وزیر اقتصاد: دولت با دو اقدام ترمز تورم بی سابقه در ۷۰ سال را کشید

18 دی 1400 ساعت 9:25

وزیر اقتصاد مدعی شد دولت با دو اقدام کنترل مخارج و منابع جدید تأمین هزینه‌ها و کنترل خلق بی ضابطه پول، ترمزِ تورم بی سابقه طی ۷۰ سال را در ماه گذشته کشید.


به گزارش اخباربانک، احسان خاندوزی با اعلام ادعای اینکه نرخ تورم در ماه گذشته و پس از چهار ماه تلاش شبانه روزی مسئولان، کاهش یافته ، گفت: دولت در شرایطی شروع بکار کرد که تجربه تورم بسیار بالا و چهار سال پیاپی طی 70 سال گذشته بی سابقه بود و هرچند پیش از این و مثلاً در دوران جنگ تحمیلی یا دوران سازندگی ، تجربه تورم بالا وجود داشت اما بلافاصله کنترل شده بود.

وی ادامه داد: دولت قبلی در چند ماه ابتدای سال جاری اقدام به استقراض 50 هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی و برای تأمین هزینه‌ها کرده بود و علاوه بر افزایش بی سابقه قیمت ها ، کمبود برخی کالا‌ها هم  منجر به تشکیل صف‌های طولانی اقلامی مانند مرغ شده بود. این چالش ها و اشتباهات دولت پیشین و فشار‌های ناجوانمردانه دشمنان خارجی به دولت جدید منتقل و باعث شد بخش بزرگی از جلسات ستاد اقتصادی دولت مربوط به یافتن راه حل گذر از استقراض از بانک مرکزی باشد.

این مقام مسئول افزود: در حالی خلق بی ضابطه پول و اضافه خرجی‌های دولت، دو منشاء اصلی تورم هستند که وقت دولت طی چهارماه اول سال ، صرف کنترل دلار شد اما عده‌ای می‌کوشیدند در آستانه مذاکرات وین با افزایش مصنوعی قیمت ها ، گروه مذاکره کننده  ایرانی را تحت فشار قرار دهند.

خاندوزی گفت: کنترل مخارج دولت و ایجاد منابع جدید برای تأمین هزینه‌ها و کنترل خلق بی ضابطه پول بانکی، دو هدف اصلی جلسات دولت بود و منجر به کشیده شدن ترمزِ تورم و دیگر موتور‌های بی ثبات کننده اقتصاد شد و اولین نشانه ظاهری نیز کاهش تورم نقطه به نقطه در آذر است. همچنین سرانجام حدود یک ماه قبل و در شرایط محرومیت از درآمد‌های نفتی، پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال گذشته پرداخت شد.

وی فرار بزرگ مالیاتی و فساد و کم کاری شرکت‌های زیانده دولتی را از دیگر مشکلات مورد توجه دولت جدید دانست.


کد مطلب: 83576

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/83576/وزیر-اقتصاد-دولت-دو-اقدام-ترمز-تورم-بی-سابقه-۷۰-سال-کشید

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com