۰
با توجه به اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ، در حال حاضر در کشور امکان پرداخت از طریق موبایل به جای استفاده از کارت (NFC) به صورت عملیاتی فراهم شده است و پنج بانک در حال حاضر به این شبکه متصل شده‌اند.
طرح کارت هوشمند همراه بانکی از چه زمانی اجرا می‌شود؟
به گزارش اخباربانک، از مهر ماه سال گذشته، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اطلاعاتی راجع به پروژه کهربا مطرح کرد و این طور توضیح داد که طرح کارت هوشمند همراه بانکی (تراکنش‌های حضوری بی‌کارت) به منظور ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت کشور، متصل خواهد شد.

هدف اصلی این پروژه، ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت کشور و کارت‌های بانکی است. در این روش، به دلیل عدم نیاز به حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، خطر کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‌رود. با اخذ اثر انگشت مشتری، امنیت پرداخت در چندین مرحله روی برنامک هوشمند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می کند.
 
همچنین، این روش از آخرین استانداردهای امنیتی روز پیروی می‌کند و روی برنامک هوشمند امکان استفاده از چندین کارت به صورت الکترونیکی و غیرحضوری وجود دارد که این ویژگی‌ها باعث جذابیت بیشتر این روش پرداخت می‌شود. ضمن اینکه با افزایش ایمنی، مشتریان می‌توانند انتخاب کنند که تراکنش با مبلغی کمتر و بدون نیاز به رمز کارت، تنها با استفاده از اثر انگشت خود انجام شود.

آشنایی بیشتر با مفهوم NFC 
NFC (مخفف Near Field Communication) یک فناوری بی‌سیم کوتاه برد است که به دستگاه‌ها امکان ارتباط و تبادل اطلاعات در فاصله‌ی نزدیک را فراهم می‌کند. این فناوری برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها، مانند تلفن همراه، تبلت، کارت‌های هوشمند و دستگاه‌های پرداخت بی‌سیم استفاده می‌شود.
 
با استفاده از NFC، اطلاعات می‌توانند از طریق لمس فیزیکی یا به صورت فعال (ترمیم) بین دو دستگاه منتقل شوند. این فناوری معمولاً برای انتقال اطلاعات کوتاه و سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند پرداخت بی‌سیم، انتقال فایل‌ها، اشتراک گذاری اطلاعات تماس، ارسال دستورات برای دستگاه‌های خانگی هوشمند، ورود به محل‌های عمومی با تگ‌های NFC و موارد دیگر.
 
تکنولوژی NFC بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی توسعه پیدا کرده و در بسیاری از دستگاه‌های موبایل و قابلیت‌های مرتبط با آن مانند پردازشگرهای پرداخت و دستگاه‌های خواننده NFC گنجانده شده است.
 
در این راستا گفت و گویی با حسین عبده تبریزی، دبیرکل اسبق بورس انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

اتفاق مثبتی رخ خواهد داد
حسین عبده تبریزی درباره امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در آینده نزدیک گفت: این رخداد می تواند تاثیرات بسیاری بر بازارهای مختلف بگذارد و همگان در آینده متوجه اثرگذاری بالای این امر خواهند شد. من این اتفاق را به فال نیک می گیرم و باور دارم که تغییرات مثبتی در این زمینه ایجاد می شود.

او ادامه داد: مطمئنا با اجرای این طرح، پول نقد به صورت کامل حذف خواهد شد. هرچند که در حال حاضر نیز کم و بیش شاهد وقوع این اتفاق هستیم و دیگر مانند سابق برای صرف هزینه های مختلف از کارت استفاده نمی شود. تلفن های همراه به طور کامل جایگزین کارت های بانکی شده‌اند و در این مسئله تردیدی وجود ندارد.

عبده تبریزی افزود: با این رویه، شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که حتی یک درصد از جامعه نیز به بهره گیری از این نوع کارت ها تمایلی نشان نمی دهند. ایران یکی از معدود کشورهایی محسوب می شود که پول نقد در آن به طور کامل حذف شده و حالا بستر لازم برای کنار گذاشتن کارت های بانکی نیز فراهم شده است. 
 
وی در پایان اضافه کرد: مردم به راحتی می توانند از طریق گوشی های هوشمند خود، پرداختی ها را انجام دهند و مانند گذشته مستقیما به کارت های خود وابسته نباشند. اینکه دستگاه های خودپرداز برای دریافت وجوه موردنظر مردم سقف تعیین کردند، بیانگر اراده راسخ دولت برای حذف پول نقد است. تمامی فروشندگان، حتی دست فروشان نیز دارای دستگاه کارت خوان هستند و دیگر پول نقد اهمیت و ارزش سابق خود را از دست داده است. 
 
https://akhbarbank.com/vdchz6nw.23nk-dftt2.html
تازه ترین اخبار