۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۴

انحصار ضرب سکه طلا شکسته شد

پس از صعودی شدن قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، نهاد ناظر و بازارساز درقالب برنامه‌های جدیدی دست به کارشده تا آرامش را به این بازارها بازگرداند. در همین راستا در بازار طلا و بخصوص سکه انحصار ضرب سکه طلا درکشور برای نخستین‌بار شکسته می‌شود.
به گزارش اخباربانک، درحالی که تاکنون ضرب انواع سکه طلا تنها درانحصار بانک مرکزی بود، این بانک تصمیم گرفته است که بخشی از کار را به بخش خصوصی واگذار کند تا با در اختیار گذاشتن طلای آب شده، شرکت‌های خصوصی نیز با ضرب سکه و روانه آن به بازار، تعادل عرضه و تقاضا را برقرار کنند. علاوه بر این، بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه بهار آزادی با سررسیدهای شش ماهه از هفته جاری خبر داده است. در بازار ارز نیز درکنار افزایش و تقویت عرضه ارز در سامانه‌های رسمی و تأمین نیاز فعالان اقتصادی، سامانه برخط صرافی‌ها برای سفارش‌گیری آنلاین ارز در دستور کار نهاد ناظر قرار گرفته است.

عرضه گواهی سکه بهار آزادی
درهمین راستا رئیس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه بهار آزادی از هفته جاری خبر داد. طبق گفته‌های علی صالح آبادی، مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه و معاف از مالیات در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه و معاملات ثانویه آن در بورس امکان‌پذیر است. بنابراین، این اوراق ابزار جدیدی است که می‌تواند به اشخاص حقیقی به فروش برسد و به تعادل بازار کمک کند.  اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود، در چهارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند.

ورود بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه
برنامه دیگری که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار سکه در دست اجرا دارد، شکستن انحصار ضرب و عرضه سکه است. برهمین اساس صالح آبادی اعلام کرده است که باتوجه به حباب موجود و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود. لذا با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه در حال حاضر کارگروه ویژه‌ای در این باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی می‌تواند این کار انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین کل تأمین ارز برای واردات کشور در بازه زمانی یاد شده معادل 38.5 میلیارد دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است. در حوزه اسکناس نیز 1.5 میلیارد دلار حجم معاملات اسکناس بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 40 درصد رشد معاملات اسکناس بوده است. بنابراین از نظر عرضه وضعیت مطلوبی داریم و مشکلی خاصی در زمینه عرضه ارز وجود ندارد. صالح آبادی خاطرنشان کرد: در هر حال قرار است ارزهای پرطرفدار باتوجه به ذخایر بسیار خوب عرضه شود و قابل استفاده در بازار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استقبال صادرکنندگان از بازار متشکل ارزی نیز بسیار خوب است، افزود: در حال حاضر صادرکنندگان به صورت توافقی ارزهای زیادی را در بازار عرضه می‌کنند و هیچ مشکلی در تأمین اسکناس و حواله ارزی وجود ندارد. به گفته صالح آبادی، بانک مرکزی بر سامانه نیما و نیز بر سامانه برخط صرافی‌ها نظارت کامل و رصد دقیق دارد.

وی با بیان اینکه از هفته آینده، سامانه برخط صرافی‌ها، با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: افرادی که درصدد هستند ارزی را خریداری کنند به جای مراجعه حضوری به صرافی‌ها از طریق سامانه برخطی که راه‌اندازی شده است، می‌توانند درخواست‌های خود را به صورت برخط به صرافی مدنظر خود ارسال کنند و پس از احراز هویت، به صورت حضوری مراجعه کرده و ارز خود را دریافت می‌کنند و این‌گونه سهولت دسترسی که یکی از محورهای مدنظر ماست نیز میسر می‌شود.

حباب سکه به ۲.۵ میلیون تومان رسید
بررسی قیمت سکه و طلا در بازار طی هفته‌های اخیر نشان از افزایش حباب سکه است. درحالی که قیمت سکه و طلا از ابتدای هفته دوم آبان ماه صعودی بود و روز چهارشنبه گذشته رکورد زد، حباب سکه به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. با این حال در آخرین روز معاملات هفته گذشته در روز پنجشنبه نرخ‌ها مقدار کمی افت داشت.

«محمد کشتی آرای» کارشناس بازار طلا در گفت‌وگو با ایرنا در این باره اظهار داشت: هفته گذشته قیمت انس جهانی طلا به یک هزار و ۶۲۲ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۲۴ دلار کاهش قیمت را شاهد بودیم. روز چهارشنبه نرخ ارز در بالاترین رقم خود قرار گرفت و به مبلغ ۳۵ هزار تومان افزایش یافت اما پنجشنبه با تعدیل قیمت به ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت و این رشد نرخ روی بهای سکه و طلا نیز تأثیر گذاشت و سکه به بالاترین رقم خود در چند ماه اخیر رسید و با مبلغ ۱۶ میلیون تومان داد و ستد شد.

این فعال بازار طلا تصریح کرد: سکه طرح قدیم درهفته گذشته ۹۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۷۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی بها داشتند. همچنین نیم سکه و ربع سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز ۱۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت داشت. هر مثقال طلای آب شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ترتیب ۲۰۰ هزار تومان و ۴۶ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت داشت. به گفته کشتی آرای، حباب سکه در هفته دوم آبان ماه افزایشی بود و به طور متوسط ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت و روز چهارشنبه گذشته در آخرین معاملات به محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در مجموع هفته دوم آبان ماه قیمت‌ ارز، طلا و سکه رکورد جدیدی را ثبت کرد و سال گذشته در همین ایام سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان معامله می‌شد.این درحالی است که قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید روز پنجشنبه، ۱۲ آبان‌ماه با کاهش ۴۵ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه ۱۶ میلیون و ۵ هزار تومان معامله شد.
https://akhbarbank.com/vdcbs9bw.rhbzfpiuur.html
تازه ترین اخبار