۰
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
بیش از چهار سال از روزی که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، می‌گذرد و 56 روز از روزی که وزیر صمت به طور رسمی خبر آزادسازی واردات خودرو را داد اما برخلاف انتظارها هنوز آیین نامه واردات خودرو تصویب نشده و به گفته وزیر صمت آیین ‌نامه در 10 بند تدوین شده و در نوبت تصویب در هیئت دولت که روز گذشته برگزار شد، قرار دارد که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از آن نبود.
 
با این حال هر روز درباره سقف مبلغ خودروهایی که می‌توان وارد کرد گمانه‌هایی مطرح می‌شود. در این بین به گزارش اقتصاد آنلاین، فاطمی امین  اعلام کرده است که در آیین نامه واردات خودرو امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند. این صحبت وزیر صمت باعث شد برای آشنایی بیشتر جست و جویی بین خودروسازها داشته باشیم و ببینیم کدام کشورها خودروهای اقتصادی تولید می‌کنند.

خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار
طبق بررسی‌های ما خودروسازهای اروپایی خودروی زیر 10 هزار دلار تولید نمی‌کنند مگر تعداد‌اندکی که آن هم خودروهای تک سرنشین و حداکثر دو سرنشین و بسیار کوچک است. در این بین،  برخی کشورها از جمله ژاپن، چین، هند و بنگلادش تنها کشورهایی هستند که خودروهای زیر 10 هزار دلار تولید می‌کنند. البته ممکن است منظور وزیر واردات خودروهای چند سال کار باشد که باید منتظر تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ماند. با این حال در ادامه گزارش به معرفی برخی از این خودروهای زیر 10 هزار دلار پرداخته ایم.

خودروی اقتصادی چه قیمتی دارد؟
مدت هاست که «خودروی اقتصادی» یکی از کلیدواژه‌های پر استفاده وزیر صمت شده است. پیش از این در اوایل اردیبهشت وزارت صمت از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی بین شرکت‌های سایپا و ایران خودرو برای تولید خودروهای ارزان قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی با عنوان تولید خودروهای اقتصادی خبر داده بود. طبق وعده‌های داده شده قرار است چهار محصول این پلتفرم در نیمه نخست سال ۱۴۰۲به بازار بیاید. حالا هم فاطمی امین صحبت از واردات خودروی اقتصادی می‌کند، حال این سوال به وجود می‌آید که خودروی اقتصادی مدنظر وزیر صمت چه قیمتی دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که منظور وزیر صمت از خودروی اقتصادی خودروهای زیر 10 هزار دلار است.
بر اساس شنیده‌ها، نحوه حمایت از واردات خودروهای اقتصادی هم به این صورت است که خودروهای وارداتی ارزان ‌قیمت و اقتصادی مشمول تعرفه کمتر و خودروهای گران و لوکس ملزم به پرداخت تعرفه بیشتری می‌شوند. گفته می‌شود تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار بین ۵ تا ۱۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای ۴۰ یا ۵۰ هزار دلاری بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تعریف شده است! به بیان بهتر، هر چه قیمت خودرو در بازار جهانی بیشتر باشد، تعرفه بالاتری به آن تعلق می‌گیرد.

خودروهای چینی
۱. چری کیو کیو آیس کریم
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
کیو کیو آیس کریم از جمله دیگر خودروهای اقتصادی است که به یک موتور الکتریکی مجهز شده است که توانی برابر با ۲۷ اسب بخار را به همراه گشتاور ۸۵ نیوتن‌ متری تولید می‌کند. طول، عرض و ارتفاع این بستنی چینی به ترتیب برابر با ۲۹۸۰ میلی‌متر، ۱۴۹۶ میلی‌متر و ۱۶۳۷ میلی‌متر است. این خودرو در بازار چین حدود ۴۶۹۰ تا ۶۸۹۰ دلار قیمت دارد.

۲. سایک کلور
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
‌ سایک کلور خودرویی است که از طراحی جعبه‌ای بهره می‌برد و به یک موتور الکتریکی مجهز شده است که قدرت ۵۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۰۰ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. طول این خودرو ۳۱۴۰ میلی‌متر، عرض آن ۱۶۴۸ میلی‌متر و ارتفاع آن هم ۱۵۲۱ میلی‌متر است. قیمت این خودرو هم در بازار جهانی برابر با ۸۵۰۰ دلار است.

۳. وولینگ مینی الکتریکی
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
وولینگ مینی الکتریکی از جمله دیگر خودروهای ارزان قیمت در چین است که حدود 5 هزار دلار قیمت دارد. این خودرو دارای یک پیشرانه الکتریکی است که قدرت ۲۷ اسب بخار را به همراه گشتاور ۸۵ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. یکی از مشکلات این خودرو شارژ بسیار کند باتری آن است. گفته می‌شود حداقل 9 ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز دارد.

۴. خودروی برقی Biazhi Daxiong
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
این محصول دارای یک پیشرانه الکتریکی است که توانی برابر با ۳۹ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۱۰ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. طول این محصول برابر با ۳۹۹۰ میلی‌متر، عرض آن برابر با ۱۵۹۵ میلی‌متر و ارتفاع آن هم برابر با ۲۲۷۵ میلی‌متر است. برای خرید این خودرو در بازار چین باید حدود ۴۲۰۰ دلار هزینه کرد.

خودروهای ژاپنی
۱. سوزوکی آلتو لاپین ال سی
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
آلتو لاپین ال سی یک خودروی جمع و جور با طراحی جعبه‌ای است که البته زوایای تیز در آن مشاهده نمی‌شود. این خودرو از یک پیشرانه ۳ سیلندر بهره می‌برد که حداکثر قدرت آن برابر با ۶۳ اسب بخار است. برای خرید این محصول در بازار چین باید در حدود چند دلار بیش از 10 هزار دلار هزینه کرد.

۲. مزدا کرول ۲۰۲۲
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
مزدا کرول ۲۰۲۲ یکی دیگر از خودروهایی است که می‌تواند به عنوان یک محصول اقتصادی روانه بازار کشور شود. این خودرو دارای یک پیشرانه ۳ سیلندر ۶۵۷ سی‌سی هیبرید است که توانی برابر با ۴۹ اسب بخار را به تولید می‌رساند. مزدا کرول ۲۰۲۲ هم اکنون در بازار ژاپن ۸۶۸۰ دلار قیمت خورده است.

۳. سوزوکی دیزایر
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
سوزوکی دیزایر یکی دیگر از خودروهای ۱۰ هزار دلاری است که امکان ورود به بازار ایران را دارد. این خودرو از یک موتور 1.2 لیتری بهره می‌برد که توانی برابر با ۹۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۱۳ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. این خودرو به ترتیب ۳۹۹۵ میلی‌متر طول،‌ ۱۷۳۵ میلی‌متر عرض و ۱۵۱۵ میلی‌متر ارتفاع دارد.

۴. هوندا آمیز
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
هم اکنون این خودرو بازار گرمی در هند و تایلند دارد. هوندا آمیز در نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه شده، از نسخه دستی با موتور 1.2 لیتری 79 اسب‌بخاری گرفته تا نسخه اتومات با موتور 1.5 لیتری 97 اسب‌بخار. آمیز برخلاف ظاهر کوچکش کابین جاداری دارد و هوندا آن را به سیستم‌های ایمنی مدرن هم مجهز کرده تا خریدارانش دغدغه‌ای بابت ایمنی نداشته باشند.

خودروهای هندی و کره ای
۱. هیوندای کسپر
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
خودروی کسپر که کوچک‌ترین کراس اوور برند هیوندای به شمار می‌رود، در بازار جهانی 11 هزار دلار قیمت دارد. این خودروی کره‌ای به یک پیشرانه یک لیتری ۳ سیلندر مجهز شده است که می‌توان آن را در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ سفارش‌گذاری کرد. حداکثر قدرت نسخه توربوشارژ هم برابر با ۹۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن برابر با ۱۷۲ نیوتن‌متر است.

۲. کراس ‌اوور تاتاپانچ
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
تاتاموتورز خودرویی به نام «تاتا پانچ» را به عنوان کراس‌اوور کوچک با قیمت 7300 دلار تولیده کرده که از نتیجه همکاری این شرکت با انگلستان و ایتالیا به دست آمده است.این خودروی هندی با پیشرانه 1.2 لیتری 3 سیلندر، تنفس طبیعی، 86 اسب بخار قدرت و 113 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و البته 5 ستاره ایمنی را از گلوبال انکپ دریافت کرده است.

۳. ماروتی آلتو ۸۰۰
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
شرکت ماروتی بزرگ‌ترین خودروساز داخلی هند است که در سال 1981 توسط دولت این کشور پایه گذاری شد. اکنون سهامدار اصلی آن دولت هند و سوزوکی ژاپن هستند. ماروتی آلتو 800 ارزان‌ترین خودروی این شرکت است که یک موتور 800 سی سی و 40 اسب بخار قدرت و 60 نیوتن متر گشتاور دارد. قیمت این خودرو کمتر از 4 هزار دلار است.

۴. هیوندای ایون
ظاهرا باید منتظر این خودروها در خیابان‌های ایران باشیم
هیوندای ایون دیگر خودروی کره‌ای این فهرست است. خودرویی که ما آن را با نام هیوندای i10 می‌شناسیم. این خودرو که در بازار هند با موتور 814 سی سی عرضه می‌شود و طرفداران زیادی دارد،  می‌تواند 65 اسب بخار قدرت و 75 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو هم اکنون در هند حدود 5 هزار دلار قیمت دارد.
https://akhbarbank.com/vdcg7w97.ak93x4prra.html
تازه ترین اخبار