۰
رئیس سابق بانک مرکزی به اعلام افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای ارزی در دولت واکنش نشان داد و اعلام کرد: بدون هیچ تلاشی هم صادرات سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشت !
واکنش همتی به افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت: بدون تلاش هم می شد !
به گزار اخباربانک، عبدالناصر همتی در واکنش به اعلام افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای ارزی دولت فعلی نسبت به سال گذشته اعلام کرد: قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و اگر کار خاصی هم انجام نمی‌ شد این سطح از افزایش درآمد اتفاق می‌افتاد.

اعلام شد که صادرات ۴۰ درصد رشد داشته اما به جزئیات اشاره نشده است که به نظر می‌رسد، منظور نسبت به سال گذشته بوده و از این نظر که تأثیر تحریم‌ها کم شده ، خبر امید بخشی است. اما در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی بیش از ۶۰ درصد رشد داشت . لذا اگر هیچ تلاشی هم نمی‌ شد، قاعدتاً رشد ۶۰ درصدی درآمد محقق می شد. بنابراین باید از دولت سیزدهم سوال کرد ، سهم دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها چه میزان بود ؟

بر اساس این گزارش، مسعود براتی کارشناس اقتصاد هم گفت: اظهارات همتی شاید درست باشد. باید آمار گمرک را دید و با مقایسه وزنی نتیجه گرفت. اما نکته مهم این است که افزایش حتی اگر فیزیکی نبوده و صرفاً دلاری باشد با همین توضیحات همتی  باز هم پیشرفت حاصل شده است. مگر همین‌ها نبودند که ادعا می کردند تا تحریم برداشته نشود و FATF حل نشود، نمی‌توان کاری انجام داد اما در چنین شرایطی ۴۰ درصد هم حجم صادرات دلاری افزایش یافته است.

همتی در زمان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود ، ظرفیت صادرات نفت 2.3 میلیون بشکه در روز است ولی به علت تحریم‌ها نمی‌توان این میزان صادرات انجام داد ! همچنین مدعی شده بود با رای آوردن رئیسی در انتخابات ، تحریم‌ها علیه ایران بیشتر و منابع ارزی کمتر خواهد شد!
 
https://akhbarbank.com/vdcgq397.ak9wy4prra.html
تازه ترین اخبار