۰
سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۷

سیگنال جدید سکه به دلار

اکوایران: دلار هرات در 51 هزار و 700 تومان شروع کرد و با افزایش هزار تومانی سقف کانال نزولی یعنی 52 هزار و 200 تومان را شکست و تا 52 هزار و 600 تومان هم بالا رفت. قیمت دلار هرات با برخورد به این مقاومت کاهشی شد و به سقف کانال که الان به سطح حمایتی تبدیل شده رسید.

نکته قیمت هرات کاهش شکاف قیمت نقدی و فردایی بود. در روز یکشنبه این شکاف به 500 تومان و حتی بیشتر رسیده بود اما همانطوری که معامله‌گران پیش‌بینی می‌کردند طی معاملات دوشنبه با ورود به ماه جدید یعنی خرداد ماه پول به بازار می‌آید و نقدی به فردایی می‌رسد. البته خرید نقدی، همراه با عدم فروش نقدی هرات موجب این اتفاق شد.

یکسری از معامله‌گران که بی‌ربط با افراطی‌ها نیستند، با صعود روز دوشنبه و شکست 52 هزار و 200 تومان تصور می‌کردند که نرخ به بالای 53 هزار تومان می‌رود و این اتفاق نیفتاد. به گفته معامله‌گران این‌ها در مرز مقاومت 52 هزار و 600 تومان به هدف بالای 53 خریدار بودند و با کاهش نرخ دلار، کال مارجین شدند. 

در بازار تهران همچنان پول کم است و این را در بالا رفتن بیشتر هرات از تهران می‌توان پی برد. در معاملات دوشنبه تهران کشش افزایش تا مقاومت هرات را نداشت و زیر آن معامله می‌شد. معامله‌گران می‌گویند یا باید پول جدید بیاید یا اینکه پول بلوکه شده ثبت‌نام خودرو به بازار برگردد تا دوباره شاهد بالاتر بودن تهران از هرات باشیم. البته بعد از اینکه هرات به مرز مقاومت برخورد و کاهشی شد هرات و تهران یر شدند.

در معاملات دوشنبه سکه هم با افزایش وارد کانال 32 میلیون تومان شد. سکه رفاه دوباره بالای بازار معامله می‌شد و تا 32 میلیون و 800 هزار تومان هم بالا رفت و در 32 میلیون و 620 هزار تومان بسته شد. افزایش سکه همراه با افزایش حباب بود که سیگنال جلوتر بودن این بازار از دلار و حتی سیگنال صعود به بازار داد. 

اما بازاری که نه با دلار، نه با اونس و نه با سکه حرکت کرد طلای آبشده بود. در معاملات دوشنبه طلای آبشده تافته جدا بافته شد و در سطح 11 میلیون و 200 هزار تومان باقی ماند.  یکسری‌ها می‌گفتند این عدم همراهی آبشده بود که بازارهای دیگر را برگرداند.

بازار دوشنبه همراه با دو تا آمار و سه تا خبر بود.  یکسری از معامله‌گران با محاسبه قیمت میانگین دلار در فروردین و اردیبهشت و مقایسه آن‌ها با میانگین نرخ کل سال 1401 معتقدند نرخ دلار حدود 47 درصد افزایش داشته که همچنان زیر نرخ تورم است. آمار دوم درمورد رشد بازارها در اردیبهشت بود. طبق این آمار بازار دلار و سکه فقط 1 درصد رشد داشتند، معامله‌گران می‌گفتند بعد از ماه استراحت بازارها، ماه خرداد می‌تواند متفاوت از آن باشد.

اما خبرها چه بودند؟ خبر اول تحریم‌های دوباره اتحادیه اروپا بود که بعد از کاهش بازار از مرز مقاومت، معامله‌گران می‌گفتند این خبر پیشخور شده است. خبر دوم از روزنامه آرمان بود با این تیتر؛ آغاز بی‌سرو صدای مذاکره در مسقط. به عقیده معامله‌گران استاپ نرخ آبشده بخاطر این خبر بود که ترس در دل خریداران انداخت. خبر سوم درمورد تجارت ایران و چین بود که از 5 میلیارد دلار گذشت. در بازار از این خبر تعبیر منفی شد و معامله‌گران به آن تیکه از خبر اشاره داشتند که گفته واردات چین از ایران در ۴ ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

نگاه فنی‌ها به بازار چیست؟ 
یکسری از معامله‌گران معتقدند واگرایی و رفتار فعلی بازار در قیمت، حاکی از این داستان است که افزایش دوشنبه می‌تواند آخرین موج افزایش از کف 50 هزار و 700 تومان باشد یعنی موج پنجم. درمورد بعد از این موج معتقدند که اگر سطح حمایت 52 هزار و 200 تا 300 تومان شارپی از دست برود قدرت کاهش بیشتر خواهد بود و حمایت بعدی 51 هزار و 700 تومان است. اما اگر دلار بالای حمایت 52 هزار و 200 تومان بماند می‌تواند دوباره به سمت مقاومت 52 هزار و 600 تومان حرکت کند و با شکست آن به سمت 53 هزار و 100 تومان برود. 

نکته بازار نرخ هرات برای شنبه هفته آینده‌ است که شکاف بالایی با نرخ دوشنبه دارد. باید ببینیم این رقم رکب است یا نه./ اکوایران
https://akhbarbank.com/vdchk-nw.23nvwdftt2.html
تازه ترین اخبار