۰
۱
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۶
مدير عامل بانك كشاورزي خبر داد:

پرداخت وام با سود 17 درصد به کشاورزان

اخبار بانك: وی در رابطه با نرخ سود 17 درصدی تعیین شده برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی و گلایه ذینفعان از خودداری بانک کشاورزی برای اعمال چنین سودی گفت: از روزی که نرخ سود 17 درصد برای کشاورزی تصویب شد تا حدود یک هفته‌ای که در سیستم اعمال شد تاکنون تمامی بخش‌ها با سود 17 درصد تسهیلات گرفته‌اند.
پرداخت وام با سود 17 درصد به کشاورزان
به گزارش «اخبار بانك»، محمدطالبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین ‌آمار عملکرد تسهیلات بانک کشاورزی از ابتدای امسال تا نیمه آبان ماه اظهار کرد: گردش تسهیلات ما در این مدت بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که حدود ۹ هزار میلیارد تومان بود، افزایش یافته است.

وی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی درحوزه کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، جنگلداری، مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع مربوط به‌ آن بوده و فقط حدود ۱۰ درصد به سایر بخش های غیر کشاورزی اختصاص یافته است.


اقدامات بانک کشاورزی برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی

طالبی مکانیزاسیون بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره وری و راندمان را به عنوان یکی از برنامه‌ای اصلی بانک کشاورزی بیان کرد: بر این اساس طرح ۷۵۰ میلیارد تومانی را در سال ۱۳۹۲ شروع کردیم که تا اواسط نیمه اول امسال ادامه داشت این در حالی است که طرح ۸۵۰ میلیارد تومانی دیگری از مرداد ماه سال جاری شروع شده که در آخرین آمار حدود ۱۸۹ میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه عمده تسهیلات پرداختی در بانک کشاورزی به صورت خرد است، ادامه داد: بر این اساس اعتبارات را ساماندهی کردیم به طوری که وام زیر ۲۰ میلیون جزو تسهیلات خرد است از سویی دیگر کل فرآیند اعتباردهی ما الکترونیکی شده است و امیدواریم در دو سال آینده تنها ارتباط بانک کشاورزی با کشاورزان از طریق کارت اعتباری انجام شود.

تسهیلات دهی به کشاورزی کم نشده است

طالبی در مورد علت کاهش تسهیلات دهی بانک‌ها به بانک کشاورزی بنا بر آمار بانک مرکزی گفت: علت این مساله به مشکل گزارش دهی در آمار برمی گردد به طوری که برای هر فعالیت اقتصادی کد آیسیک که کد بین المللی است تعریف شده که تقریبا با فرهنگ و تعاریف ما همخوانی نشده است و این یکی از مشکلات ما در رابطه با میزان تسهیلات دهی به کشاورزی است.

وی معتقد است که اعداد و ارقام تسهیلات دهی به کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد داشته و لازم است که بانک مرکزی اصلاحات لازم در گزارش دهی را انجام دهد تا هنگام ارائه آمار این ابهام را ایجاد نکند که پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی کاهش یافته است.

وی همچنین اشاره ای هم به دلیل کاهش گرایش بانک‌ها به ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی داشت و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از بانک‌های ما خصوصی شده و در هنگام تسهیلات دهی ملاحظات خاصی که الزاما تکالیف دولت است را انجام نمی دهد در عین حال که سایر بانک‌های دولتی نیز به طور کامل تسهیلات اختصاصی کشاورزی نمی پردازند.

سود ۱۷ درصد اجرا می شود

وی در رابطه با نرخ سود ۱۷ درصدی تعیین شده برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی و گلایه ذینفعان از خودداری بانک کشاورزی برای اعمال چنین سودی گفت: از روزی که نرخ سود ۱۷ درصد برای کشاورزی تصویب شد تا حدود یک هفته‌ای که در سیستم اعمال شد تاکنون تمامی بخش‌ها با سود ۱۷ درصد تسهیلات گرفته‌اند. ضمن این که هیچ گونه نرخ سودی توسط هیچ فردی در شعبه‌های ما تعیین نمی‌شود و نرخ اعمال شده همان ۱۷ درصد مورد تصویب است.

وی یادآور شد: نرخ سود ۱۷ درصد مبادله ای بوده و ما برای عمده تسهیلات خود از آن استفاده می کنیم اما در صنعت و بازرگانی نرخ سود بالاتر است.

یارانه سود دریافت نکردیم

طالبی در مورد این که آیا برای کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۲ درصد به ۱۷ درصد یارانه سود به بانک کشاورزی اختصاص یافته است؟ بیان کرد: با وجود این که ما گزارشی به دولت ومجلس در رابطه با ایجاد راهکارهایی برای حل این مشکل داده‌ایم اما تاکنون هیچ یارانه سودی دریافت نکرده و مابه التفاوتی به ما تعلق نگرفته است این درحالی است که با توجه به نرخ سود سپرده ۲۲ درصد بانک با مشکل مواجه خواهد شد. چرا که هزینه نهایی تامین مالی بالا است.


مشکل وثیقه محدود به یک بانک نیست

وی درمورد مشکل وثیقه گذاری در بانک کشاورزی نیزعنوان کرد: این مساله محدود به یک بانک نیست و شامل کل نظام بانکی می شود در عین حال که اگر قرار باشد وثیقه ای وجود نداشته باشد آنگاه تضمینی برای برگشت تسهیلات دریافتی به بانک ها وجود ندارد.

طالبی راه حل تسهیل مساله وثیقه ها را شکل گیری شرکت اعتبارسنجی عنوان کرد و گفت: در این حالت با سنجش اعتبار افراد متقاضی و بررسی پیشینه آنها و هنگامی که از سوی این شرکت به بانکها معرفی می شوند قدرت پاسخگویی واطمینان افزایش می یابد.

پیش بینی دریافت حدود ۲۵۰ میلیارد از صندوق

مدیر عامل بانک کشاورزی در مورد نقش عاملیت این بانک در صندوق توسعه ملی نیز بیان کرد: با توجه به این که سالانه ۱۰ درصد از کل ورودی صندوق توسعه ملی به صورت ریالی در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد بخش عمده عاملیت آن در اختیار بانک کشاورزی است.

طالبی ادامه داد: با تشکیل صندوق توسعه ملی، در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق را گرفتیم و ۲۱۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرده و با نرخ هفت درصد به بخش کشاورزی اختصاص دادیم.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۵۵۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه برداشتیم و در سال ۱۳۹۲ هم حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر از آن استفاده کردیم. این درحالی است که پیش بینی می‌کنیم در سال جاری حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع صندوق در اختیار ما برای اختصاص به بخش‌های مربوطه قرار گیرد.


مطالبات معوقمان زیاد نیست

مدیر عامل بانک کشاورزی در رابطه با میزان معوقات بانکی بانک کشاورزی نیز از اعلام رقم دقیق آن خودداری کرد و یادآور شد: مطالبات معوق ما زیاد نیست به طوری که در بخش ریالی روند نزولی پیدا کرده و با توجه به اقداماتی که انجام داده ایم بازپرداخت‌ها در حال انجام است بر این اساس معوقات ریالی ما محدود بوده و بین ۱۲ تا ۱۳ درصد کل تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی است.

وی همچنین عمده معوقات ارزی بانک کشاورزی را مربوط به حساب ذخیره ارزی دانست و بیان کرد: یکی از دلایل بیشتر شدن معوقات ارزی افزایش یکباره نرخ ارز در سال‌های گذشته است که رفتار بازپرداخت را تحت تاثیر خود قرار داد و دریافت کنندگان تسهیلات در بازپرداخت آن دچار مشکل شدند.

شرکت داری ما ۲۰۰ میلیارد تومان است

طالبی همچنین اشاره‌ای هم به آمار شرکت داری بانک کشاورزی کرد و گفت: با توجه به این که سرمایه پایه بانک کشاورزی حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است نزدیک به ۱۰ درصد این مبلغ در شرکت‌های ما سرمایه‌گذاری شده این در حالی است که بنا بر قوانین بانک مرکزی ما می توانیم ۴۰ درصد سرمایه خود را به بنگاه داری اختصاص دهیم.

مدیر عامل بانک کشاورزی با بیان این‌که آمار شرکت‌های خود را به بانک مرکزی اعلام کرد‌ه‌ایم و به رقمی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد افزود: ما شرکت بورسی نداریم و اغلب در حوزه کشاورزی هستند که برخی از آن ها را قبلا به مزایده گذاشتیم و اقدامات لازم برای مزایده گذاری بقیه را انجام داده ایم در عین حال که اغلب شرکت های ما کشت و صنعتی بوده و بسیار بزرگ هستند که این عامل فروش آن ها را با مشکل مواجه می کند چرا که مشتری خاصی برای آن ها وجود ندارد.
https://akhbarbank.com/vdcbs8b5.rhbw0piuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
France
وام نمیده
تازه ترین اخبار