۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴

راغفر: آزادسازی نرخ ارز، شوک درمانی است

یک اقتصاددان با اشاره به آزادسازی قیمت ارز، این مساله را در راستای سیاست‌های شوک درمانی و تعدیل ساختاری ارزیابی کرد.
راغفر: آزادسازی نرخ ارز، شوک درمانی است
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، حسین راغفر - عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء، با اشاره به نامه اخیر خود به مسعود نیلی و دعوت او برای انجام مناظره گفت که در آن نامه از ایشان با توجه به تاکیدشان بر گفت‌وگو درخواست کردم تا برای انجام مناظره‌ای اقتصادی گردهم جمع شویم.

او در ادامه در توصیف علل افزایش قیمت ارز به آزادسازی آن اشاره کرد و گفت: این در واقع همان سیاست شوک درمانی است که خود بخشی از سیاست‌های تعدیل ساختاری است که به صورت آزادسازی قیمت‌ها و در اینجا آزادسازی قیمت ارز خود را نشان داده است.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به افزایش پنج درصدی حقوق کارکنان، گفت: زمانی که افراد ۶۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند چگونه می‌شود با افزایش پنج درصدی حقوق‌ها از آنها حمایت کرد؟

راغفر با بیان این‌که توزیع بسته‌های کالایی از سوی دولت در واقع بخشی از همان سیاست‌های تعدیل ساختاری است، اظهار کرد: دولت با دادن یک بسته غذایی سعی می‌کند که خود را از فشار گروه‌های کم‌درآمد برهاند. با این حال طبقاتی که از سیاست‌های تعدیل ساختاری آسیب جدی دیده‌اند با اینگونه از اقدامات اوضاع‌شان بهتر نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کسی که مسئول نابه‌سامانی‌های اقتصادی است باید پاسخگو باشد، گفت: حالا که قرار شده که افزایش دستمزد در دستور کار قرار گیرد باید به تولیدکنندگان برای افزایش این دستمزدها یارانه تعلق بگیرد؛ چرا که در غیر این صورت تولیدکننده‌ای که حالا با انواع مشکلات روبه‌رو است، از این مساله هم آسیب جدی خواهد دید.

منظور از شوک درمانی (Shock therapy) در علم اقتصاد آزادسازی قیمت‌ها و نظارت‌های ارزی و حذف یارانه‌های دولتی به طور ناگهانی درون یک کشور است که معمولاً به همراه خصوصی‌سازی گسترده در ذخایر دولتی رخ می‌دهد. این سیاست را میلتون فریدمن (اقتصاددان آمریکایی) باب کرد. این سیاست در راستای تحقق بازار آزاد انجام می‌شود که گاهی از آن به عنوان نئولیبرالیسم یاد می‌شود.
https://akhbarbank.com/vdcezz8p.jh8xei9bbj.html
تازه ترین اخبار