۰
جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۳

دلار از این رقم پایین‌تر نمی‌آید

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد: در شرایط امروز این‌که انتظار داشته باشیم نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یابد، اتفاق نمی‌افتد.
دلار از این رقم پایین‌تر نمی‌آید
دلار در شرایط امروز، یک ماشینی است که از یک طرف نیروهای فشار و کشش به آن نیرو وارد می‌کنند.
 
ما با انتظارات تورمی جامعه به دلیل برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیز افزایش پایه حقوق‌های ۵۷ درصدی روبه‌رو هستیم که موج تبدیل دلار به ریال و حفظ دارایی مردم را بیشتر از قبل کرده است. شیب تند تورمی که به وجود می‌آید، آب شدن ریال را به دنبال دارد. اتفاقاتی هم که در حوزه بین‌الملل در رابطه با توافق برجام وجود دارد، مثبت نبوده است. هر چند که در یکی دو روز گذشته شاهد هستیم که کمی اخبار مثبت شده است. ولی این‌ها عوامل منفی موثر در بازار ارز هستند. ما اگر بخواهیم به دلار به عنوان یک کالا، فارغ از بحث عرضه و تقاضا و تجارتی نگاه کنیم، هنوز برای مردم عادی جذاب است که ارز خریداری کنند تا ریال‌شان حفظ شود.

افزایش دلار در ذهنیت قاطبه مردم اثر هولناکی دارد، چون مردم عادی هر روز قیمت دلار را چک می‌کنند. بنابراین یکی از کارهایی که می‌تواند جلوی فشار به بازار ارز را بگیرد، جدای از بحث‌های فنی و بازار غیرمتشکله، تسهیل بازگشت پول صادرکنندگان است. ما از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم رها می‌شدیم که گیر ارز نیمایی افتادیم. این در شرایطی است که صادرکننده داشت زیان می‌دید و به همین دلیل ترمز بازگشت ارز را کشیده بودند که از بازار جا نمانند.

بر همین اساس، تصمیم جدید بانک مرکزی - با مجوز بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند- را مثبت ارزیابی می‌کنیم و فکر می‌کنم اثر فوری که روی بازار گذاشت و عرضه و تقاضای بازار را کنترل کرد و صادرکنندگان بزرگ ارز خود را به بازار آوردند، جلوی موج افزایش قیمت دلار گرفته شد. من این سیاست را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.

با این وجود، به نظر من در شرایط امروز این‌که انتظار داشته باشیم نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یابد، اتفاق نمی‌افتد. من فکر می‌کنم مهم‌ترین کاری که این حرکت انجام داد، این بود که جلوی شیب جهنده و جهش فنری دلار را همسان با شرایط امروز بازار گرفت و کنترل کرد. این در حالی است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، دلار تا یک ماه آینده روی ۳۸ هزار تومان می‌رفت، اما با مجوز بانک مرکزی، نرخ دلار تا ۳۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت؛ البته من نرخی پایین‌تر از ۳۰ هزار تومان را متصور نیستم.

* علی شریعتی
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
https://akhbarbank.com/vdcay6na.49niu15kk4.html
تازه ترین اخبار