۰
۱
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲

یارانه ارزی به مردم داده می‌شود؟

ایلنا نوشت: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متوسط قیمت کالا‌های اساسی در مقایسه با پارسال ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.
 
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: متوسط قیمت کالا‌های اساسی به رغم اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، در مقایسه با پارسال از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است که نباید این گونه باشد.

وی افزود: بر اساس توافق دولت و مجلس درباره کالا‌های اساسی، قرار است نرخ ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومان) همه ۲۵ قلم کالای اساسی تامین شود. گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که بخش زیادی از این کالا‌ها برای بازه زمانی یکساله خریداری شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در زمینه قیمت کالاها، مشکلات و نگرانی‌هایی وجود دارد، افزود: حوزه نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نظارت جدی داشته باشد.در جلسه با دولت، بحث شد تا یارانه ارزی که به عنوان مابه التفاوت نرخ ترجیحی و بازار ثانویه اختصاص داده می‌شود به صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.

پورابراهیمی گفت: اکنون چند میلیون اتباع خارجی از یارانه متعلق به مردم ایران استفاده می‌کنند و همچنین حدود ۴ تا ۵ میلیون گردشگر خارجی هم از این ظرفیت استفاده می‌کنند و قاچاق کالای اساسی هم در دو ماه اخیر، مشکل ساز شده است بنابراین اگر یارانه ارزی به خود مردم به صورت مستقیم داده شود برخی از این مشکلات، حل می‌شود. این موضوع در حال بررسی است و قرار است کمیته تخصصی درباره آن کار کند و جمع بندی آن در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و در صورت نیاز، در این زمینه قانون تصویب می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز درباره سبد حمایتی ویژه هم بحث شد و بر اساس اظهار نظر دولت، این سبد حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. 

منابع این سبد‌ها از محل تغییر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌های تامین می‌شود که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. در جلسه امروز به موضوع سوخت وارد نشدیم، اما این موضوع در کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمار‌ها، یک سوم از مصرف فعلی سوخت یا ناشی از مازاد مصرف و یا ناشی از قاچاق سوخت است. ظرف هفته‌های آینده برنامه جامع دولت و مجلس در ارتباط با سوخت در کشور اعلام می‌شود. استفاده از ظرفیت کارت‌های سوخت و احیای آن‌ها از موضوعات مهمی است که می‌تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند.
https://akhbarbank.com/vdcdx509.yt0s96a22y.html
مشاهده نظر مخاطبان
Romania
ببخشید پس چرا بانک مرکزی تورم را ۱۳٪ اعلام میکند؟ تا کی دولت میخواهد به مردم دروغ بگوید؟
تازه ترین اخبار