۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰

۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیانده بودند

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان از ۱۵۰ شرکت دولتی زیانده در عملکرد ۶ ماه سال ۱۴۰۲ دارد که باعث کاهش شفافیت بودجه و غیر واقعی شدن آن می‌شود.
به گزارش اخباربانک به نقل از تسنیم، بررسی منابع و مصارف بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می دهد، ۳۲۳ شرکت‌ سودده و سربه‌سر و ۱۵ شرکت‌ زیان‌ده هستند.

بر اساس این گزارش، نکته‌ جالب اینکه در عمل حدود ۱۵۰ شرکت در عملکرد شش ماهه سال ۱۴۰۲ زیانده بودند. درج شرکت‌های زیان‌ده به عنوان شرکت‌ های سودده و سربه‌سر، باعث کاهش شفافیت بودجه و غیر واقعی شدن آن می‌شود.

درآمد شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱، رشد ۳۶.۳ درصدی داشت. هزینه شرکت‌های دولتی نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲، رشد ۴۱ درصدی داشت.

سود علی‌الحساب شرکت‌های دولتی حدود ۷۷ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ رشد داشت. شرکت‌های نفت، بانک مرکزی، گاز، ایمیدرو، پالایشگاه آبادان، تهیه و تولید مواد معدنی، ملی پتروشیمی، ارتباطات زیر ساخت، فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و سازمان بنادر و دریانوری بیش از ۷۰ درصد از سود پیش‌بینی شده شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۳ را پرداخت خواهند کرد. بالاترین مالیات نیز برای ۱۰ شرکت فوق پیش‌بینی و در مجموع بیش از ۵۰ درصد مالیات شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۳ برای آنها در نظر گرفته شده است.

هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی حدود ۱۵.۶ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ رشد داشت. بررسی روند هزینه‌های سرمایه‌ای حقیقی (بدون اثر تورم) شرکت‌های دولتی، نشانگر روند رو به کاهش طی سال‌های اخیر است.
https://akhbarbank.com/vdci3ya3.t1a5u2bcct.html
تازه ترین اخبار