۰
درحالی ۴ روز از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی برای پرداخت وام ودیعه مسکن می‌گذرد که برخی بانک‌های عامل با ایجاد موانع «من‌درآودری» پیش پای مستأجران سنگ‌اندازی می‌کنند.
به گزارش اخباربانک به نقل از تسنیم، هفتم تیرماه بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را برای اجرا به بانک‌ها و موسسات مالی ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل ۹ ماده‌ای، متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیونی (تهران)، ۷۰ میلیون تومانی (کلانشهرها) و ۴۰ میلیون تومان (سایر شهرها) باید طی ۶۰ ماه وام را با سود ۱۸ درصد بازپرداخت کنند.

در ماده ۴ آمده است: تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

همچنین متقاضیان برای دریافت وام ودیعه مسکن باید دارای اجاره ­نامه رسمی یا اجاره­ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱ به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام  کند.

دستورالعمل کامل وام ودیعه مسکن را از اینجا بخوانید.
همچنین  مطابق بخشنامه ۱۲ اردیبهشت امسال بانک مرکزی، ۱۹ بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل باید ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت کنند.

از سوی دیگر همانگونه که در ماده ۱-۷ دستورالعمل بانک مرکزی آمده متقاضی باید اجاره نامه دارای کد رهگیری امسال را برای وام ودیعه ارائه دهد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها بر خلاف دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده و به‌نظر می‌رسد به‌دنبال شانه خالی کردن از پرداخت وام مذکور هستند.

به‌عنوان مثال یکی از بانک‌هایی که موظف به پرداخت وام ودیعه مسکن،‌ "موانع من‌درآوردی" را برای مستأجران به‌وجود آورده است. یکی از همین موانع، مطالبه دو فقره اجاره‌نامه از مستأجران است؛ یکی برای امسال و دومی هم برای سال گذشته.
نکته جالب توجه این‌که بانک مورد نظر در پاسخ به اعتراض مستأجران  می‌گوید: این قانون است و تا مبایعه نامه سال گذشته و امسال را نداشته باشید، نمی‌توانیم وام ودیعه مسکن را پرداخت کنیم.

شاید یکی از مسائلی که باعث شده برخی بانک‌ها جلوی پای اجاره‌نشین‌ها سنگ‌اندازی کنند،‌دوره بازپرداخت وام ودیعه باشد. بر اساس ماده ۵  دستورالعمل بانک مرکزی حداکثر زمان بازپرداخت وام مذکور ۵ سال است. دوره‌ای که به نظر می‌رسد به مذاق بانک‌ها خوش نیامده است. به هر حال با توجه به شرایط اسف بار بخش اجاره مسکن، لازم است بانک مرکزی نظارت خود بر عملکرد بانک‌های عامل را تشدید کند تا مستأجران در کوتاه‌ترین زمان بتوانند از وام‌ ودیعه مسکن با سود ۱۸ درصدی بهره‌مند شوند.
https://akhbarbank.com/vdch6in6.23n-kdftt2.html
تازه ترین اخبار