۰
پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۸

پرده برداری بانک مرکزی از یک ممنوعیت جدید!

بانک مرکزی اعلام کرد که هرگونه تعهد به اعطای تسهیلات یا مشارکت حقوقی جدید از طرقی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه‌ توسط شبکه بانکی قبل از اخذ موافقت بانک مرکزی ممنوع است و عدم رعایت آن، اقدامات نظارتی و انتظامی مقتضی را در پی خواهد داشت.
پرده برداری بانک مرکزی از یک ممنوعیت جدید!
به گزارش اخباربانک، باتوجه به اقدامات مغایر با ضوابط و مقررات احتیاطی ابلاغی توسط برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شبکه بانکی را ملزم به اخذ موافقت بانک مرکزی در خصوص هرگونه تعهد به اعطای تسهیلات یا مشارکت حقوقی جدید از طرقی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه‌ کرد.
 
متن این بخشنامه بدین شرح است: «یکی از چالش‌ها و مشکلات مبتلابه نظام بانکی کشور طی سنوات گذشته، وضع تکالیف متعدد حتی بعضاً فراتر از ظرفیت و توان اعتباری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در قوانین و مقررات برای تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است. به گونه‌ای که در حال حاضر برخی مؤسسات اعتباری به دلیل مشکلات ساختاری و ترازنامه‌ای، همواره اعلام می‌کنند که ظرفیت پاسخگویی به تکالیف و الزامات تسهیلاتی که توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود، ندارند. همچنین بررسی عملکرد شبکه بانکی کشور در انجام تعهدات و تکالیف ابلاغی نیز مؤید آن است که تعداد قابل توجهی از مؤسسات اعتباری، در ایفای تکالیف خود عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند.

علاوه بر این، بانک مرکزی طی سالیان اخیر با هدف مهار رشد نامتعارف نقدینگی و نظارت بر رشد ترازنامه مؤسسات اعتباری، سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به جدیت در دستور کار قرار داده است؛ لذا مؤسسات اعتباری نمی‌توانند بیش از آن چه بانک مرکزی تعیین کرده، رشد ترازنامه داشته باشند.

این در حالی است که اخیراً مشاهده شده برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، با وجود تمامی محدودیت‌های سرمایه‌ای، نقدینگی و ساختاری خود و نیز مغایر با ضوابط و مقررات احتیاطی ابلاغی و به ویژه به رغم عدم انجام تکالیف قانونی و مقرراتی در زمینه اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی، رأساً از طرقی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه، نسبت به قبول تعهدات برای تخصیص منابع و حتی مشارکت حقوقی جدید در طرح‌های مختلف اقدام می‌کنند.

لذا متذکر می‌گردد هرگونه تعهد به اعطای تسهیلات یا مشارکت حقوقی جدید از طرقی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه‌ قبل از اخذ موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع بوده و عدم رعایت آن، اقدامات نظارتی و انتظامی مقتضی را در پی خواهد داشت.»
https://akhbarbank.com/vdchv6n6.23nqmdftt2.html
تازه ترین اخبار