۱
مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از ورود ایران چک های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار از نیمه دوم اسفند در صورت نیاز خبر داد.
عرضه ایران‌چک ۱۰۰ هزار تومانی از نیمه دوم اسفند
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، بهزاد غیاثوند امروز در نشست خبری در بانک مرکزی از ورود چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار خبر داد و گفت: چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی در سال ۸۹ براساس ایرادات مراجع نظارتی بانک مرکزی را موظف کرد که این ایران چک‌ها را در ایستگاه آخر پشت نویسی و ابطال کند اما منظور از رده خارج کردن این ایران چک‌ها نبود اما عملاً این چک پول‌ها از رده خارج شدند.

مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی افزود: براساس قانون بودجه، در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بانک مرکزی از لحاظ قانونی اختیار انتشار چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی را دارد که این کار زیر نظر اندوخته اسکناس انجام می شود. بر این اساس، در نیمه دوم اسفند ماه جاری چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی براساس تقاضای سیستم بانکی وارد بازار خواهد شد و منع و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

وی از ارایه ۴ تا ۵ هزار میلیارد ریال اسکناس نو برای شب عید به بانک‌های منتخب در تهران برای اینکه در اختیار مردم قرار گیرد، خبر داد و افزود: در شهرستان‌ها نیز حدود همین میزان برای ایام پایانی سال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.



وی در ادامه با بیان این‌که کار انتشار و امحا و تولید اسکناس مختص برهه‌ خاص زمان نیست که فقط در اسفند ماه انجام شود، خاطرنشان کرد: از اوایل فروردین ماه که کار آغاز می شود کار تولید و انتشار اسکناس نیز انجام می‌شود و در واقع این امر فعالیت مستمری است که سیستم بانکی و بانک مرکزی به طور مستمر با آن درگیر است.

قیاسوند با بیان این‌که سفارش اسکناس از جایی که با شاخص‌های اقتصادی از جمله نقدینگی درگیر است و با توجه به نسبت اسکناس موجود به نقدینگی انجام می‌شود گفت: به زودی شعب منتخب بانک‌ها برای ارائه اسکناس نو و با هدف تامین اسکناس مورد نیاز مردم برای نوروز از سوی بانک مرکزی معرفی می‌شود.

وی گفت: رقم در نظر گرفته شده برای توزیع اسکناس نو در تهران بیشتر از سال گذشته است و شاید بالغ بر چهار الی پنج هزار میلیارد است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در ادامه افزود: میزان آمار اسکناس در جریان در کشور را به هشت میلیارد برگ می‌رسد.

قیاسوند سرانه اسکناس‌ها را حدود صد برگ اعلام و اضافه کرد: سرانه اسکناس برای اسکناس‌های ۵۰۰ تا ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی ۸۵ برگ است.

به گفته وی، ۱۵ درصد اسکناس‌ها ۵۰۰۰ تومانی، ۱۵ درصد ۱۰ هزار تومانی و مابقی مربوط به سایر اسکناس‌ها است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان این‌که ۵۰۰ میلیارد ریال سکه رایج برای رفع مشکل پول خرد مردم توزیع کرده‌ایم گفت: با راه‌اندازی سامانه سپاس و یا کیف پول الکترونیکی مشکل مبادلات خرد مردم حل خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که حدود هفت هزار میلیارد ریال اسکناس جدید به جای اسکناس‌های امحا شده وارد شده است، گفت: ارزش کل اسکناس‌ها و ایران چک‌های موجود حدود ۳۷۰ هزار میلیارد ریال است.

قیاسوند در ادامه درباره فروش اسکناس‌های نو با قیمت بالا در بازار و این‌که منشاء فروش این اسکناس‌ها کارمندان نظام بانکی هستند گفت: پول از نظام بانکی بیرون می‌رود و در واقع منشاء پول نظام بانکی است اما باید توجه کرد که حجم این پول‌هایی که در بازار آزاد به فروش می‌رسد به اندازه‌ای نیست که قابل توجه باشد و همان طور که اشاره کردم در سال جاری برای نوروز ۹۳ به میزان کافی اسکناس نو در اختیار سیستم بانکی گذاشته می‌شود.

https://akhbarbank.com/vdcdon0x.yt0fj6a22y.html
تازه ترین اخبار