شوک جدید به بازار دلار

4 خرداد 1402 ساعت 9:45


دلار هرات دیروز چهارشنبه هم با 52 هزار و 200 تومان شروع کرد. نرخ با افزایش به مقاومت 52 هزار و 400 تومان خورد و نتوانست آن را بشکند و دوباره به مرز حمایت برگشت. قیمت دلار هرات در پشت خط کاهشی شد و بعد از سه روز حمایت 52 هزار و 200 تومان را از دست داد و به حمایت پایینی 51 هزار و 600 تومان خورد و فعلا در این ناحیه‌ است.

معامله‌گران از صبح با مانور بر روی خبر نشست شورای حکام آماده خرید شده بودند و تصور می‌کردند کم‌کم این خبر با خرید‌هایی که از چهارشنبه شروع می‌شود پیشخور خواهد شد؛ اما بازار دوباره با خبر سفر سلطان عمان در روز یکشنبه هفته آینده، سورپرایز شد و همه فروشنده شدند. فروش‌های دلار هرات در پشت خط باعث شد که مرز حمایت از دست برود و قیمت دلار وارد کانال 51 شود. 

البته قبل از خبر این سفر هم یکسری از معامله‌گران بر اساس رفتار نرخ معتقد بودند که قیمت دلار هرات بیشتر میل به اصلاح دارد تا صعود. این دسته باتوجه به حرکت دلار هرات به 52 هزار و 400 تومان و ناتوانی در شکستنش، تصور می‌کردند که سقف بازار ارز نسبت به دو روز گذشته پایین آمده است. آن‌ها با مقایسه سقف دو روز گذشته که 52 هزار و 600 تومان بود و این حرکت روز چهارشنبه که در شکستن 52 هزار و 400 تومان ناکام ماند معتقد بودند که نرخ هرات شل است و به سمت 51 هزار و 700 تومان حرکت خواهد کرد. آن‌ها در روز سه‌شنبه گوشزد می‌کردند که وضعیت بلوکه آبشده در معاملات چهارشنبه به دلار هرات سرایت می‌کند و همین موضوع هم در شل بودن نرخ بی‌تاثیر نبود. 

طلای آبشده در روز چهارشنبه چندین بار تلاش کرد که وارد 11 میلیون 300 هزار تومان شود اما نتوانست و به 11 میلیون و 100 هزار تومان برگشت. با رسیدن نرخ آبشده به بالای 11 میلیون و 200 هزار تومان معامله‌گران می‌گفتند که دلار باید به سمت 52 هزار و 600 تومان برود که این اتفاق با توجه به بلوکه بازار و شلی نرخ نیفتاد.

تکنیکال‌کاران آبشده معتقدند که 10 میلیون و 900 هزار تومان کف محکمی است و اگر از دست برود ریزش نرخ بیشتر می‌شود. اگر هم در این سطح حمایت شود می‌تواند با افزایش برای شکستن 11 میلیون و 200 هزار تومان تلاش کند و تا 11 میلیون و 600 هزار تومان برود.

طی دو روز گذشته سکه درحال حباب زیاد کردن بود که معامله‌گران می‌گفتند سکه راه افزایش را می‌رود، اما در معاملات چهارشنبه سکه حباب کم کرد که خود این هم سیگنال کاهش به بازار داد. با اینکه نرخ آبشده و دلار هرات نوسان زیادی نداشت تتر با پیشتازی وارد کانال 53 هزار تومان شد.

با خبر سفر سلطان عمان بیشتر معامله‌گران خرید را آف کردند و می‌گویند احتمالا تا یکشنبه بازار فروشنده‌ است. این‌ها معتقدند عمان همیشه نقش میانجی خوبی‌ را بین ایران و غرب بازی کرده و این سفر هم می‌تواند کارساز باشد. اما درمقابل یکسری‌ها می‌گویند که فاتحه برجام خوانده شده و سفر سلطان عمان در رابطه با ایران و مصر است.

با این حساب بازار دو سیگنال متناقض بنیادی دارد. اولین سیگنال همین سفر هست که اگر کارساز باشد می‌تواند در سیگنال دوم هم تاثیرگذار باشد. سیگنال دوم هم نشست شورای حکام است، معامله‌گران می‌گویند اگر سفر سلطان عمان در رابطه با برجام نباشد و یا اگر باشد و سفر نتیجه منفی داشته باشد می‌تواند در نشست شورای حکام تاثیر بگذارد. این دسته می‌گویند از اردیبهشت گفته بودیم که با این خبرها، بازار در خرداد نوسانی خواهد شد. اگر خبرها مثبت باشند نرخ ریزش سنگین دارد و درمقابل اگر منفی باشد دلار نوسان صعودی خواهد داد.

بازار چهارشنبه دو نکته داشت. نکته اول درمورد یک توییت بود که در بازار دست به دست می‌شد. در این توییت گفته شده صرافی‌های خارج از کشور در حالت مبهم قرار دارند و به سمت ورشکستگی می‌روند. نکته دوم بازار این بود که می‌گفتند عوامل بانک مرکزی بعد از خبر سفر عمان در بازار خریدار شدند./ اکوایران


کد مطلب: 90711

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/90711/شوک-جدید-بازار-دلار

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com