عزم 3 قوه برای رسیدگی به مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری

24 خرداد 1396 ساعت 9:49


مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز مدت‌هاست که به گرهی کور در اقتصاد تبدیل شده‌اند. از ثامن‌الحجج گرفته تا میزان و فرشتگان، بدهی مالباختگان زیادی را به دوش می‌کشند. سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین نیز در چند وقت اخیر با تجمعات مختلفی مواجه شده و اجتماع‌کنندگان خواهان رسیدگی به اموال‌شان بودند. روز گذشته، نمایندگان خانه ملت و دولتمردان، در صحبت‌هایی جداگانه خبر از ساماندهی و برخورد جدی برای این مؤسسات دادند.

جهانگیری: بانک مرکزی جدی‌تر برخورد کند

روز گذشته اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به فعالیت برخی از مؤسسات اعتباری غیرمجاز در سطح کشور، گفت: فعالیت این گونه مؤسسات در نظام پولی کشور، اخلال ایجاد کرده و برای مردم و سپرده‌گذاران مشکل ایجاد می‌کند؛ بنابراین لازم است به صورت جدی با آنها برخورد شود.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید با جدیت هرچه بیشتر با این‌گونه مؤسسات برخورد کند، بر لزوم ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز و تعیین تکلیف هرچه سریعتر سپرده‌گذاران تأکید کرد.

وی اظهار داشت: فساد در کشور هر روز به اشکال مختلف بروز پیدا می‌کند و گاهی در قالب تعاونی‌های اعتباری، گاهی در قالب مسائل بانکی و گاه تحت عنوان زمین خواری و دست‌اندازی به منابع ملی نمایان می‌شود و هر بار چهره فساد عوض می‌شود و وظیفه ما این است که مبارزه ریشه‌ای و شناسایی و برخورد با کانون‌ها و گلوگاه‌های فساد و پیشگیری از بروز تخلفات را در اولویت قرار داده و با جدیت برای انسداد گلوگاه‌های فساد تلاش کنیم.

همچنین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت ممانعت و برخورد جدی با مؤسسات اعتباری غیرمجاز گفت: باید ساز و کاری در کشور مهیا شود تا مردم بتوانند نقدینگی‌های خرد خود را در قالب تولید به جریان اندازند تا گرفتار مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری متخلف و غیرمجاز نشوند.

هشدار نمایندگان مجلس در نامه‌ای به روحانی

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری از جمله کاسپین و آرمان و تصمیم‌گیری در این زمینه در جلسه سران قوا یا شورای امنیت ملی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «جناب آقای دکتر روحانی، مردم با هزاران امید و آرزو به جنابعالی که شعارتان تدبیر و امید بود رأی دادند، الان هم بخش قابل توجهی از جامعه که سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری مخصوصاً کاسپین، آرمان و... هستند، با هزاران امید از جنابعالی انتظار تدبیر دارند.» محمد عزیزی، نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در انتهای این نامه نوشته است: «جناب آقای دکتر روحانی، جنابعالی رئیس شورای امنیت ملی کشور هستید، بنده و نمایندگان امضا کننده به عنوان خادمین مردم تأکید می‌کنیم اگر سریعاً به موضوع رسیدگی نشود این مسأله به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد.»

نامه‌نگاری دادگستری با بانک مرکزی

ساماندهی سپرده‌های سپرده‌گذاران در مؤسسه کاسپین در شرایطی آغاز شده است که هنوز هم مشکلات زیادی بر سر وصول اصل و سود سپرده از جانب مردم وجود دارد. هر روز تعداد زیادی از سپرده‌گذارانی که البته بدون توجه به هشدارهای بانک مرکزی در مؤسسه اعتباری غیرمجاز فرشتگان سپرده‌گذاری کرده بودند، جلوی مؤسسه کاسپین تجمع می‌کنند و خواستار دریافت اصل و سود پول‌های خود هستند. بعد از آنکه برخی شعب کاسپین، پرداخت کامل اصل سپرده‌های مردم را منتفی اعلام کردند؛ دادسرای رسیدگی به جرایم پولی در نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار جلوگیری و ارائه گزارش مبسوطی در این رابطه شد.

در متن این نامه که بیستم خردادماه به بانک مرکزی ارسال شده، آمده است: «در خصوص اطلاعیه آن مرجع محترم در خصوص ساماندهی سپرده‌گذاران شرکت تعاونی اعتباری منحله فرشتگان با عنایت به لوایح متعددی که از سوی سپرده‌گذاران به شعبه ارائه شده اعلام شده شعب تعیین شده از سوی آن مرجع در پرداخت‌ها، مبادرت به حذف قسمتی از اصل سپرده می‌نمایند که حذف اصل سپرده‌های مردم مبهم و خارج از برنامه‌های آن مرجع است؛ لذا اقتضا دارد سریعاً موضوع بررسی و نتیجه به این شعبه اعلام و چنانچه وجوهی از اصل سپرده به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، مبلغ باقیمانده در دفترچه منعکس گردد تا فرآیند ساماندهی به صورت شفاف اجرایی شود.»


کد مطلب: 53074

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/53074/عزم-3-قوه-رسیدگی-مشکلات-سپرده-گذاران-مؤسسات-اعتباری

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com