پرداخت وام ارزان مسکن به دهک‌ پایین

4 خرداد 1402 ساعت 9:46


شورای‌عالی مسکن در آخرین نشست خود با حضور رئیس‌جمهور، حمایت از متقاضیان نهضت ملی مسکن در دهک‌های یک تا 4 را در دستور کار قرار داد و بر اساس مصوبه این شورا، 400 میلیون تومان تسهیلات برای دهک یک و دو و 300 میلیون تومان برای دهک 3 و 4 با سود 2 درصد با زمان بازپرداخت 15 ساله، پرداخت خواهد شد.

با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن تأمین مسکن برای اقشار مختلف بخصوص اقشار ضعیف و متوسط جامعه را در نظر دارد، حمایت از دهک‌های پایین در این برنامه مورد تأکید دولت قرار گرفته است. در برنامه نهضت ملی مسکن 550 میلیون تومان تسهیلات با سود متعارف بانکی (23 درصد) به همه متقاضیان در قالب وام ساخت پرداخت می‌شود اما بسیاری از متقاضیان در دهک‌های یک تا 4 توان مالی بازپرداخت اقساط وام را ندارند به همین دلیل به حمایت بیشتر نیاز دارند تا بتوانند در طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شوند. از این رو دولت یارانه سود در حدود 21 درصد را به خانوار در دهک‌های یک تا 4 که متقاضی مسکن نهضت ملی هستند، می‌پردازد.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت وام ارزان‌قیمت به دهک‌های پایین گفت: این وام‌ها برای اقشار خاص از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه، نهضت ملی مسکن از برنامه عقب نیست، گفت: در مجموع عملیات ساخت یک میلیون و ٢٣۵ هزار واحد شروع شده و با تأمین زمین برای واحدها، از این به بعد نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری می‌گیرد.

ثبت رایگان قراردادهای مسکن
در کنار برنامه نهضت ملی مسکن، ساماندهی بازار مسکن و اجاره، برنامه‌ای است که دولت از اردیبهشت ماه بخصوص برای حمایت از مستأجران در برابر افزایش هزینه‌های اجاره، اجرا می‌کند. روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از اجرای برنامه ثبت قراردادهای اجاره به‌صورت رایگان در قالب برنامه ساماندهی بازار مسکن خبر داد و از سامانه این برنامه رونمایی کرد

. بر اساس این برنامه، مستأجران و مؤجران می‌توانند به صورت رایگان نسبت به ثبت قرارداد اجاره و اخذ کد رهگیری در سامانه‌ای که در وزارت راه و شهرسازی بارگذاری شده اقدام کنند. این سامانه به صورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته به مؤجران و مستأجران خدمات رایگان ثبت قرارداد اجاره به همراه اخذ کد رهگیری در سراسر کشور ارائه می‌دهد. البته اخذ کد رهگیری در بنگاه‌های دارای مجوز معاملات املاک نیز کماکان امکانپذیر است اما با ثبت قراردادها در سامانه دیگر دو طرف قرارداد (مالک و مستأجر) حق‌الزحمه‌ای پرداخت نمی‌کنند در صورتی که اگر قرارداد اجاره در بنگاه‌های املاک منعقد شود دو طرف قرارداد باید حق‌الزحمه به مشاوران املاک بپردازند. با توجه به اینکه هر ساله مستأجران قرارداد جدید امضا می‌کنند علاوه بر هزینه‌های اجاره باید هزینه‌ای که مبلغ آن قابل توجه است را به بنگاه بپردازند که بار مالی مضاعف بر مستأجران وارد می‌کند.

پیش‌تر سامانه املاک و مستغلات خدمات ثبت قرارداد اجاره مسکن و کدرهگیری را به صورت آزمایشی ارائه می‌داد، اما از روز گذشته، ارائه این خدمات به صورت رسمی و رایگان است. فعلاً بخش ثبت قراردادهای اجاره در سامانه امکانپذیر است و بتدریج قراردادهای خرید و فروش نیز در این سامانه امکان ثبت خواهد داشت.

عباسی اظهار داشت: قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند. او تأکید کرد: مالیات بر اجاره در طرحی که به مجلس داده شده تغییر خواهد کرد و این نوع مالیات احتمالاً حذف می‌شود. فعالان بازار مسکن، امکان ثبت قراردادها به‌صورت سامانه‌ای را گام مهمی در جهت حمایت از مستأجران و ساماندهی بازار می‌دانند. به اعتقاد آنان رقابتی شدن بازار منجر به تعدیل هزینه‌های قرارداد در بنگاه‌ها خواهد شد.


کد مطلب: 90712

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/90712/پرداخت-وام-ارزان-مسکن-دهک-پایین

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com