عملکرد ۲۰ بانک بورسی بررسی شد

19 بهمن 1401 ساعت 9:08

بررسی عملکرد حسابرسی نشده ۹ ماهه نشان می‌دهد از میان ۲۰ بانک بورسی، ۱۴ بانک سود‌ده و ۶ بانک زیان ساختند که در بحث سودسازی بانک‌ها، سه بانک کارآفرین، صادرات و رفاه عملکرد ضعیف‌‌‌تری نسبت به دیگر رقبا داشتند.


به گزارش اخباربانک، صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد از میان ۲۰ بانک بورسی، ۱۴ بانک سود‌ده بوده و ۶ بانک هم زیان ساختند.

بر اساس این گزارش، بانک ملت بیشترین میزان رشد را در سوددهی تجربه کرد و باتوجه به اینکه بزرگ‌ترین بانک بورسی است، بیشترین میزان سوددهی را داشت. کمترین میزان رشد سود هم مربوط به بانک رفاه بوده که سود خالص آن ۶۱‌ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

نقش بانک‌ها در اقتصاد ایران
بانک‌ها در ایران نقش مهمی در حوزه ایجاد چرخه سرمایه و تامین مالی کسب و کارها بر عهده دارند. این نقش عمدتا به دلیل آن است که دیگر بازارهای پولی که برای تامین سرمایه شرکت‌ها کاربرد دارند در ایران از بلوغ کافی برخوردار نیستند. از جمله این بازارها می‌توان به بازار اوراق قرضه اشاره کرد.

یک کارشناس بانکی معتقد است، بیش از 80‌ درصد سهم تامین مالی کسب و کارها در ایران توسط بانک‌ها انجام می‌شود که عمدتا از طریق اعطای تسهیلات صورت می‌گیرد. باقی سهم تامین مالی در ایران هم مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و صندوق‌های خطرپذیر است. در نتیجه بانک‌ ها نقش موثری در چرخه اقتصادی ایران داشته و درصورتی که این بازیگران اقتصادی در انجام امور با مشکل مواجه شوند، کل چرخه اقتصادی با مشکل مواجه خواهد شد.
از طرف دیگر این نهادهای پولی به سرچشمه اصلی خلق پول در ایران یعنی بانک مرکزی متصل بوده و معمولا کسری‌‌‌ها را با استقراض از این نهاد جبران می‌کنند. در نتیجه اختلال عملکرد بانک‌ها می‌تواند کل نظام پولی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

بررسی صورت سود و زیان بانک‌ها
بررسی صورت سود و زیان بانک‌ها نشان می‌دهد، بانک ملت موفق شده بیشترین میزان سودسازی را نسبت به دیگر بانک‌ها داشته باشد. البته این موضوع امری طبیعی است. چرا که این بانک بزرگ‌ترین بانک بورسی محسوب می‌شود اما از این موضوع مهم‌تر، میزان رشد سود خالص این بانک است.

سود خالص بانک ملت طی 9 ماهه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 260‌ درصد رشد داشت که این میزان رشد، بیشتر از تمامی بانک‌های بورسی است. سود این بانک از 4.7‌ هزار میلیارد تومان در 9 ماهه سال گذشته به 17.05 ‌هزار میلیارد تومان رسید. 

پس از بانک ملت، بانک سامان بیشترین میزان رشد را در سود خالص تجربه کرد. این بانک 958 میلیارد تومان سود‌سازی داشت که در 9 ماهه سال‌ جاری به 2.7 ‌هزار میلیارد تومان رسید و رشد 186 درصدی را تجربه کرد.

در جایگاه سوم، بانک شهر قرار دارد که سود را نسبت به مدت مشابه قبل 166‌درصد افزایش داد و از 1.6 به 3.4 ‌هزار میلیارد تومان رسید. عمده این رشد حاصل سودسازی این بانک در بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌‌‌گذاری است. این بانک سال 1400 در این بخش 832 میلیارد تومان زیان ساخته بود اما سال جاری این زیان تبدیل به سود خالص 3.3 ‌هزار میلیارد تومانی شد.

ضعیف‌‌‌ترین عملکرد در میان بانک‌های سودده
در بحث سودسازی بانک‌ها، سه بانک کارآفرین، صادرات و رفاه عملکرد ضعیف‌‌‌تری نسبت به دیگر رقبا داشتند. درآمدهای بانک کارآفرین رشد بسیار کمی را تجربه کرد و سود خالص از 903 به 903.6 میلیارد تومان رسید که تنها 0.1 درصد رشد کرد.
پس از این بانک، سود خالص بانک صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 8‌ درصد کاهش داشت. سود سازی این بانک از 174 به 161 میلیارد تومان رسید.
در نهایت بانک رفاه هم کاهش 61 درصدی تجربه کرد و سود بانک از 258 به 100 میلیارد تومان رسید. البته بانک رفاه تعداد بسیاری مستمری بگیر داشته که این موضوع هزینه عملیاتی بالایی را بر صورت سود و زیان این بانک تحمیل می‌کند.

بانک‌های زیان‌‌‌ده
بیشترین میزان رشد زیان خالص مربوط به موسسه اعتباری ملل است که با رشد 191‌ درصدی از 367 میلیارد به 1.09 هزار میلیارد تومان رسید.

پس از این بانک، بانک پارسیان قرار دارد که با رشد 29 درصدی زیان خالص از 5.9 به 7.7 ‌هزار میلیارد تومان رسید.

سومین بانک هم ایران‌زمین که با رشد 24 درصدی زیان خالص از 7.07 ‌به 8.8 ‌هزار میلیارد تومان رسید. عملیات جاری واسطه‌گری بانک ایران زمین به دلیل اجرای سیاست‌های کلان بانک مرکزی در راستای سامان‌دهی بازار غیر‌متشکل پولی و انتقال دارایی‌های تعاونی مولی‌الموحدین به این بانک در شرایط ویژه‌ای است. بیش از 60 درصد مجموع دارایی‌های بانک را دارایی‌های انتقالی تشکیل می‌دهد و میزان درآمد عملیاتی آن در قیاس با هزینه جاری(عمدتا سود پرداختی به سپرده‌ها) کمتر است که این امر موجب ایجاد زیان دوره می‌شود.

مدیریت بانک با وجود رشد سپرده‌های در 9 ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل، زیان دوره را کاهش داد که ناشی از اجرای اصلاحاتی در ساختار مالی بانک است. با اجرای فرآیند فروش دارایی‌ها و تعیین تکلیف بدهی‌های تعاونی مولی‌الموحدین زیان انباشته بانک بطور کل از بین رفته و از منظر شاخص‌های عملکردی در رده بانک‌های ممتاز قرار خواهد گرفت. از جمله دیگر بانک‌های زیان‌‌‌ده می‌توان به سرمایه، آینده و دی اشاره کرد.
منبع:دنیای‌ اقتصاد


کد مطلب: 89349

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/89349/عملکرد-۲۰-بانک-بورسی-بررسی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com