۰
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۱

پیش بینی این هفته بورس

وضعیت این هفته بورس با در نظر گرفتن عدم حمایت های عملی و از دست رفتن جذابیت فصل مجامع و نوسان دلار و قیمت محصولات جهانی پیش بینی شد.
پیش بینی این هفته بورس
به گزارش اخباربانک، شاخص بورس در حالی طی فصل مجامع در تیر همچنان نتوانسته از چنبره کانال 1.5 میلیون واحدی خارج شود که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای گذشته و آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با افت آغاز کرد و در ادامه شاهد بهبود نسبی و ایجاد تعادل بود. افت ابتدای هفته عمدتا به دلیل کاهش قیمت های بازارهای جهانی بود که با خوش بینی ایجاد شده به مذاکرات احیای برجام و افت دلار به سایر گروه ها نیز سرایت کرد.

فشار بر بازارهای کالایی جهانی هم ادامه دارد و فلزات اساسی افت قابل توجهی را در دو روز گذشته متحمل شد. به نظر می رسد بازارها  پس از دوره رشد در سال های اخیر در حال تخلیه انتظارات تورمی و واکنش به رکود احتمالی با سرعتی بیش از آنچه که آمارها نشان می دهند هستند و همین مسئله روند بازارها را این بار در جهت منفی متلاطم کرده است.

نفت همچنان با توجه به جنگ اوکراین، روندی باثبات تر دارد و هرچند بازار انرژی نیز از نگاه تورمی سرمایه گذرارن در امان نبود. به نظر می رسد رفته رفته و با کاهش قیمت قابل توجه خصوصا در فلزات باید شاهد ایجاد تعادل در این بازارها بود و با پیش رو بودن جلسه فدرال رزرو ، بازارها تا حدودی در انتظار روند افزایش نرخ بهره در امریکا خواهند ماند.

اثر وضعیت عجیب و غریب مذاکرات احیای برجام در بازار ارز ادامه دارد و هرچند مکان مذاکرات عوض شده ولی به نظر می رسد همچنان مواضع طرفین، نهایی شدن توافق را با تردید مواجه کرده است. فرسایشی شدن مذاکرات به پیچیده تر شدن آن و سردی طرفین و عادت به وضع موجود و در نهایت کم اهمیت شدن آن با پیدا کردن راهکارهای جایگزین انجامیده و البته تبعات اقتصادی این روند فرسایشی را برای اقتصاد بیشتر کرده است. بنابراین دلار با بازگشت بخش عمده افت ابتدای هفته همراه شد که می تواند با روندی کم شتاب تر ادامه داشته باشد.

با این اوصاف بازار سهام با توجه به اینکه محرک های منفی با روندی سریع و قدرتی زیاد منعکس می شوند، احتمالا امروز در گروه های بزرگ شاهد روندی پر عرضه باشد. فرصت رشد قیمت های جهانی در حالی با تصمیماتی نسنجیده از اکثر شرکت های صادراتی گرفته شد که این روزها با افت قیمت ها هیچ  تصمیمی حمایتی گرفته نمی شود و تصمیم گیرندگان صرفا در افت ها، روند بازارها را طبیعی تلقی می کنند.

هرچند احتمال سرایت روند نزولی اخیر به جو بازار وجود خواهد داشت اما برخی گروه ها و تک نمادهای غیر کالایی می توانند مورد توجه باشند. افت قیمت های جهانی و سرکوب بازار، فرصت جذابیت  فصل مجامع را نیز گرفته و رفته رفته و با توقف نمادها برای برگزاری مجامع باید شاهد کم حجمی بیشتر معاملات نیز بود.

روند روبه رشد و البته کند رشد نرخ ارز در سامانه نیما هرچند می تواند نکته مثبتی برای بازار باشد اما شدت افت قیمت های جهانی احتمالا باعث کم رنگ شدن این موضوع خواهد بود و این در حالی است که نرخ ها در بازارهای موازی همچنان با روندی نسبتا تند در حال افزایش هستند.
https://akhbarbank.com/vdci3rav.t1aq52bcct.html
تازه ترین اخبار