پیش بینی این هفته بورس با تکیه بر افزایش ابهامات

28 خرداد 1401 ساعت 9:19

وضعیت این هفته بورس با بررسی آخرین متغیرهای موثر داخلی و خارجی و عدم رضایت سهامداران به ادامه فعالیت و بازار چالشی امروز از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد.


به گزارش اخباربانک، بورس در حالی همچنان در آستانه فصل برگزاری مجامع حرفی برای گفتن ندارد و با نوسان های متعدد در کانال 1.5 میلیون واحدی حرکت می کند که کارگزاری آبان درباره روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار هفته گذشته با رشد ناشی از افزایش نرخ ارز همراه آغاز کرد و در ادامه شاهد افت قیمت ها بود که تا حدودی به دلیل عدم همراهی بازارهای جهانی بود.

در بازارهای جهانی هم پس از انتشار آمار تورمی آمریکا، انتظارات از تهاجمی تر شدن سیاست های فدرال رزرو علیه تورم تقویت شد و در پایان هفته نیز با افزایش  ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بود که فشار زیادی به بازارهای سهام و کالا وارد کرد اما نفت همچنان با توجه به نگرانی های طرف عرضه روندی با ثبات تر داشت. هرچند در پایان هفته طلای سیاه نیز تسلیم ترس از رکود در بازارهای جهانی شد.

به نظر می رسد بازارها همچنان تحت تاثیر سیاست های انقباضی باشند و البته با توجه به عدم توازن بین عرضه و تقاضا در شرایط جدید دنیا، احتمال تغییر معنی دار در وضعیت بازارهای کالایی وجود خواهد داشت.

در بازار ارز نیز بانک مرکزی پس از تلاطم ناشی از وضعیت مذاکرات احیای برجام با مداخله ای هرچند دیر هنگام تا حدودی وضعیت را آرام کرد. فاصله قابل توجه بازار آزاد و سامانه نیما بزودی نرخ نیمایی را به معضلی جدید در قیمتی بالاتر تبدیل خواهد کرد و به نظر می رسد در صورت ادامه وضعیت فعلی شرایط درآمدی ارزی، سیاست های جدید نیز صرفا وقفه ای در روند صعودی ایجاد کند.

در بازار سهام نیز عدم ارائه گزارش نمادهای بزرگ به کم رمقی بازار دامن زده و هرچند با تعدیل سود پالایشی ها توامان شد ولی اما و اگر های بسیار، همچنان میل به خرید و نگهداری سهام را کاهش داده و سیاست های گروه اقتصادی - صنعتی دولت، بازار سهام را با وجود ارزندگی بر مبنای متغیرهای اساسی به دارایی غیرجذاب تبدیل و نقدینگی به بازارهایی گرایش پیدا کرده که نه نگاه به سامانه های قیمت ساز مختلف دارند و نه هنگام رشد پایه جهانی با سرکوب بخشنامه ای روبرو می شوند و نه هر روز چاقوی تصمیم سازی به بهانه های مختلف به سراغ درآمد شکننده آنها می رود.

در این شرایط، رشد دلار و سقف شکنی تورم و قیمت بالای نفت نیز سهامداران را راضی به ماندن در این بازار نمی کند و عدم جذب پول جدید باعث می شود تا هر از گاهی نقدینگی از گروهی به گروه دیگر جریان پیدا کند. از سوی دیگر سیاست های جدید ارزی نیاز به شفاف سازی از طرف شرکت ها دارد و این بخشنامه جدید نیز بر ابهامات قبلی افزوده است.

به هر حال فصل مجامع و جذابیت نمادهای با سیاست تقسیم سود جذاب می تواند تا حدودی به روند بازار کمک کند و احتمال ادامه رشد نرخ ارز نیز باعث شده تا بعد از اعمال تمام ریسک ها، بازار سهام همچنان گزینه ای جذاب به شمار بیاید. هرچند در کوتاه مدت احتمال وزن دادن بیشتر بازار به افت جهانی وجود خواهد داشت و احتمالا بازار امروز را با چالش همراه خواهد کرد.
 


کد مطلب: 86018

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/86018/پیش-بینی-این-هفته-بورس-تکیه-افزایش-ابهامات

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com