۰
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۳

تفاوت مهم موتور EFP با EF7 اعلام شد

تفاوت مهم موتور EFP با EF7 اعلام شد
مهدی رجبعلی مدیرعامل ایپکو در خصوص تفاوت های موتور EFP با EF7 اظهار داشت: دور کارکرد درجا و آرام موتور EF پلاس از 850 به 650 دور بر دقیقه کاهش یافته که این موضوع نیز به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک زیادی می کند.

وی با بیان این که وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EF پلاس بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافته است، افزود: در زمینه کاهش اصطکاک اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ ها و پوشش DLC انجام شده است.
 
رجبعلی اضافه کرد: در زمینه بهبود احتراق هم بهبود سامانه زمان‌ بندی متغیر سوپاپ‌‌ها CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر رو توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و ... انجام شده است همچنین سامانه خنک کننده موتور مجهز به هواگیری خودکار شده است.

وی بیان کرد: قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … آن کاملا متفاوت از EF7 و TC7 بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب شرکت ساپکو و زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

به گفته رجبعلی، پیشرانه EF پلاس قرار است ابتدا روی دناپلاس توربوشارژ جدید نصب شود که تولید آن از اواخر امسال آغاز شده و سپس در اوایل سال آینده روی تارا نیز نصب خواهد شد و در ادامه ایران خودرو قصد دارد، پیشرانه EF پلاس توربو را روی کراس‌اوور K۱۲۵ یا همان ری‌را هم در سال ۱۴۰۲ هم‌زمان با آغاز تولید انبوه آن یعنی در شهریور ماه نصب کند.

وی تصریح کرد: پیشرانه EF پلاس در نوع تنفس طبیعی هم قرار است روی خودروی سورن پلاس و همچنین دنا و دناپلاس معمولی نیز نصب شود و به طور کلی جایگزین پیشرانه‌های EF7 و TC7 فعلی خواهد شد.

مدیرعامل ایپکو با بیان این که ایران‌ خودرو در خصوص توسعه موتور EF پلاس اهداف مهمی را دنبال کرده است، اظهار کرد: مصرف سوخت موتور EFP در مدل تنفس طبیعی NA و توربو TC نسبت به نسخه‌های قبلی حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته، ضمن این‌که این موتورها به صورت پایه قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده و به سادگی قابلیت ارتقا و پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو شش را بدون وارد شدن لطمه ای به عمر و دوام موتور دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعات موتور EF پلاس با این‌که هیچ اشتراکی با موتور EF7 قدیمی ندارد، ولی به نحوی طراحی شده است که با امکانات تولیدی موجود و با تغییرات اندک خطوط تولید فعلی قابلیت تولید داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcfjxdc.w6d1tagiiw.html
تازه ترین اخبار