۰
منطقه‌ای کم‌تقاضا در غرب تهران که فقط ۱۱۰ فقره معامله‌ مسکن طی یک ماه در آن امضا شده، با میانگین رشد ۵۳ درصد قیمت طی یک سال گذشته بالاترین میزان افزایش را در بین مناطق غربی از آن خود کرده است.
پنج منطقه‌ واقع در غرب تهران شامل مناطق ۵، ۲، ۲۲، ۲۱ و ۹ به طور کلی ۲۸ درصد معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین تعداد معاملات به منطقه ۵ تعلق دارد و در یک سال گذشته بالاترین میزان افزایش قیمت هم متعلق به منطقه ۹ با رشد ۵۳ درصدی بوده که از متری ۲۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به ۳۳ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که منطقه‌ی ۹ حدود دو درصد معاملات مسکن در پایتخت را به خود اختصاص می‌دهد و مهرماه امسال ۱۱۰ فقره قرارداد خرید و فروش در این منطقه به ثبت رسیده است.

از طرف  دیگر طی یک سال گذشته کمترین میزان رشد قیمت مسکن در بین مناطق غربی تهران به منطقه ۲ تعلق داشته که ۲۷ درصد رشد را در یک سال گذشته به ثبت رسانده است. قیمت مسکن در منطقه ۲ از متوسط ۴۹ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان به ۶۳ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. منطقه ۲ از محدوده‌های پرتقاضا در بازار مسکن محسوب می‌شود که مهرماه امسال با سهم ۸.۷ درصدی از کل معاملات رتبه سوم را در شهر تهران به خود اختصاص داد.

متوسط افزایش قیمت در منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه‌ی پایتخت در مهرماه ۱۴۰۰ به میزان ۳۸ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان بوده که مهرماه ۱۴۰۱ به حدود ۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و رشد ۴۳ درصدی را به ثبت رساند. منطقه ۵ به تنهایی با ۱۵ درصد معاملات رتبه اول را در شهر تهران دارد.

اما در منطقه‌ی ۲۲ که از آن به عنوان کانون ساخت و ساز در پایتخت نام برده می‌شود، میانگین قیمت هر متر خانه با رشد ۳۴ درصدی از ۳۳ میلیون و ۷۹ هزار تومان در مهرماه ۱۴۰۰ به ۴۴ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان در مهرماه ۱۴۰۱ رسیده است. برخی آمارهای غیررسمی از وجود ۶۰ هزار واحد خالی در این منطقه حکایت دارد. گفته می‌شود بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۲ قرار دارد؛ در حالی که تعداد خانوارهای ساکن در این منطقه حدود ۷۵ هزار خانوار است. با این حال سهم منطقه  ۲۲  از معاملات مسکن در تهران فقط ۱.۲ درصد است. مهرماه امسال از ۵۴۱۶ قرارداد خرید و فروش مسکن در پایتخت ۶۴ فقره مربوط به منطقه ۲۲ بود.

بازار مسکن در منطقه ۲۱ نیز چندان رونق ندارد. مهرماه امسال ۷۷ فقره معامله مسکن در این منطقه امضا شد که سهم ۱.۴ درصدی از کل شهر تهران را به خود اختصاص داد. متوسط قیمت منطقه ۲۱ هم از ۲۲ میلیون و۷۵۲ هزار تومان در مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون و۱۹۲ هزار تومان در مهرماه ۱۴۰۱ رسیده که رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار فوق، بیشترین میزان معاملات در مناطق غربی تهران به منطقه ۵ تعلق دارد اما منطقه ۹ بالاترین افزایش قیمت را  به ثبت رسانده است. به طور کلی در شهر تهران طی یک سال گذشته منطقه ۱۰ در مرکز تهران و در همسایگی منطقه ۹ با رشد ۶۰ درصدی رتبه اول از نظر میزان افزایش قیمت را به ثبت رساند؛ در حالی که متوسط افزایش قیمت در کل شهر تهران ۳۸ درصد اعلام شده است.

در حال حاضر بازار مسکن شهر تهران کساد است و همین مساله به رکود ساخت و ساز دامن زده است. برخی معتقدند رکود فعلی می‌تواند به کاهش قیمت خانه منجر شود اما انبوه‌سازان می‌گویند این رکود تورمی تبعاتی دارد که به شکل کاهش عرضه و فشار تقاضا خود را نشان می‌دهد.

سید محمد مرتضوی ـ رییس کانون انبوه‌سازان در این زمینه به ایسنا گفته اگر تصور می‌کنیم رکود مسکن شاید در بازار معاملات تاثیر مثبت داشته باشد، اشتباه می‌کنیم. ممکن است در دوران رکود، عده‌ای از سازندگان و فروشندگان به دلیل اینکه ضرورت‌هایی برای تامین مالی دارند محصول خود را با قیمت پایین‌تر عرضه کنند، ولی معاملات آنقدر کوچک و منقبض می‌شود که اثر قابل توجهی بر جامعه هدف و خریداران مصرفی نمی‌گذارد.

وی وضعیت فعلی ساخت و ساز را نامناسب دانسته و می‌افزاید که تولید مسکن هر ماهه در حال کاهش است. در هفته‌های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد و امثال آن مواجه شده‌ایم که بی‌میلی سازندگان برای اجرای پروژه ها را در پی دارد. سیمان طی روزهای اخیر با مقداری افزایش قیمت مواجه شده و قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس کانون انبوه سازان تاکید کرده که بر خلاف پیش‌بینی برخی کارشناسان که چون در رکود هستیم نباید افزایش قیمت داشته باشیم ولی باز هم در بازار معاملات، قیمتهای پیشنهادی مقداری بالاتر رفته است.

بر اساس این گزارش، سایه رکود همچنان بر بازار مسکن سنگینی می‌کند. مشاوران املاک از کسادی معاملات و ثبات نسبی قیمت‌ها می‌گویند. با این حال به نظر می‌رسد در برخی مناطق جنوبی تهران قیمت‌ها اندکی تغییر کرده است. واسطه‌های ملکی در جنوب تهران می‌گویند که با وجود رکود بازار، فروشندگان حاضر به کاهش قیمت نیستند و حتی برخی از مالکان تحت تاثیر انتظارات تورمی، نرخ‌ها را بالا می‌برند.

با گذشت ۱۳ روز از آذرماه هنوز گزارش رسمی تحولات آبان ماه بازار مسکن شهر تهران از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی ارایه نشده است. به نظر می‌رسد نرخ رشد قیمت در ماه گذشته در حد دو درصد باشد. از طرف دیگر تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ در مناطق جنوبی تهران بیش از شمال پایتخت است و همین مساله باعث شده که میزان رشد قیمت در جنوب بیش از شمال تهران باشد.

مهرماه امسال نرخ رشد ماهیانه قیمت با ۱.۲ درصد افزایش به صفر متمایل شده و معاملات با حدود ۵۴۰۰ فقره به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. در حال حاضر طبق شاخص بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر خانه در تهران ۴۳.۷ میلیون تومان و بر اساس شاخص مرکز آمار ۴۶.۴ میلیون تومان است. از طرف دیگر به دلیل شرایط موجود جامعه انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمینه برای ورود تقاضای  مصرفی فراهم است. گزارش قیمت آبان شهر تهران هنوز ارایه نشده است.
 
https://akhbarbank.com/vdcf0mdc.w6dctagiiw.html
تازه ترین اخبار