۰
رئیس سازمان بورس گفت:‌ از امروز اوراق تبعی برای ۹۶ درصد از سهامداران خرد و دارای سبد سهام کمتر از ۱۰۰ میلیون تومانی منتشر می‌شود.
آغاز بیمه سهام ۹۶ درصد سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰۰ میلیونی
به گزارش اخباربانک، مجید عشقی در مورد چگونگی حمایت از سبد سهام سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه به فارس گفت:‌ سهامدارانی که ارزش مجموع سبد سهام شامل سهام و حق‌تقدم آنها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد از شنبه ۱۴ آبان ماه می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه از اوراق تبعی نسبت به بیمه کردن سبد سهام تا یکسال و برخورداری از بازدهی حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند.

وی افزود: ۹۶ درصد سهامداران خرد کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان سهام دارند. افرادی که اوراق تبعی خریدند به شرط اینکه سهام را در این یک سال نفروشند، می‌توانند از بیمه سبد سهام برخوردار شوند اما اگر قرار باشد سهام یا حق‌تقدم را بفروشند، امکان محاسبات وجود ندارد و از شمول بیمه خارج می‌شوند. حق تقدم‌ها باید تبدیل به سهام شود و ارزش آن هم در بازدهی سبد سهام محاسبه می‌شود. اگر بازدهی ۲۰ درصد بر روی سهام پایه وجود داشته باشد، اختیار فروش بی‌معنا می‌شود و از شرایط رقابتی بازار استفاده می‌کند اما اگر بازدهی کمتر از ۲۰ درصد باشد اوراق تبعی سود حداقل ۲۰ درصدی را برای سبد سهام تضمین می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ با تدوین بسته ۱۰‌ بندی حمایت از سرمایه‌گذاری در بورس تلاش شد آرامش به بازار برگردد. اوراق تبعی یک نوع بیمه کردن سهام بشمار می‌رود. نکته بعدی مشارکت حقوقی‌ها است که باید بیشتر از گذشته فعال شوند تا سرمایه‌گذاران نگران پایین آمدن قیمت و شاخص کل نشوند. در برهه‌هایی برخی تصمیمات مانند عرضه‌های اولیه سنگین موجب خروج منابع از بازار شده بود. در نتیجه مقرر شد عرضه‌های اولیه سنگین فعلاً متوقف شود. بنابراین برای شادابی بازار عرضه‌های اولیه معمولی هم وجود خواهد داشت.

عشقی عنوان کرد: یکی دیگر از بندهای بسته حمایتی برای صندوق‌های با درآمد ثابت است که در قیمت صفر یک آپشن برای فروش اوراق تبعی آنها در نظر گرفته می‌شود. در مورد سهام هم پرتفوی سهام کمتر از ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته و سود ۲۰ درصدی یکساله برای آنها تضمین می‌شود.

کسانی که از صندوق‌های با درآمد ثابت خرید کردند اگر به نرخ صفر برسند تا یکسال دچار زیان نمی‌شوند .دلیل این است که در برهه‌ای از سال ۹۹ حد نصاب سهام صندوق‌های بادرآمد ثابت اضافه شد و ریسکی از جانب تصمیم‌گیرندگان بر آن صندوق ها تحمیل شد. بنابراین با انتشار اوراق تبعی این ریسک را تا حدی از بین می برند.
https://akhbarbank.com/vdcgqy97.ak9ux4prra.html
تازه ترین اخبار