۰
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۹

افزایش نرخ بهره بین بانکی پس از سه هفته‌

نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به ۲۰٫۶۴درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد ناتوانی بانک مرکزی در سرکوب این نرخ سبب صعود آن شده است.
به گزارش اخباربانک، بانک مرکزی روز گذشته نرخ بهره بین بانکی ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ را اعلام کرد. همانطور که تجارت‌نیوز در هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که روند نزولی بهره بین بانکی تداوم نخواهد داشت، بانک مرکزی از افزایش ۰٫۰۵درصدی این نرخ در هفته جاری خبر داد. به این ترتیب نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به ۲۰٫۶۴درصد رسید و به روند کاهشی سه هفته‌ای خود پایان داد.
 
فشارهای فعالان بورسی در هفته‌های گذشته، باعث شده بود که نرخ سود بین بانکی از ابتدای مرداد ماه در مدار نزولی قرار بگیرد. با این حال، مطابق پیش‌بینی‌ها این کاهش نتوانست برای بازار سرمایه مفید واقع شود و ضرر و زیان بورسی‌ها را جبران کند.

از طرف دیگر پس از سرکوب بهره بین بانکی، بانک مرکزی مجبور بود برای تامین نیاز بانک‌ها منابع خود را در بازار بانکی عرضه کند. اقدامی که به عقیده کارشناسان اقتصادی تورم‌زا است و می‌تواند مشکلات بزرگی را در بلندمدت بوجود بیاورد.
به نظر می‌رسد که مطابق انتظارات، دولت و بانک مرکزی بیش از این توان کنترل بهره بین بانکی را نداشته و این نرخ بار دیگر افزایش پیدا کرده است.

اگر چه نرخ سود بین بانکی در این هفته ۰٫۰۵درصد افزایش یافت، کارشناسان عقیده دارند که این رشدهای اندک چاره ساز نیست. به عقیده آنها، سود بین بانکی باید بیش از این‌ها افزایش یابد تا تعادل در بازار بین بانکی برقرار شود و سیاست سرکوب این نرخ همچنان توسط دولت و بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است.
https://akhbarbank.com/vdcfm1dc.w6dvxagiiw.html
تازه ترین اخبار