۰
يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۹

دلایل بدبینی دوساله سهامداران بورس

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به دلایل بدبینی دوساله سهامداران نسبت به بورس گفت: شاخص پایین‌تر از اعداد فعلی نخواهد رفت و برای صعود نیازمند چند محرک مثبت است.
دلایل بدبینی دوساله سهامداران بورس
به گزارش اخباربانک، ولید هلالات با بیان اینکه نسبت به بازار سرمایه بدبینی وجود دارد به ایسنا اعلام کرد: این بدبینی دلایل مختلفی دارد که از جمله آن نگرانی درمورد قیمت ها در بازار جهانی و فاصله بین قیمت دلار نیما و بازار آزاد است. از طرف دیگر افزایش نرخ هایی که دولت به شرکت ها داده، نگرانی ایجاد کرده که هزینه ها بیشتر از درآمدها رشد کرده باشد. نرخ گذاری‌های دستوری در صنعت خودرو و عدم نتیجه واگذاری بلوک خودرویی‌ها نیز باعث می شود تمایل به سرمایه گذاری جدید کم باشد.

معمولا همه در چنین شرایطی دست نگه می‌دارند و معامله سهام انجام نمی‌دهند. همین موضوع باعث می شود حجم معاملات کاهش یابد و در این شرایط بازار بصورت فرسایشی افت کند. با گذر از تیر ماه و ترافیک برگزاری مجامع، نمادهای زیادی متوقف بودند که بخش زیادی از بازار را از نظر ارزشی تشکیل می دهند و همین موضوع باعث شده ارزش معاملات روی ارقامی قرار گیرد که گفته می شود بازار در حالت رکود به سر می برد و برای اینکه به حالت عادی برگردد باید یکی از گره های ذهنی حل شود.

بدبینی موجود نسبت به دولت باید برطرف شود. بحث افزایش نرخ بهره بین بانکی مطرح است. هرچند این افزایش در تورم فعلی ناچیز است اما از نظر روانی این پیام را می دهد که دولت به وعده های قبلی پایبند نیست. زیرا پیش از این بحثی مطرح بود که نرخ بهره بین بانکی کمتر از ۲۱ درصد مدیریت شود اما این اتفاق نیفتاد. اگر این ابهامات برطرف و تکلیف برجام بیشتر از قبل مشخص شود بازار به حالت عادی برمی گردد.

گزارش های فصلی و ماهانه عملکرد تیر، ظرفیت مناسبی است که نگرانی های بازار برطرف شود. به همین دلیل انتظار نمی رود بازار نسبت به اعداد فعلی پایین تر رود اما برای برگشت رو به بالا نیازمند چند محرک مثبت روانی است. ضمن اینکه نسبت پول و شبه پول به نقدینگی به شدت بالاتر آمده و نسبت به نقدینگی ۲۲ درصد شد.

اما بازار سرمایه خروج پول دارد و این اصلا اتفاق مطلوبی نیست. پول از بانک ها و از صندوق های سهامی و سهام خارج می شود و به سمت بازارهای رقیب و سفته بازی می رود. دلیل اینکه بازار سهام دو سال است در وضعیت بغرنجی قرار دارد این است که وقتی انتظار تورمی رشد پیدا می کند بازار سهام نه تنها نمی تواند پولی را جذب کند بلکه پول هر روز از صندوق های سهامی خارجی می شود و سمت بازارهای رقیب می رود و ممکن است تورم را تشدید کند.
https://akhbarbank.com/vdcfjtdc.w6dvmagiiw.html
تازه ترین اخبار