۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس از سپرده بانکی ۹۲ هزار میلیارد تومانی ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات خبر داد که به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت های فعال در بورس تهران است.
سپرده بانکی ۹۲ هزار میلیاردی ۶۳ بنگاه معادل سرمایه نیمی از شرکت های بورسی
به گزارش اخباربانک، مصطفی طاهری با بیان اینکه برترین شرکت های ایرانی بخش قابل توجهی از سود سالانه را از سپرده های بانکی بدست می آورند در یادداشتی اعلام کرد: طبق صورت های مالی منتشره ، سپرده های بانکی 63 شرکت تولید کالا و خدمات بالغ بر 92 هزار میلیارد تومان و به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت های فعال در بورس تهران است.

رکود پول در حساب های بانکی از سوی اشخاص حقیقی چندان تعجبی ندارد اما وقتی برترین شرکت‌ها که باید انواع و اقسامی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی خط تولید و... را در دستور کار قرار دهند، چشم به راه سود سپرده‌های بانکی نشسته اند، باعث شگفتی است.

براساس نرخ میانگین سود سپرده‌ها می توان برآورد کرد شرکت های مورد بررسی در یک سال اخیر بیش از 15 هزار میلیارد تومان سود سپرده از بانک ها دریافت کرده‌ که بالغ بر 15 درصد از مجموع سود این شرکت ها است.

در لایحه بودجه 1401 برای اولین‌ بار معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی از سود سپرده‌های بانکی لغو شده که قطعا تاثیرات گسترده بر ادامه وضع سپرده‌ های این شرکت ها دارد.

بسیاری تصور می کنند ، سپرده‌ گذاری پول در بانک ها درنهایت منجر به پرداخت اعتبارات از سوی آنها شده و مجددا پول به عرصه تولید و تامین مالی برمی گردند اما این موضوع نه‌تنها با کارکرد جدید بانک ها در خلق پول که اصلا بر پایه سپرده‌ها نبوده در تضاد است بلکه با آمارهای تامین مالی از سوی بانک ها نیز همخوانی ندارد.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ، عمده اعتبارات بانکی در جهت سرمایه در گردش بنگاه ها پرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه‌گذاری جدید، خرید فناوری، افزایش ظرفیت انسانی و ... نیست. برآوردها نشان می‌دهد از کل سپرده‌های بانکی بالغ بر 40 درصد به اشخاص حقوقی تعلق دارد.
https://akhbarbank.com/vdcexp8v.jh8xni9bbj.html
تازه ترین اخبار