۰
يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۷

یک آمار کلی از میزان صدور و وصول چک‌ها

بررسی آمار‌های مرتبط با وضعیت چک‌ها حکایت از این دارد که معاملات آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رونق برخوردار بوده به گونه‌ای که در این ماه مبلغ چک‌های مبادله‌ای و مبلغ چک‌های وصولی به ترتیب ۳۸.۹ و ۴۳.۱ درصد رشد داشته است.
ایرنا: براساس تازه‌ترین آمار اعلامی بانک مرکزی از وضعیت مبادلات چک در آخرین ماه پاییز سال ۱۴۰۰، در این دوره در مجموع ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۲ هزار و ۵۸۳ هزار میلیارد ریال مبادله شد. میزان چک‌های مبادله‌ای در آذرماه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۵ درصد و از نظر مبلغ ۳.۱ درصد رشد کرد.

پایتخت بیشترین تعداد چک‌های مبادله‌ای در ماه مذکور را به نام خود ثبت کرد. در مجموع ۲ میلیون فقره چک به ارزش یک هزار و ۱۳۸ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در آذرماه ۹۱.۷ درصد چک‌ها وصول شد
براساس آمار در آذرماه امسال از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک، ۶ میلیون چک به ارزش ۲ هزار و ۲۳۸ هزار میلیار ریال یعنی ۹۱.۷ درصد وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۶.۹ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۵.۸ درصد افزایش یافت.

در ماه مورد نظر استان تهران بالاترین چک وصولی را داشت به این ترتیب که ۹۲.۷ درصد چک‌های مبادله شده وصول شد.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در آذر ماه معادل ۹۱.۱ درصد و ۸۷.۸ درصد و در آذرماه سال گذشته به ترتیب برابر ۹۰.۶ درصد و ۸۷.۵ درصد بوده است.

کاهش ۱۳.۶ درصدی چک‌های برگشتی در آذر ۱۴۰۰
طبق آمار در آذرماه امسال ۵۴۴ هزار فقره چک به ارزش ۲۵۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۳.۶ درصد و ۱۶.۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در این دوره به ترتیب ۸.۳ درصد و ۹.۹ درصد برگشت داده شده است.
کهگیلویه و بویراحمد رتبه نخست چک‌های برگشت را داشت. در این استان ۱۴.۶ درصد از کل چک‌های مبادله شده وصول نشد.

علت برگشت چک‌های مبادله‌ای در آذرماه ۱۴۰۰ چیست؟
کسری یا فقدان موجودی علت اصلی چک‌های برگشتی در آذرماه امسال است. در دوره مذکور ۵۲۵ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۲۴۴ هزار میلیارد ریال به این دلیل برگشت داده شده است.

همچنین برابر آمار درکل کشور از نظر تعداد ۹۶.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۵.۹ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

بررسی آمارهای استانی حاکی از این است که بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشت به دلیل کسری یا فقدان موجودی به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد با ۹۸.۴ درصد و خراسان جنوبی با ۹۸.۳ درصد اختصاص دارد.
https://akhbarbank.com/vdcfjcdc.w6dmmagiiw.html
تازه ترین اخبار