۰
قیمت دلار در هفته گذشته بر مداری باثبات در جریان بود. هرچند معامله‌گران، بازار را بی‌رمق می‌دانند اما این جریان کنترل‌شده مطلوب بازارساز و نهاد پولی کشور است. آیا دلار در روزهای آینده افزایشی است؟
با ارائه اوراق ارزی قیمت دلار تمایلی به کاهش نشان نداد اما روند را با ثبات نگه داشت. به اعتقاد کارشناسان ارزی این ابزاری که جدید هم نیست نیاز به اعتمادسازی دارد و مردم در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را به آن‌چه فیزیکی و ملموس باشد تبدیل کنند.
 
تب خرید دلار نشست
با این‌که به نظر می‌رسد اجاره کارت ملی برای استفاده از سهمیه ارزی افراد، در بازار معاملات ارز دوباره رونق گرفته اما فعالان بازار آزاد چندان تمایلی به خرید و فروش دلار ندارند و ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند تا بازیگر.

گفته می‌شود حجم خرید و فروش‌ به شکل معناداری پایین آمده و همین موضوع زمینه‌ساز کاهش سطح تغییرات و نوسانات قیمت دلار شده است.
 
در هفته‌های گذشته کارشناسان بازارهای مالی قیمت دلار را با تاکید بر فاکتور تورم، افزایشی پیش‌بینی کردند و معامله‌گران نیز با اتکا به این تحلیل امید دارند تا با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال قیمت دلار روند افزایشی به خود بگیرد و معامله‌گران بزرگ با قدرت وارد بازار شوند.
 
فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بر دو متغییر تعیین‌کننده قیمت دلار در داخل کشور تاکید کرد و گفت: «عرضه و تقاضا و تناسب حجم نقدینگی، روند رشد نقدینگی و روند رشد اقتصادی متغییرهای تعیین‌کننده قیمت دلار هستند.»

او ادامه داد: «از آن‌جا که عرضه عمدتا در دست بانک مرکزی و دولت است، لذا استراتژی‌های بانک مرکزی و دولت برای قیمت دلار تعیین‌کننده نهایی است، به‌ویژه مواقعی که دولت دسترسی به منابع ارز حاصل از صادرات یا ذخایر ارزی قابل توجهی داشته باشد.»
 
ذخایر بانک مرکزی محدود است
این تحلیلگر بازارهای مالی با تاکید بر اینکه ما در متغییرهای یاد شده نقطه ضعف داریم افزود: «ذخایر بانک مرکزی محدود است و قابل توجه نیست. در گذشته این امکان وجود داشت که بانک مرکزی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به بازار برای کنترل قیمت تزریق کنند.»

آقابزرگی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال‌گذشته رشد اقتصادی بر مدار صفر بوده و حجم نقدینگی در کشور طی ۳ سال گذشته حداقل ۶۰ درصد رشد داشته، خاطرنشان کرد: «آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم به نوعی سرکوب قیمت ارز به صورت مقطعی است زیرا تناسب خاصی با تورم انباشته از ابتدای سال تا کنون ندارد.»
 
او با اشاره به اینکه دست بانک مرکزی خالی است و قادر به عرضه ارز برای کنترل بازار نیست گفت: «تایید این موضوع هم روی آوردن دولت به عرضه گواهی ارزی است تا پیش‌فروش کند و با این اقدام بتواند بازار را کنترل کند.»
آقابزرگی ادامه داد: «مدار قیمت دلار صعودی و بیش از نرخ‌های فعلی خواهد بود و روند فعلی به نفع تولیدکننده خارجی و واردکننده محصول است و این استراتژی یعنی سرکوب صادرات و تولید داخل.»
 
در روزهای پایانی هفته جلسه شورا حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به جریانات ایران برگزار شد. به نظر می‌رسد این رخدادهای بین‌المللی امید به مذاکرات هسته‌ای برجام را از بین ببرد و از سوی دیگر معامله‌گران معتقدند نتیجه این شورا می‌تواند روند قیمت دلار را افزایشی کند.

از ابتدای سال تا کنون بازارساز با تلاش برای سرکوب قیمت دلار تا به امروز توانسته فنر قیمت دلار را مهار کند. باید دید در ماه‌های پایانی سال راهکار نهاد پولی کشور برای سرکوب قیمت دلار چیست؟

جریان قیمت دلار صعودی است اما دولت برای ممانعت از ایجاد شوک به بازار و جلوگیری از تبعات افزایش یک‌باره قیمت در جامعه، دست به مهار قیمت دلار می‌زند اما روند صعودی آهسته و پیوسته ادامه دارد؛ به گونه‌ای که به راحتی به آن عادت می‌کنیم!
https://akhbarbank.com/vdcgyx97.ak97z4prra.html
تازه ترین اخبار