پیش بینی ادامه شک و تردید فعالان بورس

1 مرداد 1401 ساعت 9:46

وضعیت بورس در اولین هفته مرداد با ادامه شک و تردید فعالان به آینده بازار آن هم با وجود گزارش های سه ماه مطلوب اکثر گروه ها پیش بینی شد.


به گزارش اخباربانک، بورس ایران در حالی با پایان فصل مجامع هم حرفی برای گفتن نداشت و سهامداران بی اعتماد به آینده همچنان در اولین روزهای مرداد هم ناظر کاهش ارزش دارایی ها در شاخص 1.4 میلیون واحدی هستند که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای قبل و بعد اعلام کرد: بازار هفته گذشته با توجه به ادامه رکود در بازار و توقف بسیاری از نمادها به منظور برگزاری مجامع، با افت محسوس حجم معاملات همراه شد. البته در ابتدای هفته روزهای همراه با افت هم تکرار شد تا شاخص از محدوده 1.5 میلیون واحدی فاصله بگیرد.

بازارهای جهانی هم نوسان کمتری داشتند و با بهبود نسبی اوضاع پس از توقف رشد شاخص دلار همراه شدند. بازارهای کالایی نیز هفته ای نسبتا مثبت را پشت سر گذاشتند. در این میان سفر بایدن به خاورمیانه به منظور مقابله با بحران انرژی با نتیجه ملموسی پایان نیافت و همین موضوع رشد نسبی قیمت نفت را به دنبال داشت. به نظر می رسد پس از رالی نزولی اخیر بازارها تا حدی از روند پرشتاب ریزشی بکاهد.  

بازار ارز نیز شاهد ثبات نسبی قیمت ها بود و پس از حواشی سفر بایدن به منطقه به آرامش رسید. هرچند آمارهای نه چندان مطلوب از روند رشد نقدینگی حاکی از شکنندگی ثبات این بازار است و سرکوب و اصرار به حفظ سطوح قیمتی ارز می تواند بحرانی بزرگتر از سال های اخیر ایجاد کند. سیاستی که بارها و بارها امتحان شده و نتیجه مشابهی در بر داشته و این بار نیز به نظر می رسد در مسیر آزمون مجدد است. با این وجود دلار در سامانه نیما با رشد خزنده قیمت همراه بود.

با این اوصاف بررسی بازار سهام نشان می دهد گزارش های سه ماهه شرکت ها در بسیاری از گروه ها به خصوص در پالایشی ها مطلوب است و برخی از گروه های دیگر هم شاهد رشد محسوس سودآوری هستند. شرکت های پالایشی که تا حدود زیادی از سیاست مخرب وضع عوارض مصون بودند، توانستند رشد قیمت های جهانی را در صورت مالی سه ماهه اول سال منعکس کنند اما بازار همچنان به دنبال بهانه ایی برای عدم خرید است و با دیده شک و تردید بر توانایی تکرار این روند نگاه می کند.

تهدید دیگر بازار، روند رشد نرخ بهره است که برخلاف وعده های مکرر تصمیم گیرندگان اقتصادی درحال رشد است. امری که بار دیگر بر عدم پیش بینی پذیری اقتصاد برخلاف اقتصادهای بزرگ و پیشرفته تاکید می کند.

با این همه به نظر می رسد بازار سهام با اندک نقدینگی موجود بتواند تا حدودی به گزارش های عملکردی سه ماهه واکنش نشان دهد و حداقل بخشی از افت های سنگین و بی منطق را جبران کند اما همچنان بهبود وضعیت در گرو سیاست های پولی، ارزی و نوع نگاه تصمیم گیرندگان به بازار سهام خواهد بود و به نظر می رسد رشد محدود قیمت هی جهانی نیز با تجربه اخیر وضع عوارض نتواند جذابیت خاصی برای بازار ایجاد کند.


کد مطلب: 86517

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/86517/پیش-بینی-ادامه-شک-تردید-فعالان-بورس

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com