۰
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲

شرایط جدید دریافت وام ازدواج

بسیاری از متقاضیان وام ازدواج می‌گویند مدت‌هاست در صف دریافت وام هستند و بانک‌های عامل جواب درستی درباره زمان پرداخت وام به آنها نمی‌دهند. اما حالا مدت‌زمان دریافت وام ازدواج به ۱۰ روز رسیده است.
آنگونه که سخنگوی دولت خبر داده امروز دو نکته مهم درباره وام ازدواج به بانک‌ها ابلاغ شده؛ یکی درباره مدت زمان پرداخت وام و دیگری درباره ضامن.اولین دستوری که رئیس جمهور به بانک‌ها داده این است که  بانک‌ها مکلفند تا ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک و مشخص شدن ضامن، وام ازدواج را پرداخت کنند.
 
دومین دستور در خصوص ضامن وام ازدواج است. بر اساس دستورالعمل جدید، بانک‌ها باید ابتدا متقاضی وام ازدواج را اعتبارسنجی کنند و اگر متقاضی اعتبار لازم برای دریافت وام را داشت، با دریافت یک سفته یا یک ضامن یا طبق بخشنامه ضمانت وام‌های خرد، وام ازدواج را پرداخت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفته این دستورالعمل از امروز روی سایت بانک مرکزی در دسترس است و اگر بانکی به این دستور عمل نکند و یا در پرداخت وام ازدواج تاخیر داشته باشد، تخلف کرده است.

بر این اساس وام ازدواج زوجین باید ظرف ۱۰ روز بعد از تکمیل مدارک پرداخت شود و برای دریافت این وام، نیازی به چند ضامن نیست و یک سفته یا یک ضامن کفایت می‌کند.

وام ازدواج به سرنوشت وام ۱۰۰ میلیونی دچار می‌شود؟
چنین دستوراتی پیش از این هم به شبکه بانکی ابلاغ شده است اما در بسیاری از موارد این دستورات اجرایی نشده است. آخرین مورد، پرداخت وام‌های خرد ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی که ابراهیم رئیسی دستور پرداخت آن را صادر کرد و به بانک‌های عامل دستور داد که شرایط پرداخت این وام‌ها آسان شود.

بر اساس دستور رئیسی قرار بود کارمندان دولت بدون هیچگونه ضمانتی این وام را دریافت کنند و دیگر افراد مانند بازنشستگان و افراد دیگر، با اعتبار سنجی و معرفی نامه از محل کار خود بتوانند وام خرد بگیرند. اما کمتر بانکی زیر بار پرداخت چنین وامی رفت.

حالا باید دید شرایط جدید پرداخت وام ازدواج این بار از طرف بانک‌ها جدی گرفته می‌شود و یا این دستورالعمل هم ضمانت اجرایی ندارد.

این مساله زمانی مطرح می‌شود که بانک‌ها بارها اعلام کرده‌اند توان اجرای دستورات این چنینی دولت را ندارند و دولت نمی‌تواند این بار و تعهدات مالی را به بانک‌ها تحمیل کند.

از طرف دیگر، حتی در ابلاغ بخشنامه پرداخت وام ازدواج و وام فرزندآوری، اعلام شده بود که به دلیل کمبود منابع، این وام‌ها با اولویت وام ازدواج پرداخت می‌شود و وام فرزندآوری در صورتی پرداخت می‌شود که اعتبار لازم وجود داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdccoiq4.2bqe48laa2.html
تازه ترین اخبار