۰
مهر گزارش داد: در حالی که گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه از افزایش ۶۲ درصدی قیمتها و کاهش ۲۸.۱ درصدی معاملات مسکن در مرداد خبر می دهد، بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز این موضوع را تأیید می کند.
 
در حالی که در روزهای اخیر دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارش تحلیلی بازار مسکن پایتخت در مرداد ماه، از افزایش ۶۲ درصدی قیمت ها همزمان با کاهش ۲۸.۱ درصدی تعداد معاملات مسکن خبر داده است، بازار خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز با رکود مواجه شده و قیمت اوراق تسه در بازار سرمایه روند کاهشی در پیش گرفته است.

روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات در جریان خرید و فروش این برگه ها در معاملات امروز (یکشنبه ۲۵ شهریور) و دیروز به گونه ای است که تقریبا در همه نمادها تابلوی فرابورس قرمزپوش شده است.

نرخ اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی
کاهش قیمت ها در خصوص اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات روز گذشته (شنبه ۲۴ شهریور) سرعت بیشتری داشت؛ به شکلی که اوراق تسهیلات صادره در اسفند ۹۶ با نماد «تملی ۶۱۲» در معاملات امروز از ۵۰ هزار تومان هم کمتر شده و به ۴۸ هزار و ۹۳۱ هزار تومان رسید.
همچنین در معاملات دیروز، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی صادره در فروردین و اردیبهشت امسال با نمادهای «تملی ۷۰۱» و «تملی ۷۰۲» به ترتیب در ارزانترین معامله ۵۲ هزار و ۱۸۲ تومان و ۵۰ هزار و ۵۴۰ تومان خرید و فروش شدند. این دو نماد در گرانترین معامله امروز نیز به ترتیب ۵۲ هزار و ۱۸۲ تومان و ۵۵ هزار و ۸۵۹ تومان به مشتریان عرضه شدند.

این در حالی است که در معاملات امروز (یکشنبه ۲۵ شهریور) فرابورس، دارندگان اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی از بیم کاهش بیشتر قیمت ها از عرضه آن خودداری کرده اند.

نرخ اوراق تسهیلات مسکن متعلق به بانک عامل بخش مسکن
در خصوص اوراق تسهیلات صادره از سوی بانک عامل بخش مسکن نیز تابلوی اعلام وضعیت نمادها، هم در معاملات دیروز و هم در معاملات روز جاری قرمز بود. به گونه ای که در چند نماد نرخ اوراق تسهیلات از کانال ۶۰ هزار تومان هم پایین تر آمد و به ۵۹ هزار تومان رسید.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۶ با نماد «تسه ۹۶۰۹» در ارزانترین قیمت ۵۹ هزار و ۷۸۶ تومان و در گرانترین معامله با نرخ ۶۴ هزار تومان به فروش رسید. همچنین اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۶ با نماد «تسه ۹۶۰۱» نیز امروز در ارزانترین قیمت ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان و در گرانترین معامله ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شد.

۷ نماد نیز امروز در بازه ۶۰ هزار تومان و ۸ نماد در بازه ۶۱ هزار تومان (در ارزانترین قیمت) خرید و فروش شدند. با این حال این نمادها در بخش بالاترین قیمت نیز در بازه ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان قرار داشتند.

نرخ این اوراق در معاملات دیروز در ارزانترین قیمت در بازه ۶۲ هزار تومان بود که امروز بین یک تا دو هزار تومان کاهش قیمت برای بیشتر نمادهای اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را شاهد بودیم.

کاهش معاملات اوراق تسهیلات از نظر تعداد برگه ها
بیشترین حجم معاملات دیروز (شنبه ۲۴ شهریور) به اوراق حق تقدم گواهی تسهیلات مسکن صادره در مرداد ماه امسال با نماد «تسه ۹۷۰۵» متعلق است که ۲ هزار و ۹۲ برگه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۳۲ میلیون تومان در بازار معامله شد. این برگه ها دیروز با قیمت ۶۶ هزار تومان خرید و فروش شد که امروز با حدود ۱ درصد کاهش، به ۶۴ هزار و ۱۲۱ تومان رسید.

در رتبه بعدی، بیشترین حجم معامله اوراق تسهیلات مسکن دیروز به برگه های صادره در تیر ۹۷ (تسه ۹۷۰۴) با ۷۸۴ برگه تعلق دارد که ارزش این معامله ۵۰ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان به قیمت هر برگه، ۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

معاملات امروز (یکشنبه ۲۵ شهریور) اوراق تسهیلات حتی از نظر تعداد نیز به شدت با افت روبه رو است به گونه ای که بزرگترین معامله امروز، فروش هزار و ۴۹۳ برگه تسهیلات مسکن صادره در مرداد امسال با نماد «تسه ۹۷۰۵» است . این برگه ها به ارزش ۶۳ هزار تومان (به ازای هر برگه) برای ارزانترین قیمت و ۶۶ هزار تومان برای گرانترین معامله به فروش رسید که مجموعا ارزشی بیش از ۹۵ میلیون تومان داشت.
https://akhbarbank.com/vdcjyvem.uqetyzsffu.html
تازه ترین اخبار