۰
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۴

پیش بینی صعود شاخص

وضعیت این هفته بازار سهام با احتمال روند صعودی شاخص و اقبال گروه های کوچک ، کالایی و چند صنعت از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد.
پیش بینی صعود شاخص
به گزارش اخباربانک، بورس در حالی نیمه دوم اردیبهشت را بعد از تعطیلی چند روزه هفته قبل و با شاخص 1.5 میلیون واحدی شروع می کند که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای گذشته و آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته روند صعودی داشت و همچنان گروه های کوچک تر بیشتر مورد توجه بودند. شاخص کل نیز روندی صعودی داشت و بیشتر متاثر از روند مثبت نفتی ها بود.

آخرین وضعیت بازارهای جهانی پس از شوک جنگ اوکراین هم نشان می دهد شاخص دلار به بازیگر اصلی تبدیل شده و اجرای روند افزایش نرخ بهره در آمریکا ، رشد شاخص دلار را در پی داشت و همین موضوع در سایه کاهش تقاضا در چین، فشار مضاعفی را به بازارهای کالایی وارد کرده است.

با توجه به دور بودن امریکا از جنگ و احتمال آسیب کمتر اقتصاد نسبت به اروپا و دیگر اقتصادهای بزرگ، تمایل سرمایه گذاران به دلار بیشتر شده و همین امر به شتاب رشد این متغیر موثر افزوده است. به نظر می رسد بازارها به خصوص بازار انرژی همچنان روند صعود را حفظ کنند و همین مسئله رفته رفته مجددا بر بازارهای دیگر نیز متاثر باشد.

بازار ارز نیز شاهد رشد محدود قیمت ها و عبور دلار از سطح 28 هزار تومانی در بازار آزاد در روزهای تعطیل بود که این موضوع عوامل داخلی و خارجی دارد اما رشد شاخص دلار از مهمترین عوامل خارجی است و کم رنگ تر شدن امیدها به احیای برجام و حذف ارز ترجیحی که احتمالا تبعات اقتصادی نیز خواهد داشت از جمله عوامل داخلی بشمار می روند. به نظر می رسد رشد قیمت ها در بازار آزاد، قیمت ارز سامانه نیما را نیز متاثر کند و تثبیت نرخ دلار بالاتر از 25 هزار تومان را به دنبال داشته باشد.

با این اوصاف و تبعات تورمی در بازار سهام می توان همچنان گروه های کوچک از جمله مواد غذایی، قند و شکر، سیمانی و انبوه سازی و ... را مورد توجه قرار داد و رشد دلار علی رغم افت جهانی ها می تواند تبعات مثبتی برای گروه های کالایی داشته باشد و در این میان نفتی ها و محصولات شیمیایی همچنان گروه های مستعد تری خواهند بود.

هر دو شاخص کل و هم وزن نیز به محدوده های مقاومتی نزدیک می شوند و عبور قیمت ها از این محدوده ها که البته نیازمند انگیزه قوی است می تواند رالی صعودی قیمتی را پس از ماه ها روند نزولی و نوسانی در پی داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcjtxeo.uqeiyzsffu.html
تازه ترین اخبار