۰
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۱

ارزهایی که خریدار ندارد!

در یک هفته اخیر، حدود شش میلیارد و ۲۲۵ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده اما در این مدت فقط ۸۵۳ میلیون یورو معامله در این سامانه صورت گرفته است.
ارزهایی که خریدار ندارد!
به گزارش اخباربانک، بانک مرکزی اعلام کرد که از ۲۳ شهریور ماه اطلاعات مربوط به حجم عرضه، تقاضا و معاملات سامانه نیما (حواله) و بازار متشکل ارزی (اسکناس) را منتشر می‌کند.

در این بین، بررسی گزارش بانک مرکزی از ۲۳ تا ۳۱ شهریور ماه نشان می‌دهد که در ۲۳ شهریور ماه، معادل ۹۶۷.۸ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده و از این میزان ۲۱۸ میلیون یورو معامله شده است.

در بازار متشکل ارزی نیز، ۱۱.۳ میلیون دلار به میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۱۱ تومان و ۱.۵ میلیون یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۸۹ تومان معامله شده است.

در ۲۴ شهریور نیز، ۷۷۴ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده که ۴۹ میلیون یورو معامله شده است.

در بازار متشکل ارزی، ۱۰ میلیون دلار به میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۸۱ تومان و ۹۰۰ هزار یورو به میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۶۰ تومان معامله شده است.

در تاریخ ۲۷ شهریور ماه، ۸۸۵ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه که ۱۱۷ میلیون یورو معامله شد و در بازار متشکل ارزی نیز، ۱۲ میلیون دلار با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۵۶۲ تومان و یک میلیون یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۷۶۲ تومان معامله شد.

در روز دوشنبه این هفته نیز، یک میلیارد و ۳۶ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شد که فقط ۲۳۷ میلیون یورو معامله شد و در بازار متشکل ارزی نیز ۱۱ میلیون دلار با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان و یک میلیون یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

در ادامه، ۲۹ شهریور در سامانه نیما ۹۶۲ میلیون یورو عرضه شد که ۹۹ میلیون یورو معامله شد و در بازار متشکل ارزی ۱۲ میلیون دلار با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۶۲ تومان و یک میلیون یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد.

در سامانه نیما ۳۰ شهریور ماه، ۸۶۵ میلیون یورو عرضه شد که فقط ۱۱۶ میلیون یورو معامله شد و ۱۱ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۷۴ تومان و یک میلیون یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد.


در ۳۱ شهریور ماه، ۷۳۵ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شد که فقط ۱۷ میلیون یورو معامله در این بازار صورت گرفته است.

در بازار متشکل ارزی نیز، ۶ میلیون دلار با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۱۱۹ تومان و یک میلیون یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۴ تومان معامله شده است.

اعداد و ارقام از ارزهای عرضه شده در سامانه نیما بیانگر این است که در طول هشت روز حدود شش میلیارد و ۲۲۵ میلیون یورو عرضه شده اما فقط ۸۵۳ میلیون یورو معامله شده است.

با این تفاسیر، با وجود اینکه قیمت ارز در سامانه نیما به نسبت بازار آزاد کمتر است اما واردکنندگان حتی نسبت به خرید ارز با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار آزاد نیز رغبت چندانی نشان نمی‌دهند. موضوعی که فعالان اقتصادی دلیل آن را صبر واردکنندگان برای خرید ارز به قیمتی پایین‌تر اعلام می‌کنند.

در حال حاضر، دلار در سامانه نیما در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد و دلار توافقی در بازار متشکل ارزی نیز در کانال ۳۰ هزار تومان قرار دارد.  

سامانه نیما و بازار متشکل ارز را بشناسید 
طبق این گزارش، سامانه نیما، نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی است که با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند.

بنابراین، سامانه نیما محل تأمین ارز کالاهای وارداتی به کشور و بازار میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز نقشی تعیین کننده دارد.

بازار متشکل ارزی نیز مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز خواهد شد و کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی، نرخ ارز را مدیریت می‌کند که نظارت بانک مرکزی بر این بازار به صورت سیستماتیک و غیرمستقیم خواهد بود.

همچنین، بازار متشکل ارزی، ارزها به‌ صورت نقد معامله می‌شوند و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود که خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.
https://akhbarbank.com/vdcayena.49n0o15kk4.html
تازه ترین اخبار