۰
شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۱

هدف از تفکیک حساب‌های تجاری چیست؟

معاون وزیر اقتصاد توضیحاتی را درمورد تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی ارائه کرد.
هدف از تفکیک حساب‌های تجاری چیست؟
به گزارش اخباربانک به نقل از ایستا، داوود منظور با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار درمورد تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی اظهار کرد: زمانی که یک حسابی تجاری می‌شود، از امتیازاتی برخوردار می‌شود که این امتیازات عمدتا برای تسهیل کسب و کار است. برای مثال آستانه میزان پولی که صاحب حساب تجاری می‌تواند در روز جابه‌جا کند، فرق خواهد کرد، درواقع در مرحله نخست موضوع مالیات مطرح نیست. موضوع این است که مشخص شود چه حساب‌هایی تجاری یا مشکوک به تجاری هستند. اگر تجاری شدند در گروه خاصی با امتیازاتی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: البته حساب‌های تجاری به عنوان حساب فروش هم شناسایی می‌شوند. یعنی آنچه در این حساب‌ها واریز خواهد شد به عنوان فروش تلقی می‌شود. هدف این است که مشخص شود چه حساب‌هایی برای اهداف تجاری استفاده می‌شود که این فرایند به غیر از اخذ مالیات کاربردهای دیگری هم دارد. برای مثال بانک مرکزی برای رصد چرخش پول و حکمرانی ریال، نیاز دارد بداند حساب‌های تجاری کدام هستند، چه مقدار گردش دارند و آیا این گردش‌ها مشکوک به پولشویی هستند یا خیر. اهداف این تفکیک گسترده است اما به صورت نامطلوب بین مردم معرفی شده است و تصور این است که ملاک فقط مالیات گرفتن است.

رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه مالیات‌گیری تابع قوانین مالیاتی است، اظهار کرد: اینکه چه میزان و از چه کسانی مالیات گرفته شود قانون خود را دارد. موضوع نظام بخشی به مراودات پولی در اقتصاد و نظارت نظام بانکی روی گردش پول و حکمرانی ریال است. هدف از شناسایی حساب‌های تجاری اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است. طبق این قانون فعالان اقتصادی که فراخوان می‌شوند باید خرید و فروش‌های خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند، صورت حساب‌های الکترونیکی صادر کنند تا در سامانه مالیاتی بنشیند. برای راستی آزمایی اینکه آیا فعال اقتصادی همه  فروش‌های خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش کرده است یا خیر، صورت حساب‌های صادره آن را با گردش پولی فرد که همان حساب‌های تجاری و حساب متصل به پوز است تطبیق داده می‌شود.

منظور با بیان اینکه فرایند تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی آغاز شده است، گفت: در مرحله اول همه حساب‌هایی که به نظام مالیاتی معرفی شده‌اند حساب تجاری تلقی می‌شوند. در این راستا حدود ۸ میلیون حساب در سامانه سازمان مالیاتی ثبت شده است. این اطلاعات را طبق توافقی که با بانک مرکزی داریم از طریق وب سرویسی در اختیار این بانک قرار می‌دهیم. بانک مرکزی نیز این حساب‌ها را به عنوان تجاری شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: از حالا به بعد هر فردی می‌خواهد از امتیاز حساب تجاری برخوردار شود باید با مراجعه به بانک درخواست دهد تا حساب او به عنوان حساب تجاری نشانه گذاری شود. همچنین طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است اگر به حسابی طی ۱۰۰ واریز حداقل ۳۵ میلیون تومان در ماه واریز شود، مشکوک به تجاری تلقی شده و بررسی می شود این حساب واقعا تجاری است یا خیر. بعد از اطمینان به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، تفکیک حساب‌های تجاری در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی است که در پی آن حدود ۸ میلیون حساب تجاری از خدمات ویژه بانکی تجاری بهره‌مند و حساب‌هایی که چراغ خاموش فعالیت تجاری داشته باشند، زیر ذره‌بین مالیات قرار می‌گیرند.
https://akhbarbank.com/vdcjvteo.uqeavzsffu.html
تازه ترین اخبار