۰
۱
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۵
60 درصد بازار بین بانکی در اختیار بانک ملت است

بانک ملت 100 ریال سود تقسیم کرد

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت به ازای هر سهم 100 ریال سود تقسیمی تصویب شد.
بانک ملت 100 ریال سود تقسیم کرد
به گزارش خبرنگار اخباربانک، مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت با حضور بیش از 58 درصدی سهامداران برگزار شد.

گزیده مهمترین بخش های این مجمع را در ادامه می خوانید؛

✅ بانک ملت در سال 1400 در بازار بین بانکی بسیار فعال بوده به طوری که تسهیلات شبانه بانک ملت در بازار بین بانکی به طور میانگین 162 هزار میلیارد ریال با هدف تثبیت نرخ ارز بین بانکی بوده است . نسبت کفایت سرمایه که شاخص ارزیابی عملکرد و پوشش ریسک بانکی است  افزایشی و 8.2 درصد بوده است. بانک ملت در سال 1400 رویه های ابلاغ شده انبساط پولی را حفظ نموده و در خصوص نرخ سود بانکی دستورالعمل های مصوب را رعایت کرده است.

✅ بانک ملت در سال گذشته موفق به کسب بیشترین درآمد در بین بانک ها، رتبه اول در کسب بیشترین خالص تسهیلات و رتبه دوم در بیشترین ارزش بازار در صنعت بانکداری شده است.  میران سپرده های ریالی نسبت به سال 1399، 52 درصد رشد کرده است. بانک ملت براساس رتبه بندی وزارت اقتصاد در سال 1400 بین بانک های دولتی  و بانک های مشمول اصل 44  براساس سود خالص، سود انباشته و بهای تمام شده پول رتبه اول را کسب کرده است.

✅ بانک ملت 1389 شعبه در سراسر کشور  دارد. از لحاظ  تراز عملیاتی که شاخص مهم عملکرد بانک است، جایگاه نخست را در بین بانک ها با رشد 65 درصدی کسب کرده است.  سود خالص بانک 66 درصد رشد  علی رغم کاهش معنادار سود تسعیر ارز داشته اس بدون لحاظ سود تسعیر، سود خالص بانک ملت 124 درصد رشد داشته است. در سال 1399 سود تسعیر بانک نسبت به سال 1400 تقریبا 2 برابر بوده است که نشان از کاهش جدی سود تسعیر در سال 1400 دارد. مجموع سپرده های بانک ملت در سال 1400،  51 درصد رشد داشته است. سهم درصد سپرده های جاری در بین تمامی بانک ها،  24 درصد با رتبه نخست و بیشترین افزایش است. سپرده های غیر هزینه زا نیز 60  درصد رشد  کرده و سهم 34 درصدی را در بین تمامی بانک ها به خود اختصاص داده است.

✅ بانک ملت از لحاظ سپرده های ارزی نزد بانک های تجاری در رتبه اول با سهم درصد 30 است. همچنین از لحاظ مصارف ریالی و ارزی سهم 31درصدی را  در بین بانک های تجاری دارد.

✅ نرخ موثر تسهیلات 17.8 درصد شده است که نسبت به سال 1399 که 16.9 درصد بوده  بوده افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. بالا بودن این نرخ بر سودآوری بانک تاثیر به سزایی دارد.

✅ بانک ملت در اعتبارات اسنادی داخلی سهم  28 درصدی را دارد که نسبه به سال 1399، رشد 20 درصدی را نشان می دهد.در حوزه ضمانت نامه های ریالی، با سهم 21 درصدی جایگاه دوم در بین تمامی بانک ها را دارد و این حوزه نیز رشد 89 درصدی داشته است. در سال 1400  برگشت مالیات 8300 میلیارد تومانی،  رشد 106 درصدی نقل و انتقال ارزی و  سهم 20 درصدی تعداد  تراکنش های شبکه پرداخت را از آن خود کرده است.

✅ در دوماهه اول سال 1401 و تا پایان اردیبهشت ماه، بانک ملت توانسته با بهبود سبد تسهیلات، کاهش تسهیلات دولتی و افزایش تسهیلات بین بانکی که سود آوری بالاتر و ریسک بسیار پایینی دارد، در سود آوری عملکرد موفقی داشته باشد. بانک  از لحاظ ترکیب سپرده های ریالی رشد خوبی در سپرده های جاری داشته است. در دوماهه 29 درصد رشد در سپرده های جاری داشته است. همچنین سهم سپرده های غیر هزینه زا  از 34 درصد به 37 درصد رسیده که در همین دوماهه 3 درصد رشد داشته است در حالی که رشد 12ماهه سال 1400 کلا 2درصد بوده است.

✅سهم بانک ملت در پایان اردیبهشت ماه  1401 به نسبت تمامی بانک ها در  سپرده جاری 28 درصد،  در سپرده بلندمدت 20 درصد و  در چهار سپرده تنها بانکی است که پس از ادغام بانک سپه سهم از بازار به دست آورده است. رشد دوماهه اردیبهشت ماه 1401 چشمگیر بوده به طوری که بانک ملت برای اولین بار از لحاظ منابع از بانک ملی بیشتر شده است. نرخ موثر مصارف در پایان اردیبهشت 16.9درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.  خالص درآمد های عملیاتی اردیبهشت 1401 به نسبت مدت مشابه سال گذشته 165 درصد رشد  داشته است. در  درآمدها نیز در مدت مشابه 90درصد رشد بدون احتساب تسعیر داشته است.

✅امروز 60 درصد بازار بین بانکی در اختیار بانک ملت است. تسهیلات بین بانکی 432 درصد رشد در یکساله منتهی به اردیبهشت ماه 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. همچنین بانک ملت مفتخر است اعلام کند که هیچ اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته است.

✅بانک مالیات سال جاری را با نرخ صفر لحاظ کرده تا بتواند بیشترین استفاده را در معافیت های افزایش سرمایه ای داشته باشد.

✅   بانک ملزم به رعایت نرخ های تسعیر ابلاغی از بانک مرکزی است. هرچند طی نامه ی معاون اول رییس جمهور، بانک می تواند میانگین 6 ماهه نرخ نیمایی را به عنوان نرخ ارز در دسترس مبنا قرار دهد.

به گزارش اخباربانک، در پاسخ به سوال سهامداران عنوان شد:

✅ سال گذشته برای مطالبات پالایش نفت ستاره خلیج فارس به دلیل عدم پرداخت اقساط، ذخیره تقریبا 17 هزار میلیارد تومانی گرفته شده است. از شش ماهه گذشته پرداخت اقساط به صورت مرتب از طرف ستاره خلیج فارس شروع شده که به تبع آن ذخیره گرفته شده آزاد شده و درامد و سود آن هم شناسایی شده است.

✅ در هزینه های اداری و عمومی، هزینه های کارکنان تنها 14 درصد رشد کرده اما بیشتر هزینه مربوط به اکچوِری و پرداخت های قانونی به صندوق ضمانت است.

✅ در بحث حمایت از سهام، 4000 میلیارد تومان هزینه برای بازارگردانی از طریق صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت  شده است.

✅بدهی بانک ملت به صندوق توسعه ملی حدودا 7.5 میلیارد دلار است. این بدهی در واقع تسهیلات اعطا شده به صنعت نفت است که به موجب قانون بودجه تا پایان سال 1401 امحال شده است و بنابراین معوق نیست و به صورت جاری شناسایی می شود.

✅سال گذشته بانک ملت تهاتری با دولت داشته که طی آن  9000 میلیارد تومان سهام شرکت های پتروپالایشی را تحصیل کرده که از این مبلغ 6000 میلیارد طلب بانک از دولت بوده و 3000 میلیارد نقد توسط بانک پرداخت شده است. ارزش بازار سهام تحصیل شده در حال حاضر بیشتر از 13 هزار میلیارد تومان است.

📍 در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت به ازای هر سهم 100 ریال سود تقسیمی تصویب شد.
https://akhbarbank.com/vdcfjxdc.w6dvcagiiw.html
مشاهده نظر مخاطبان
Iran, Islamic Republic of
سود بانک ملت بالای صد تومان بوده که توانسته ده تومان سود نقدی پرداخت کند
تازه ترین اخبار