۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۵

«وتجارت» با ۲۹درصد رشد به تابلوی معاملات بورس برگشت

بورس تهران امروز شاهد بازگشت نماد معاملاتی بانک تجارت به تابلوی معاملات بود. «وتجارت» که آخرین معاملات خود را در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال گذشته انجام داده بود، امروز و پس از آن که افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی آن در پرتفوی سهامداران لحاظ شد، در معرض کشف قیمت قرار گرفت.
به گزاش اخباربانک، نماد این بانک که با قیمت تئوریک ۳۵ تومان روی تارنمای شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران نقش بسته بود، امروز و پس از آن که پیام ناظر بازگشایی آن در ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه روی این سایت درج شد شاهد حجم عظیمی از عرضه و تقاضا به منظور کشف قیمت بود.

«وتجارت» مسیر کشف قیمت خود را از قیمت ۵۰ تومان شروع کرد و با عرضه و تقاضای چند میلیون سهمی که در قیمت‌های مختلف داشت، معاملات آن سرانجام در قیمت ۴۵ تومان و چهار ریال مچ شد. به عبارت دقیق‌تر نماد بانک تجارت در بازگشایی با رشد ۳۰ درصدی قیمت مواجه شد.

این تطبیق قیمت که در آخرین لحظه انجام معاملات رخ داد موجب شد تا ضمن افزایش ۲۹ درصدی قیمت نماد یاد شده نسبت به قیمت تئوریک آن، چهار میلیارد و ۱۳۲ میلیون سهم به ارزش ۱۸۸ میلیارد تومان طی این روز معامله شود.

این در حالی بود که ارزش کل معاملات سهام در بورس تهران، امروز تقریباً هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود. در واقع تقریباً ۵/۱۳ درصد از ارزش معاملات کل بورس تهران به نماد بانک تجارت اختصاص یافت. گفتنی است این حجم از معاملاتی در حالی به ثبت رسید که نماد بانک تجارت امروز در آخرین ثانیه‌های بازار کشف قیمت شود و فرصتی برای معاملات ثانویه نیافت.

به موجب همین معاملات، «وتجارت» اثر مثبتی ۶۰۲ واحدی بر حرکت امروز شاخص بورس گذاشت و سبب شد تا رشد امروز شاخص بورس پنج هزار و ۷۲۱ واحدی شود.

در واقع قیمت تئوریکی که در سطح ۳۵ تومان در نظر گرفته شده بود معادل آخرین قیمت معامله سهم بانک تجارت قبل از توقف بوده است. این به این معنا است که سرمایه‌گذاران خریدار سهام بانک تجارت که در آخرین روز معاملات به ازای هر سهم ۱۷۴ تومان پرداخت کرده بودند، هم اکنون با قیمت فعلی و به فرض عدم اعمال افزایش سرمایه، بهای هر سهمشان به حدود ۲۲۵ تومان رسیده است.

نماد بانک تجارت پس از آن متوقف شد که شرکت پس از اخذ مجوز سازمان بورس به منظور افزایش سرمایه، میزان سرمایه ثبت شده خود را از ۴۵۷ میلیارد تومان به دو هزار و ۲۲۹ میلیارد تومان افزایش داد. این افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی که به منظور خروج «وتجارت» از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی به انجام رسیده بود.
گفتنی است، این افزایش از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعمال شده است و به موجب آن امکان استفاده از معافیت مالیاتی مصوب در بودجه سال ۹۷ برای بانک یاد شده ممکن می‌شود.
 
https://akhbarbank.com/vdcdzo09.yt0556a22y.html
تازه ترین اخبار