۰
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳

پیش بینی این هفته بورس با سایه سنگین برجام

وضعیت این هفته بورس با بررسی متغیرهای موثر داخلی و خارجی ، مخصوصا" آینده مبهم برجام از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد.
پیش بینی این هفته بورس با سایه سنگین برجام
به گزارش اخباربانک، شاخص بورس در حالی همچنان در کانال 1.4 میلیون واحدی قرار دارد و نگاه همه فعالان بازار سرمایه و دیگر بازارها به نتیجه برجام مانده که کارگزاری آبان درباره روزهای قبل و بعد اعلام کرد: بازار  هفته گذشته با بیم و امید به مذاکرات احیای برجام، روزهای نسبتا پرنوسانی داشت و در ابتدای هفته با خوش بینی، شاهد رشد قیمت ها به خصوص گروه های خودرو و بانک بود و افت دلار مجددا بازار را بر سر دوراهی نحوه عکس العمل به احیای احتمالی برجام قرار داد.

بازارهای جهانی هم با افت محتاطانه نفت همراه بود که در ماه های اخیر علیرغم کاهش بازارهای کالایی و سهام، مقاومت بیشتری را به علت نگرانی های طرف عرضه در مقابل ریزش داشت. آمار ضعیف چین و نگاه بازارها به احتمال ورود نفت ایران باعث شد تا نفت رفتاری نوسانی با گرایش نزولی داشته باشد اما بازار فلزات روند با ثبات تر بود.

با نزدیک شدن به فصل سرما در اروپا و ادامه دار و فرسایشی شدن جنگ در اکراین، نگرانی ها از سختی تامین گاز در این قاره سرد را افزایش داده و رشد سنگین نرخ گاز در اروپا مجددا نوسانات زیادی را در بازار فلزات اساسی به دنبال داشت. فلز روی که با احتمال تعطیلی پلنت های تولیدی دست و پنجه نرم می کند نوسانات زیادی را متحمل شده و مس نسبتا باثبات تر رفتار کرده است.

همچنین وضعیت بازار انرژی می تواند بر روند عرضه در صنایع انرژی بر تاثیر گذار باشد. از طرفی رشد شاخص دلار مجددا شادابی بازارهای کالایی را متاثر کرده و با افزایش نوسانات در جهت منفی دامن زده است.

در بازار ارز نیز همچنان درگیر ابهامات بی پایان مذاکرات است و در آخرین تحولات، ایران پاسخ به پیشنهاد اتحادیه اروپا را داده و حالا آمریکا است که باید به پیشنهادات جدید ایران پاسخ دهد. طبق اظهارات طرف های غربی، پاسخ به این پیش نویس باید به صورت بله یا خیر می بود. به همین دلیل مجددا با کم و زیاد شدن متن و ادامه چانه زنی ها و اظهارات تکراری طرفین و سعی در مقصر جلوه دادن طرف دیگر در صورت شکست مذاکرات همراه شده است.

بازار گمانه زنی ها هم پیرامون مذاکرات داغ است و بازار ارز نیز همسو با دیگر مقاطع مذاکرات سعی کرده با انعکاس خوش بینی، قیمت ها را در سطوح پایین حفظ کند تا در صورت رخداد منفی در مذاکرات، رشد قیمت ها به سقف های جدید قابل ملاحظه منجر نشود. پایان مثبت مذاکرات می تواند پس از شوک ابتدایی، سطوح تعادلی  را در محدوده قیمتی فعلی در میان مدت حفظ کند و عدم خاتمه مثبت با توجه به پیش رو بودن جلسه حکام آژانس وضعیت بازارها را پیچیده خواهد کرد. توقف روند صعودی در بازار آزاد روند نرخ نیمایی را نیز با توقف نسبی همراه کرده است.

با این اوصاف در بازار سهام اقبال به گروه خودرو و بانک و خوش بینی به پایان مثبت مذاکرات در هفته گذشته محسوس بود. هرچند روند این گروه ها نیز شکننده شد. با توجه به تجربه قبلی برجام، احتمال بهبود سریع وضعیت گروه های به اصطلاح برجامی، وجود نخواهد داشت و سهامداران باید از رفتار هیجانی در این گروه ها پرهیز کنند.

از طرفی گروه های کالایی هرچند شاهد افت نرخ دلار بازار آزاد بود اما همانطور که بارها نیز بررسی شده قیمت گذاری محصولات با توجه به نرخ نیما صورت می گیرد و همانطور که رشد نرخ ارز در ماه های ابتدایی سال این گروه ها را متاثر نکرده، سهامداران باید در طرف افت نیز به این موضوع توجه کنند. هر چند بی اعتمادی مفرط به بازار سهام باعث شده تا این گونه موارد به صورت عمومی مورد توجه قرار نگیرد.

با این همه، عدم احیای برجام منجر به پیامدهای منفی مانند افزایش ریسک سیستماتیک بازار، احتمال تکرار دست اندازی به سود صنایع با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، تشدید ولع دولت برای فروش اوراق به منظور کاهش کسر بودجه، رشد نرخ بهره به منظور کاهش التهاب بازارها، فرسایش بیش از پیش زیرساخت های صنایع و ... خواهد شد و اما احیای برجام و گشایش های سیاسی هر چند رشد اسمی متغیرهای موثر را کند خواهد کرد اما در میان مدت به تحقق سود واقعی صنایع منتهی خواهد شد.

در صورت مشخص شدن مذاکرات و مثبت بودن اخبار، احتمال فشار مقطعی بر نمادهای کالایی و توجه بیشتر به ریالی ها در بازار امروز وجود خواهد داشت و کشدار شدن جو فعلی نیز به بی رمقی و تداوم خروج پول از بازار خواهد انجامید.
https://akhbarbank.com/vdcb8wbw.rhb09piuur.html
تازه ترین اخبار