۰
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۷

ریزش قیمت طلا شدت می‌گیرد؟

اونس طلا هفته گذشته در واکنش به سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع‌تر نرخهای بهره، بیش از ۳۵ دلار ریزش کرد اما تحلیلگران می گویند انتظارات برای تحکیم سیاست پولی ممکن است به اوج خود رسیده باشد و فضا را برای این فلز ارزشمند مساعد کند.
به گزارش اخباربانک، در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هر اونس طلا با هشت دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۹۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۱.۷ درصد کاهش داشت.

خبر مهمی که هفته گذشته بازار طلا را شوکه کرد، انتشار جزئیات نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا بود که نشان داد بازار کار بهبود پیدا کرده و تورم مشکل‌زا ممکن است افزایش سریع‌تر نرخهای بهره را ایجاب کند. طلا دارایی امن در برابر تورم شناخته می شود اما به افزایش نرخهای بهره آمریکا که هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را افزایش می‌دهد، به شدت حساس است. جزئیات نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد مقامات بانک مرکزی درباره کاهش مجموع دارایی‌های در اختیار این بانک و افزایش سریع‌تر از موعد نرخهای بهره برای مبارزه با تورم گفت‌وگو کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند با توجه به افزایش موارد ابتلا به واریانت اُمیکرون در دسامبر و ژانویه، این دیدگاه ممکن است تاریخ گذشته باشد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سیکیوریتیز" به کیتکونیوز گفت: اُمیکرون بدون تاثیر نبوده است و ما شاهد تاثیر آن بر آمار اشتغال بوده‌ایم.

اقتصاد آمریکا در دسامبر ۱۹۹ هزار شغل ایجاد کرد که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان برای اضافه شدن ۴۰۰ هزار شغل جدید بود. آمار اشتغال نوامبر هم به رقم ۲۴۹ هزار شغل بازبینی شد. در این بین، نرخ بیکاری آمریکا به ۳.۹ درصد کاهش یافت که بهتر از پیش بینی نرخ ۴.۱ درصد بود.

بارت گفت: آمار اشتغال یاس بزرگی ایجاد کرد اما با وجود اشتغالزایی ضعیف، این دیدگاه وجود دارد که فشارهای تورمی همچنان ادامه دارند و طلا همچنان می‌تواند در سه ماهه نخست امسال به میزان ۴۰ تا ۵۰ دلار صعود کند. اما پس از آن قیمت احتمالا پایین‌تر می‌رود. هیچ تضمینی وجود ندارد که فدرال رزرو خوددار باشد. بازار بر این باور است که فدرال رزرو با قدرت عمل می‌کند اما من مطمئن نیستم آنها قادر به انجام چنین کاری باشند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد شرکت "بلو لاین فیوچرز" به کیتکونیوز گفت: طلا از این ریزش قیمت بهبود خواهد یافت و ما از این اصلاح قیمت، برای خرید طلا استفاده می‌کنیم. در حال حاضر طلا در کف محدوده قیمت اخیرش معامله می شود و خرید در این سطوح قیمت ارزش دارد اما ما همچنان عامل تاثیرگذار بزرگی نداریم تا قیمت طلا به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پرسشی که بازارها را مشغول کرده است این است که بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۲۲ چند دور می تواند نرخهای بهره را افزایش دهد؟

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA اظهار کرد: طلا هفته بدی داشت اما وقتی در نظر بگیرید که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله از ۱.۵۳ درصد به ۱.۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند وضعیت بدتری پیدا کند. سطح ۱۷۷۰ دلار می‌تواند سطح حمایتی خوبی برای طلا در معاملات هفته جاری باشد.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت "گینزویل کوینز" گفت: عوامل بلندمدت همچنان از قیمت‌های بالاتر طلا پشتیبانی می‌کنند. حتی اگر نرخهای بهره افزایش پیدا کند، تورم بالا به معنای آن است که نرخهای واقعی منفی است. این امر برای طلا مثبت است. همچنین در دو سیکل قبلی افزایش نرخهای بهره، طلا عملکرد بسیار خوبی در ابتدای افزایش نرخها داشت و می‌توانیم شاهد تکرار این وضعیت در زمان افزایش نرخهای بهره در سال میلادی جاری باشیم و اونس طلا ممکن است تا سطح ۱۹۰۰ دلار صعود کند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری یکی از آمارهای اقتصادی که مورد توجه بازار خواهد بود، جدیدترین نرخ تورم آمریکاست که روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

بازارها پیش بینی می‌کنند شاخص قیمت مصرف کننده در دسامبر بر مبنای سالانه به هفت درصد رشد کرده است. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده و آمار متقاضیان بیمه بیکاری روز پنج شنبه و آمار خرده فروشی آمریکا روز جمعه منتشر می شوند. بازارها همچنین به جلسه انتصاب جروم پاول، رئیس فدرال زرو در برابر کمیته بانکی، مسکن و امور شهری سنای آمریکا که روز سه شنبه برگزار می شود، توجه خواهند داشت.
https://akhbarbank.com/vdcenp8v.jh8xxi9bbj.html
تازه ترین اخبار