۰
دیشب که خواب بودید، یک انقلاب بزرگ، جهان را لرزاند
رویداد WWDC ۲۰۲۳ هم بالاخره شب گذشته به پایان کار خود رسید. اپل در این رویداد مک بوک ۱۵ اینچی، مک استودیو، اپل ویژن پرو، iOS 17 ،watchOS 10 را با ویجت‌های جدید و اپ‌های بازطراحی شده معرفی کرد که در این مقاله به معرفی این نام‌ها و توضیحی هر چند مختصر راجع به هر کدام می‌پردازیم. با ما همراه باشید
 
مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی 
این رویداد با معرفی عضو جدیدی در سبد محصولات اپل آغاز شد. این محصول مک بوک ایر ۱۵ اینچی نام دارد. با وجود نمایشگر ۱۵ اینچی، ضخامت این دستگاه به ۱۱.۵ میلی‌متر می‌رسد تا همچنان شایسته عنوان «ایر» باشد. طراحی کلی این لپ‌تاپ شباهت بسیار زیادی به مدل ۱۳ اینچی کنونی دارد و فقط کمی بزرگ‌تر شده است؛ بنابراین همچنان شاهد ناچ در بالای نمایشگر دستگاه هستیم. داخل این ناچ نیز وب‌کم باکیفیت فول‌اچ‌دی قرار گرفته است که یکی از باکیفیت‌ترین وب‌کم‌ها در دنیای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود.
 
دیشب که خواب بودید، یک انقلاب بزرگ، جهان را لرزاند
همان‌طور که انتظار می‌رود، مک بوک ایر ۱۵ اینچی همانند مدل ۱۳ اینچی، از چیپ M2 بهره می‌برد که حدود یک سال قبل معرفی شد. بااین‌حال همچنان از نظر کارایی نسبت به مصرف انرژی، چیپ‌های اپل در دسته بهترین‌ها قرار می‌گیرند و می‌تواند با یک بار شارژ باتری تا ۱۸ ساعت همراه شما باشد. به گفته اپل، مک بوک ایر ۱۵ اینچی در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی هم‌رده خودش دو‌برابر قدرت پردازش بیشتر، دو‌برابر روشنایی بیشتر و ۵۰ درصد شارژدهی بیشتری دارد. البته اپل مثل همیشه از این دستگاه رقیب اسمی نبرده است و نمی‌توان این ادعا را تأیید کرد. این محصول طی چند ماه آینده با قیمت پایه ۱۳۰۰ دلاری وارد بازار می‌شود. قیمت مک بوک ایر ۱۳ اینچی نیز ۱۰۰ دلار کاهش یافته و به ۱۲۰۰ دلار رسیده است.

اپل ویژن پرو
پس از سال‌ها انتظار، اپل سرانجام در این رویداد از هدست واقعیت ترکیبی خود با نام «اپل ویژن پرو» نیز رونمایی کرد. این دستگاه انقلابی می‌تواند تغییری را در بازار ایجاد کند که آیفون در دنیای فناوری ایجاد کرده بود. اپل می‌گوید کاربران می‌توانند این دستگاه را با دستان، چشم‌ها و فرمان‌های صوتی خود کنترل کنند. کوپرتینویی‌ها مدعی‌اند که هدست آن‌ها محتواهای دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و از این فناوری با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» نام می‌برند.
دیشب که خواب بودید، یک انقلاب بزرگ، جهان را لرزاند
این هدست تجربه استفاده از محتواهای دیجیتالی را از یک یا چند نمایشگر فیزیکی ساده خارج می‌کند و کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌ها را در هر اندازه و مکانی مشاهده کند. ویژن پرو عمدتاً یک دستگاه واقعیت افزوده (AR) است اما می‌توانید به‌راحتی به حالت واقعیت مجازی (VR) هم بروید. این هدست از اوایل سال آینده میلادی با قیمت 3,499 دلار روانه بازار می‌شود و ابتدا فقط در ایالات متحده آمریکا عرضه خواهد شد، اما در دنباله سال 2024 به سایر بازارها هم می‌رود.

سیستم‌عامل iOS ۱۷ 
با iOS 17، صفحه تماس کاربران به ویژگی جدیدی که پوسترها نام دارد، مجهز می‌شود که اطلاعات تماس را با تصاویر جذابی ترکیب می‌کند و هنگام تماس، به‌صورت تمام‌صفحه روی آیفون نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید این ویژگی را مشاهده کنید. همچنین در نسخه جدید این سیستم‌عامل یک ویژگی جدید دیگر برای پیام‌های صوتی وجود دارد که می‌تواند به‌طور هم‌زمان برای تماس‌های صوتی شما کپشن ایجاد کند.
دیشب که خواب بودید، یک انقلاب بزرگ، جهان را لرزاند
ازجمله ویژگی‌های جدیدی که در این سیستم‌عامل ارائه شده است، می‌توان به رونویسی پیام‌های صوتی اشاره کرد که قبلاً در سری پیکسل 7 گوگل شاهد آن بوده‌ایم. ویژگی دیگر این بخش از سیستم‌عامل اپل Check In نام دارد که از طریق آن می‌توانید موقعیت و وضعیت خود را برای فردی که با او قرار دارید، ارسال کنید و ویژگی مهم و جذاب دیگری که اپل در این سیستم‌عامل معرفی کرده است، NameDrop نام دارد که با کمک آن می‌توان تنها با نزدیک‌کردن دو آیفون به یکدیگر، اطلاعات تماس مانند ایمیل و شماره تلفن را بین آن‌ها ردوبدل کرد. همچنین از این طریق می‌توان تصاویر را نیز به دو دستگاه مختلف انتقال داد. این سیستم‌عامل از سپتامبر امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

 watchOS ۱۰
در این میان نسخه جدید سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند اپل نیز ، شاهد تغییرات گسترده‌ای نسبت به نسل‌های قبلی خود بود و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های سال‌های اخیر محسوب کرد. طبق اعلام رسمی اپل، watchOS 10 از امروز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داشت و نسخه آزمایشی آن هم از ماه آتی در اختیار کاربران عادی قرار می‌گیرد. 
دیشب که خواب بودید، یک انقلاب بزرگ، جهان را لرزاند
بازگشت ویجت‌ها به قسمت منو، یکی از تغییرات مهم در واچ‌اواس ۱۰ است که با چرخاندن غربیلک کناری ساعت، امکان دسترسی سریع و آسان به آن‌ها وجود خواهد داشت. همچنین نحوه استفاده از کلید فیزیکی هم کمی عوض شده است و کاربران می‌توانند با فشردن آن، به بخش‌های گوناگونی دست پیدا کنند. اپلیکیشن Health در watchOS 10 نیز شاهد تغییرات گسترده بوده است و اکنون می‌تواند میزان قرارگرفتن کاربر در معرض نور خورشید را به‌لطف ویژگی Vision اندازه‌گیری کند. نمایش میزان فاصله از دستگاه‌های هوشمند دیگر، یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب و کاربردی است. 

مک استودیو
اولین نسل مک استودیو در سال 2021 به‌عنوان گزینه جایگزین برای مک پرو معرفی شد که همچنان از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کند. درحالی‌که اولین مدل‌های مک استودیو از چیپ‌های M1 مک و M1 اولترا بهره می‌بردند، اکنون اپل چیپ‌های جدید M2 مکس و قدرتمندترین چیپ فعلی خود، یعنی M2 اولترا را به این دستگاه‌ها اضافه کرده است.
دیشب که خواب بودید، یک انقلاب بزرگ، جهان را لرزاند
اپل ادعا می‌کند که نسخه با M2 مکس این دستگاه 4 برابر از آی‌مک‌های مجهز به اینتل سریع‌تر بوده و نسخه M2 اولترا نیز 6 برابر از سریع‌ترین پردازنده‌های اینتل، سریع‌تر است. از دیگر مشخصات آن می‌توان به پشتیبانی از حداکثر 8 ترابایت حافظه داخلی، پشتیبانی از وضوح 8K و پورت تاندربولت 4 اشاره کرد. اپل با مک استودیوی جدید کاربران حرفه‌ای را هدف قرار داده است تا کارهایی مانند ویرایش ویدیو و رندرهای سه‌بعدی خود را انجام دهند.
https://akhbarbank.com/vdchi6nw.23nvwdftt2.html
تازه ترین اخبار