۰
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۴

خطر در کمین بازار ارز

کاهش قابل توجه شاخص مدیران خرید اقتصاد در دی ماه نشان می دهد که اقتصاد و تولید در رکود قرار گرفته است که نااطمینانی های به وجود آمده در شرایط اقتصادی، قیمت گذاری دستوری در کنار رشد قیمت ارز و قطعی گاز صنایع ،بی تاثیر در رکود اقتصادی به وجود آمده در دی ماه نبوده است.
خطر در کمین بازار ارز
بر اساس گزارش اتاق ایران از شاخص مدیران خرید دی ماه، شامخ اقتصاد به کف چهل ماهه سقوط کرده و شاخص صنعت در کف هفده ماهه قرار گرفته است. اهمیت این رقم برای بررسی وضعیت اقتصادی آنست که عدد پنجاه مرز رکود و رونق است، ارقام بالای ۵۰ نوید رونق به اقتصاد می دهند و ارقام زیر پنجاه فرا رسیدن خزان رکود را یادآور می شوند.
 
کاهش قابل توجه شاخص مدیران خرید اقتصاد در دی ماه نشان می دهد که اقتصاد و تولید در رکود قرار گرفته است که نااطمینانی های به وجود آمده در شرایط اقتصادی، قیمت گذاری دستوری در کنار رشد قیمت ارز و قطعی گاز صنایع ،بی تاثیر در رکود اقتصادی به وجود آمده در دی ماه نبوده است.

نکته نگران کننده رکود اقتصادی برای بازار ارز از آن جهت است که علی رغم رکود به وجود آمده انبار بانک مرکزی از سوخت تورم پر شده است. گزارش های مرکز آمار ایران از وضعیت متغیرهای پولی در آذرماه نگران کننده است.

سهم پول از نقدینگی در آذرماه افزایش پیدا کرده و در آخرین ماه پاییز به رکورد ده ساله رسیده است. پول عنصر فعال نقدینگی در ایجاد تورم است به همین دلیل افزایش سهم پول از نقدینگی برای بازارهایی که با افزایش تقاضا مواجه می شوند می تواند تورم را بیشتر از انتظار افزایش دهد.

علاوه بر آن رشد ماهانه پایه پولی و قرار گیری آن در محدوده ۵.۳ درصدی که بالاترین سطح در بازه زمانی نوزده ماهه است نگرانی از تورم را تشدید می‌کند. برآیند شرایط بالا از آن جهت نگران کننده است که اگر رکود در کنار اقدامات تورمی بانک مرکزی در همین سطوح گزارش شده باقی بماند بازارهایی مانند ارز را تحت فشار قرار میدهد و در شرایط کنونی بازار ارز می تواند یکی از اهداف اصلی این اهرم های تورمی برای حرکت رو به بالا باشد.

اجزای خطرناک نقدینگی برای تورم در حالی شتاب افزایشی گرفته است که بر اساس داده های شامخ اقتصادی رکود گریبانگیر اقتصاد کشور است و در نتیجه تولید کشور نمی تواند نقدینگی تورم زا را جذب بخش واقعی اقتصاد کند. علاوه بر آن بازار سرمایه به خاطر قیمت گذاری دستوری و ورود یکباره شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، به بازار سرمایه بی اعتماد شده ارزش معاملات خرد به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و مقدار زیادی از پول افراد حقیقی از بازار سهام ها خارج شده است. عرضه خودرو در بورس همان رویدادی بود که خواه نا خواه در کنترل تورم موثر بود از ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه تا حدودی جلوگیری می کرد.

با رونق معاملات خودرو در بورس میزان قابل توجهی از نقدینگی که ممکن بود جذب بازار ارز و سکه شود صرف خرید خودرو در بورس شد که چون توسط کارخانه های خودرو سازی مستقیما به فروش می رسید جذب بخش حقیقی اقتصاد می شد. ولی اگر شرایط اقتصادی آذرماه و دی ماه(اعم از آمار اجزای پولی و شامخ اقتصادی) برای دو ماه پایانی سال ادامه پیدا کند در شرایطی که جریان ورودی نقدینگی توسط بازار سهام و خودرو در بورس به نحو مناسبی جذب نمی شود بازار ارز ممکن است به عنوان مقصد جدید بخشی از این نقدینگی های رانده شده انتخاب شود چرا که حدود یک دهه است که ریسک های سیاسی یکی از دلایل اصلی تغییر قیمت ها در بازار ارز بوده است و در شرایطی که ریسک های سیاسی در عرصه خارجی روند نزولی نگرفته است محدود شدن جریان ورودی پول به بازار سهام و خودرو در شرایطی که موتور تورمی با قدرت کار می کند می تواند نقدینگی بیشتری را با راهنمایی ریسک های سیاسی وارد بازار ارز و سکه کند که آسیب بیشتری به اقتصاد وارد خواهد کرد و برآیند همه موارد بالا می تواند برای دلار دردسرساز شود.

جهت گیری دلاری معامله گران سکه
روز قبل بازار سکه و طلا تحت تأثیر کاهش دو درصدی طلای جهانی، عقب نشینی کرد و قیمت ها کاهشی شدند ولی با این وجود قیمت سکه کمتر از طلای آب شده کاهش پیدا کرد که یکی از دلایل آن تاثیر پذیری بیشتر معامله گران بازار سکه از قیمت دلار است، سکه بیشتر در شرایط صعودی دلار مورد استقبال قرار می گیرد و حباب بالای آن نشان دهنده استقبال معامله گران از سکه به عنوان محافظی در برابر رشد قیمت دلار است به همین دلیل معامله گران سکه روز قبل مقاومت بیشتری نسبت به کاهش ارزش اونس داشتند و با ضربه گیر حباب مانع از کاهش بیشتر قیمت سکه شدند./اکوایران
https://akhbarbank.com/vdcci1q4.2bqos8laa2.html
تازه ترین اخبار