۰
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۷

سقوط آزاد ارزهای جهان

یورو به پایین‌ترین حد در دو دهه اخیر سقوط کرد زیرا آخرین افزایش قیمت گاز اروپا بر نگرانی‌های رکود اقتصادی منطقه افزوده است و افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا باعث سقوط دوباره دلار شد.
به گزارش ایسنا، بسیاری از ارزها تحت فشار هستند و کاهش ۱.۲ درصدی یورو، این ارز را به پایین‌ترین ارزش خود نسبت به پایان سال ۲۰۰۲ رساند. ین ژاپن نیز دوباره به پایین‌ترین حد در ۲۴ سال اخیر نزدیک شد همچنین با اعتصاب کارگران بنزین، کرون نروژ ۱.۲ درصد سقوط کرد.

اقتصاددانان اظهار کردند: پس از یک جهش بزرگ ۱۷ درصدی دیگر در قیمت گاز طبیعی در اروپا و بریتانیا که به نظر می‌رسد تورم را حتی بیشتر می‌کند، خطرات بازگشت اروپا به سمت رکود به وضوح در حال افزایش است.

نگرانی‌ها در مورد نحوه واکنش بانک مرکزی اروپا پس از انتقاد یواخیم ناگل، رئیس بانک فدرال آلمان به طرح‌های بانک مرکزی اروپا برای محافظت از کشورهای دارای بدهی بالا در برابر افزایش نرخ‌های استقراض افزایش یافت.

درک هالپنی، رئیس تحقیقات بازارهای جهانی MUFG گفت: «بدتر شدن تصویر انرژی و افزایش خطرات رشد اقتصادی به‌طور معنی‌داری یورو را در تنگنا قرار می‌دهد.»

نوسانات شدید باعث شد که ارزش پول مشترک در برابر فرانک سوئیس به کمترین میزان خود برسد  از زمانی که بانک ملی سوئیس سقف ارزی خود را در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشت همچنین در برابر استرلینگ نیز کاهش یافت، اگرچه نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی خود پوند آن را دوباره به زیر ۱.۲۰ دلار رسانده بود.

دلار استرالیا نیز علیرغم اولین افزایش متوالی ۵۰ واحد پایه نرخ بهره در طول شبانه‌روز اخیر به شدت سقوط کرد و سریعترین رشد نرخ بهره از سال ۱۹۹۴ در این کشور ثبت شد. دلار استرالیا پس از معامله تا ۰.۶۸۹۵ دلار در اوایل روز با یک درصد کاهش به ۰.۶۷۸۷ دلار رسید. در حال حاضر نزدیک به هفت درصد در سال جاری کاهش یافته است.

اکونومیک گزارش کرد، جین فولی، استراتژیست Rabobank FX با اشاره به افزایش نرخ‌های بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از سقوط ارزهای خود گفت: «ما شاهد افزایش نرخ‌های بزرگ بانک‌های مرکزی زیادی بودیم و اکنون صحبت از جنگ‌های ارزی معکوس شده است».

وی افزود: «این ممکن است برای تعدادی از ارزها نگران کننده باشد، به خصوص اگر فدرال رزرو ایالات‌متحده همانطور که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده افزایش نرخ بهره را افزایش دهد».

در همین حال، قدرت دلار، ین را به سمت پایین‌ترین سطح ۲۴ سال گذشته سوق داد و آخرین قیمت ین ۱۳۵.۷۹ در هر دلار بود.
 
https://akhbarbank.com/vdcb5fbw.rhb0fpiuur.html
تازه ترین اخبار