۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۹

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز با شکل متفاوتی آغاز کرد.
به گزارش اخباربانک، در دقایق ابتدایی متعادل بود اما به یکباره با رنج‌های قوی در 2 نماد شپنا و خودرو، خریداران بر بازار مسلط شده و شاهد تحرکات خوبی بودیم. البته سمت عرضه هم بیکار نبود و در نیمه دوم حسابی از خجالت خریداران درآمد اما انصافا از رخ انتهایی بازار دوشنبه، انتظار چنین سه‌شنبه‌ای نمی‌رفت. در گزارش دیروز هم به این نکته اشاره شد که "تجربه نشان داده بازار پس هر بار رشد، در زمان عرضه پر حجم و پر زد و خورد معامله می‌شود و این موضوع هم بواسطه تردیدی که وجود دارد، کاملا طبیعی است."

در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد 32 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 172 هزار واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات با رشد 10 درصدی به 6.3 همت رسید و رقمی بالغ بر 530 میلیارد تومان وارد بازار شد. البته این نقدینگی که این روزها خارج یا وارد می‌شود، پول خارج از بازار نیست. بلکه حرکت رفت و برگشتی از صندوق‌های بادرآمد ثابت است. بازار پس از یک رشد کوتاه و سرعتی که تجربه کرد، در حال دست به دست شدن است. از طرف دیگر هنوز بسیاری خوشبین به تغییر روند نیستند. به نظر دو سناریو پیش روی بازار است:

سناریوی بدبینانه این است که بازار یک رشد کوچک دیگر را تجربه کرده و مجددا به روند اصلاحی برگردد. چارتیست‌ها معتقدند حرکت بعدی بازار به لحاظ زمانی به اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت موکول خواهد شد و البته در گام بعدی اصلاح، افت قیمت‌ها چندان قوی نخواهد بود. اما در سناریوی خوشبینانه، بسیاری نگاه به دلار داشته و معتقدند با این فضایی که در بازار ارز ایجاد شده و دلار از خط قرمز آقای فرزین عبور کرده، بانک مرکزی راهی به غیر از اصلاح دلار نیما و عقبگرد از سیاست‌های اشتباه اخیر در کوتاه‌ترین زمان ممکن ندارد و لذا بازار پس از کمی کش و قوس و دست به دست شدن در مسیر یک رشد قوی‌تر و پایدارتر قرار خواهد گرفت. به نظر همه چیز به تصمیمات دولت و رئیس بانک مرکزی بستگی دارد.

در گزارش دیروز هم به این نکته اشاره شد که بازار در یک بستر روانی خاص و پس از تجربه یک دوره اصلاح عجیب و تلخ به این شرایط رسیده؛ یعنی درست در جایی که به لحاظ سنتی و مطابق سالهای اخیر آمادگی یک رشد و رفتن به پیشواز بهار را دارد اما از آنجا که گوهری به نام اعتماد از دست رفته، طبیعی است که با هر عرضه‌ای عده‌ای در مسیر فروش قرار بگیرند. بازگشت گام به گام از تصمیمات اشتباه اخیر که هر یک به‌تنهایی موج قوی اصلاح را رقم زد، می‌تواند به‌مرور اعتماد از دست‌رفته را بازسازی کرده و اطمینان را به‌ بازار بازگرداند. به نظر اولین مرحله برای این ماجرا موضوع خودرویی‌ها است. بسیاری از فعالان بازار هم چشم به اولین ایستگاه دارند ! و البته این هشدار هم داده شد که رفتار بازار خصوصا بواسطه قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و تسویه اعتباری‌ها بسیار شکننده است و چنانچه تا پایان هفته خبر دندان‌گیر و کورسوی امیدی دریافت نکند، موجی از عرضه برای هفته آتی به سراغ بازار خواهد آمد.

و اما موضوع آخر درباره سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی است. تا به‌این جای کار فرزین هر چه زده، به‌در بسته بوده و حالا با هموار شدن مسیر ترامپ برای حضور در انتخابات 2024 آمریکا، بسیاری معتقدند که دلار باید خود را برای فضای جدیدی آماده کند، مگر اینکه فرزین به سرعت اشتباهات خود را پذیرفته و فرمان را بچرخاند. به‌نظر تصمیم‌گیران نرخ سود 30 درصدی، هیچ شناختی از جامعه نداشته و کماکان فکر می‌کنند با همان نسخه‌های تاریخ مصرف‌گذشته و تکراری می‌توانند جریان پولی را حبس کرده و جلوی سرعت چرخش آن را بگیرند.
https://akhbarbank.com/vdcaeuno.49nye15kk4.html
تازه ترین اخبار