۰
مجید عشقی در نشست خبری سازمان بورس ضمن گزارش عملکرد این سازمان به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.
سوابق تخلفاتی مدیران نهادهای مالی و ناشران افشا خواهد شد
به گزارش اخباربانک، مجید عشقی در ابتدای این نشست به گزارش کارنامه یکساله سازمان پرداخت. 
 
عشقی با بیان اینکه بازار سرمایه از یک دوره پر از چالش گذر کرده است،‌گفت، طی این دو سال، موضوعات مختلفی در بازار حاکم شده است و فضای روانی حاکم بر بازار منجر شد تا بازار سختی برای سرمایه گذاران داشته باشیم.
نقش رسانه در کنترل فضای روانی بازار و بحث شفافیت و مطالبه‌گری در خصوص اتفاقات شرکت‌ها برای همگان آشکار است.
 
عشقی در ادامه بیان کرد: ۳ محور اساسی تعریف شد؛ در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلند مدت و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و ارتقای اثربخشی و هوشمندسازی نظام نظارتی  که ده راهبرد انجام شد.
 
تقویت بسته ۱۰بندی حمایتی دولت از بازار سرمایه و پیگیری مستمر حسن اجرای مفاد مختلف آن حسب تاکید رئیس‌جمهور در بهمن ۱۴۰۰، پیگیری و تعیین نحوه محاسبات و اعمال سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع، پیگیری تثبیت فرمول نحوه محاسبات حقوق دولتی معادن، پرداخت سود سهام عدالت حدود ۴۵ میلیون نفر و سودهای رسوبی که در شرکت‌ها مانده بود و این اقدام ادامه دارد. پرداخت الکترونیکی سود که مدت‌ها به دنبال آن بودیم، انجام شد. تقویت منابع و ساز و کارهای عملکردی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار و الزام به تخصیص ۱۰درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولت برای بازارگردان.

در خصوص افزایش شفافیت، این اقدام در فرم‌های مختلف پیگیری شد؛ نمایش عمق مظنه یکی از تابوهای بازار بود که تنها کارگزاران آن را می‌دیدند، اما با بررسی‌های فنی و هماهنگی با مدیریت فناوری و کارگزاری‌ها عمق مظنه برای همگان نمایان شود. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی و تشویق گزارشگران ناهنجاری که اگر موردی بود شاید از طریق رسانه اعلام شود، اما بهتر است از طریق رسانه اعلام شود تا قابل پیگیری باشد.

در بحث سواد مالی نیز اقداماتی انجام شده، اما همچنان اندک است؛ از جمله برگزاری نشست‌های تحقیقی و جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار و تنظیم پیش‌نویس سند راهبردی آموزش که باید عملیاتی شود. توسعه سامانه‌های آزمون در دیگر استان‌ها از جمله اولویت‌های ما است که تا پایان سال به ۱۰ شهر خواهد رسید.

اسامی متخلفان  منتشر می شود
مجید عشقی در ادامه بیان کرد،‌  دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی تدوین شد و با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهادهای مالی هم منتشر خواهد شد. بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که ۱۴ سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد.
فشاری از سوی مجلس برای استعفای من نبود
عشقی در خصوص فشار مجلس برای استعفا از سازمان بورس بیان کرد که با مجلس تعاملی خوبی داریم و این موضوع صحت ندارد.
سازمان بورس مسئول سیاستگذاری صنایع در خصوص فروش و سود صنایع نیست.
عشقی با بیان اینکه سازمان بورس مسئول سود و زیان شرکت ها نیست اما برخی متغیرهایی ممکن است در کلیت بازار اثرگذار باشد؛ برای همین برخی اوقات سازمان بورس مجبور است فراتر از وظایف و اختیارات خود، هشدارهایی را به نهادهای تصمیم‌گیر میدهد.
سازمان بورس یک نهاد تنظیم‌گر است. سازمان بورس باید در خصوص افشای اطلاعات و حاکمیت شرکتی باید نظارت کند؛ ما تصمیمگر در بسیاری از موارد نیستیم، اما در این خصوص سعی میکنیم فضا را روشن کنیم و نظرات مشورتی میدهیم.

کانون سهام عدالت تصمیم گیر است
عشقی در ادامه افزود؛ در خصوص سهام عدالت، مدیریت کار دیگر در دستان دولت نیست. این اختیار به کانون سهام عدالت منتقل شده است. محور تصمیم گیری برای سرمایه گذاران غیرمستقیم سهام عدالت، بر عهده کانون سهام عدالت است. سهام‌داران سهام عدالت می‌توانند در مجامع شرکت کنند و رای بدهند.
تمام ابلاغیه ها و انتخاب هیئت مدیره اعضای کانون های استانی سهام عدالت توسط کمیته سهام عدالت انجام میشود. این کمیته متشکل از اعضای حقیقی است که توسط دولت انتخاب شده‌اند، اما شاغل در بخش خصوصی بوده و به دولت منتسب نیستند.

از صندوق سرمایه گذاری متولید جدید چه خبر؟
 ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص تخصیص صندوق‌های سرمایه‌گذاری به متولدین جدید بیان کرد، وظیفه‌ای که در این خصوص برعهده سازمان بورس گذاشته شده، آن است که لیست صندوق ها به همراه بازدهی صندوق ها به ثبت احوال داده شود.
تخصیص منابع توسط پست بانک و بانک ملی معطوف به تصمیمات دولت است. چرا که این مصوبه، تصویب هیئت وزیران است.

بازار در شرایطی قرار گرفته که برای فروش سهام عدالت کشش لازم را ندارد
عشقی در ادامه بیان کرد، آیین نامه سهام عدالت که در سال ۹۹تصویب شده همچنان درحال بررسی قرار دارد.
پرداخت متمرکز سود سهام عدالت بالغ بر ۲۵همت طی یک مرحله به حساب ۴۵میلیون سهامدار واریز شد.
سود سنواتی رسوب شده به حساب ۶,۵ میلیون سهامدار واریز شد.

اوراق گام مشکل ساز می شود؟
 عشقی گفت: اوراق گام از سال ۹۸ راه اندازی شده. در همین چندماه اخیر رشد سریعی پیدا کرد. با توجه به اتفاق های اخیر، ما در حال بررسی روند انتشار اوراق گام هستیم و به نظر میرسد یک اصلاح سیاستی در این خصوص نیاز داریم.
اگر با همین روند اوراق گام منتشر شود، ممکن است مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد شود. در حال تدوین روندی هستیم تا انتشار اوراق آسیب های کمتری به بازار سرمایه بزند.
انتشار اوراق گام در بانک مرکزی و توسط دولت انجام میشود و در این خصوص ما اظهارنظری نمیکنیم. اما در خصوص بازار ثانویه در حال تدوین مقرراتی در این خصوص هستیم.
دکتر عیوضلو معاون نظارت بر ناشران و بورسها بیان کرد؛ در حدود ۴۰ همت اوراق پذیرش شده و ۳۰ همت در بازار سرمایه در حال معامله است. پس از پایان بررسی‌ها، مقررات جدید اعلام خواهد شد.

آخرین شرایط سامانه ستاره
عشقی: ورود بانک‌ها به این بستر جدید، معمولا مدتی طول می‌کشد و در واقع فرآیندهای آی تی و حقوقی آن تا به مرحله اجرایی برسد، زمان‌بر است.
البته اکنون بانک‌های مهر و رسالت این اقدام را آغاز کرده‌اند و درخواست‌هایی از دیگر بانک‌ها برای ورود به این بستر وجود دارد.
وثیقه‌گذاری مسئله حساسی است و زمانی که مسائل حقوقی پیش می‌آید، روند آن به کندی پیش‌می‌رود.
بانک‌ مهر تاکنون به بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر، وام خرد اعطا کرده است.

آخرین شرایط صندوق پالایشی و دارایکم
علیرضا ناصر پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد؛ ساختار صندوق پالایشی یکم به بازار گردان صندوق پالایش یکم امکان خرید و ابطال می دهد.
بازار گردان صندوق پالایش یکم، تامین سرمایه نوین انتخاب شد.
فاصله بین قیمت و NAV کاهش پیدا کرده است.
مهمترین اتفاق این است که ساختار صندوق پالایشی یکم  به ساختار صندوق نرمال تبدیل شده است در حقیقت این صندوق ها تبدیل به صندوق سهامی بخشی شده است و بازار گردان دارند.
 
https://akhbarbank.com/vdcjt8eo.uqeohzsffu.html
تازه ترین اخبار