۰
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵
شرط و شروطی برای بانک‌های تجاری غیر دولتی

اساسنامه بانكهاي تجاري بايد تغيير كند

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی، تمامی بانکهای تجاری غیردولتی را موظف کرد تا حداکثر ظرف مدت ۴ ماه با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه بانکهای تجاری غیردولتی براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اقدام کنند.
اساسنامه بانكهاي تجاري بايد تغيير كند
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، در بخشنامه جدید بانک مرکزی به مدیران عامل کلیه بانکهای تجاری غیردولتی آمده است: وفق بند ج ماده ۳۰ قانون پولی و بانکی کشور "تأسیس بانک در ایران موکول به تصویب اساسنامه آن به وسیله شورای پول و اعتبار و صدور اجازه از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" است. 

به رغم مستند قانونی مذکور، تاکنون اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار برای بانکهای غیردولتی که علاوه بر ویژگی های شرکتهای سهامی، مختصات خاص بانکها را هم ملحوظ نظر قرار داده باشد و در عین حال ملاحظات و منویات نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را نیز تأمین کند، وجود نداشته است و لذا تدبیر مقتضی و بلادرنگ در خصوص آن ضروری می نمود. 

بنا به همین ضرورت، شورای پول و اعتبار با استناد به اختیارات قانونی مزبور و با هدف انتظام بخشی، به سامان کردن و ضابطه مند ساختن اساسنامه بانکهای غیردولتی و ایجاد ساختار و چارچوبی یکسان و استاندارد برای آن و جلوگیری از تشتت، تعدد و بعضاً ناهماهنگی هایی که در این خصوص وجود داشت، در یک هزار و یکصد و شصت و سومین جلسه مورخ ۱۸ تیرماه امسال «اساسنامه نمونه بانکهای تجاری غیردولتی » را به تصویب رساند که به موجب آن، تمامی بانکهای تجاری غیردولتی موظف شدند حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ ابلاغ آن، نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه مذکور اقدام کنند. 

بانک مرکزی از این بانکها خواسته است ضمن ابلاغ این بخشنامه به هیأت مدیره، سهامداران و بازرس آن بانک، اقدامات لازم برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه آن بانک‌ مطابق با اساسنامه نمونه ابلاغی ظرف مهلت مقرر، را به عمل آورند. 

بانک مرکزی در پایان این بخشنامه متذکر شده است: با ابلاغ این مصوبه، "نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانک غیردولتی" مصوب نهصد و پنجاه و پنجمین جلسه مورخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ شورای پول و اعتبار و "الحاقیه به نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانکهای غیردولتی" منسوخ می شود.


https://akhbarbank.com/vdcdno0f.yt0kk6a22y.html
تازه ترین اخبار