۰
مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه در ماه گذشته هم ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۴۶.۳ درصد رسید.
به گزارش اخباربانک، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم دی نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه برای خانوارها به 46.3 درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته 1.3 واحد درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای هم به 51.3 درصد بالغ شد و خانوارها به طور میانگین 51.3 درصد بیشتر از دی سال قبل برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه‌ای ماه قبل در مقایسه با آذر 2.8 درصد افزایش یافت و تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات با افزایش 3.9 به 69.2 درصدی همراه شد و در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم 2.3 و 41.2 افزایش یافت. تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری و روستایی هم با رشد 2.7 و 3.5 درصدی به 50.6 و 54.9 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم سالانه منتهی به دی با رشد 1.3 درصدی به 46.3 درصد رسید. این متغیر مهم برای خانوارهای شهری و روستایی با افزایش 1.2 و 1.4 درصدی،  45.5 و 50 درصد است.

در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته مربوط به گروه سبزیجات (پیاز، بادمجان و کاهو) و انواع گوشت (گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و انواع ماهی) و میوه و خشکبار است.

در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه حمل و نقل (انواع اتومبیل سواری)، هتل و رستوران (انواع غذاهای سرو شده در رستوران) و بهداشت و درمان (انواع دارو) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه گذشته داشتند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 43.7 درصد برای دهک دهم تا 53.2 درصد برای دهک اول است.
https://akhbarbank.com/vdcjxyeo.uqehhzsffu.html
تازه ترین اخبار