۰
جزئیاتی از مذاکرات غیر مستقیم ماه گذشته مسئولان ایرانی و آمریکایی با موضوع کاهش تنش در برنامه هسته‌ای و... منتشر شد.
اکسیوس از قول منابع آگاه اعلام کرد: مقامات ایران و آمریکا ماه گذشته میلادی در عمان مذاکراتی غیرمستقیم داشتند و عمانی‌ها پیام‌ها را بین اتاق‌های جداگانه‌ منتقل می‌کردند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات از فاصله نزدیک بین ایران و آمریکا که تاکنون گزارش نشده، نشان دهنده اولین تعامل غیرمستقیم به این شکل در چند ماه گذشته است. چنین مذاکراتی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در کاخ سفید در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران انجام شد.

برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اوایل ماه گذشته میلادی در مورد مذاکرات دیپلماتیک احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، سفری بی سروصدایی به عمان داشت. همزمان با ورود برت مک‌گورک به عمان یک هیئت ایرانی وارد مسقط شد که علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای نیز در این هیئت حضور داشت.

مک‌گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند بلکه دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشته و مقامات عمانی پیام‌هایی را منتقل می‌کردند. یکی از پیام‌های اصلی آمریکا بر بازدارندگی متمرکز بوده و به صراحت اعلام کرده اگر ایران به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم و سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای برود، بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌ها بین دولت بایدن و ایران، دستیابی به تفاهم در مورد راه‌های کاهش تنش در برنامه هسته‌ای ایران، رفتار ایران در منطقه و دخالت این کشور در جنگ اوکراین است. چنین تفاهمی و تنش‌زدایی در منطقه می‌تواند بعداً به عنوان مبنایی برای مذاکرات آینده در مورد توافق هسته‌ای جدید بین طرفین مورد استفاده قرار گیرد. 
https://akhbarbank.com/vdccsoqo.2bqx08laa2.html
تازه ترین اخبار