۰
رییس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد با اشاره به تعلق بالاترین گزارشات فساد به حوزه مالیات و بانک از در نظر گرفتن ۳ درصد از عواید گزارش فساد تا سقف یک میلیارد تومان به عنوان پاداش نقدی خبر داد.
به گزارش اخباربانک، علی نظامی درخصوص حمایت‌ها از گزارشگران فساد در برابر فشارهای مدیران بالادستی به تسنیم گفت: در صورتی که مدیران مانع حمایت از گزارشگران فساد شوند و یا اقدامی تلافی‌جویانه علیه گزارشگران انجام شود، گزارشگر حتماً تحت حمایت‌های دستورالعمل وزارت اقتصاد قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اخیرا گزارشی ازسوی کارکنان یکی از دستگاه‌ها به دست رسیده و گزارشگر هویت را نزد مدیران فاش کرده بود، مدیر ارشد آن مجموعه اقدامات تلافی جویانه‌ای انجام داد که با برخورد قاطع وزیر روبرو و با وجود فشارها و حمایت‌های سیاسی در روزهای گذشته برکنار شد. از ویژگی‌های دستورالعمل جدید حمایت از گزارشگران فساد، پیش‌بینی پاداش‌های نقدی و غیرنقدی است. برای اولین بار 3 درصد از عواید حاصل از گزارش فساد تا سقف یک میلیارد تومان به عنوان پاداش نقدی گزارشگر فساد در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول ادامه داد: البته در راستای ارتقای حمایت‌ها، پیشنهادات جدیدی به هیات دولت ارائه خواهد شد. در مجلس نیز طرحی در خصوص حمایت از گزارشگران فساد در جریان است که امید است در آینده نزدیک به نتیجه برسد. اگرچه ساز و کار فعلی وزارت اقتصاد در حمایت و تشویق گزارشگران فساد گامی بلند و موثر خواهد بود اما ضرورت دارد با تقویت مبانی قانونی زمینه لازم برای افزایش پاداش‌ها فراهم شود. مشوق‌های غیرنقدی نیز شامل مواردی از جمله اولویت یافتن در معرفی کارمند نمونه، ارائه تقدیرنامه از جانب شخص وزیر اقتصاد و حق تقدم در انتصاب به مشاغل مدیریتی است.

فرآیند رسیدگی به گزارشات فساد
نظامی در خصوص فرآیند رسیدگی به گزارشات فساد توضیح داد: وقتی گزارشی در سامانه ثبت می‌شود، گزارشگر می‌تواند با مشخصات هویتی یا بصورت ناشناس گزارش را ثبت کند. سپس مرجع پیگیری مستقر در مرکز بازرسی وزارت اقتصاد بررسی اولیه را انجام خواهد داد و در مرحله بعد گزارش به مرجع تحقیق و بازرسی ارجاع داده خواهد شد.
وی اضافه کرد: در مرجع تحقیق، بررسی دقیق و مستند سازی‌ها انجام خواهد شد و درصورت صحت اطلاعات و مستدات گزارش و احراز فساد، مرجع پیگیری موظف خواهد بود گزارش را به مراجع قضایی و یا رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع دهد. در نهایت پس از اینکه آرای قطعی صادر و عایدی برای دولت ایجاد شد، موضوع به کمیته احراز خواهد رفت و مبلغ پاداش گزارشگر تعیین خواهد شد. طی فرآیند رسیدگی، مرجع پیگیری موظف به ارائه بازخورد به گزارشگر بوده و در نهایت و در مرحله آخر نیز با گزارشگر برای پرداخت پاداش ارتباط برقرار خواهد شد.

تدوین دستورالعمل حمایت از گزارشگران فساد با حداکثر ظرفیت ممکن
رییس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد در خصوص ساز و کار جدید وزارت اقتصاد در حمایت از گزارشگران فساد عنوان کرد: دستورالعمل فعلی که تدوین و ابلاغ شده، ساز و کار جامع تشویق و حمایت از گزارشگران فساد است که مشابه قوانین مرسوم در دنیا و براساس استاندارد ایزو 37002 تدوین شده است. سیستم مدیریت سوت‌زنی شامل سه عنصر دستورالعمل حمایت و تشویق، فرآیند رسیدگی شفاف با ارکان مستقل و سامانه سوت‌زنی است.

نظامی ادامه داد: یکی از مواردی که در مدت اخیر در بستر سامانه سوت‌ زنی وزارت اقتصاد انجام شده، بحث شناسایی اموال دولتی است که مردم مشارکت مطلوبی در آن داشتند و در این حوزه، 8 نفر واجد شرایط تشویق تشخیص داده شدند و مبالغی به عنوان پاداش برای این افراد در نظر گرفته شد. در سامانه سوت‌زنی وزارت اقتصاد جایگاه پررنگی برای سازمان‌های مردم نهاد در نظر گرفته شده و امکان حضور در فرآیند تحقیق و رسیدگی را خواهند داشت. به منظور رسیدگی به اعتراض گزارشگران فساد در خصوص مواردی از جمله مبلغ پاداش و رسیدگی به پرونده، ساز و کاری تعیین شده که بخشی از آن مربوط به هیات منصفه‌ای با حضور سازمان‌های مردم نهاد است.

حوزه مالیات و بانک در صدر گزارشات فساد
به گفته وی، حوزه مالیات و بانک بالاترین تعداد گزارشات را دارند که در حال رسیدگی هستند. در حوزه شناسایی اموال نیز گزارشات متعددی وجود داشت که مراحل پیگیری آنها طی شده و هشت نفر در مرحله پرداخت پاداش قرار دارند. معیارهای مختلفی برای تعیین پاداش وجود دارد که یکی از محورهای اصلی عایدی دولت و معیارهای دیگر شامل پیچیدگی کشف و گستردگی موضوع است. اگر گزارشات وزن مناسبی داشته باشد، گزارشگر مورد حمایت قرار خواهد گرفت. هر گزارشی که کامل‌تر، دارای مستندات و به هنگام باشد و بتواند بازدارندگی بیشتری در راستای اقدامات پیشگیرانه داشته باشد از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.
https://akhbarbank.com/vdcgxt97.ak9u34prra.html
تازه ترین اخبار