سرمایه بیمه اتکایی امین به هزار میلیارد تومان می رسد

10 آذر 1400 ساعت 13:47

عصر روز گذشته نشست خبری مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.


به گزارش اخباربانک، در این نشست سید مصطفی کیایی مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین گفت: شرکت بیمه اتکایی امین در اواسط بهمن سال 1399 درخواست خود را جهت پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران ارائه و پس از بررسی شرایط توسط بورس اوراق بهادار تهران، جلسه هیات پذیرش بورس در خصوص بررسی درخواست انتقال شرکت بیمه اتکایی امین (سهامی عام) از فرابورس ایران به بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ 1399/12/13 برگزار گردید. در نهایت هیات پذیرش با ابراز رضایت از عملکرد و شفافیت مالی شرکت موافقت خود با انتقال به بازار بورس اوراق بهادار تهران را اعلام نمود.

او در رابطه با عملکرد مالی شرکت در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۰ بیان کرد: بر اساس صورت های مالی سالانه سال 1400، شرکت بیمه اتکایی امین مبلغ 3.510.301 میلیون ریال سود خالص محقق نموده که نسبت به سال مالی گذشته 77 درصد رشد داشته است. حق بیمه قبولی شرکت در سال مالی منتهی به 1400/06/31 مبلغ  1.888.231 میلیون ریال بوده است که نسبت به سال مالی 1399 به میزان 72 درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتاً به دلیل استراتژی شرکت در قبولی ریسک، افزایش ظرفیت مجاز قبولی، افزایش حد قبولی مندرج در قرارداد واگذاری مازاد خسارت شرکت، افزایش سرمایه و خالص ارزش دارائیهای بیمه نامه ها به دلیل شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد کشور است. با توجه به ماهیت بیمه و دوره پوشش بیمه نامه ها پیامد رشد حق بیمه در سالهای آتی مشخص خواهد شد. شرکت بیمه اتکایی امین در ریسک ها و پروژه های بزرگ ملی مشارکت دارد و با بخش اتکایی بیمه مرکزی در هماهنگی کامل است.

او در ادامه افزود: در سال مالی مورد گزارش ترکیب پرتفوی حق بیمه قبولی شرکت اینگونه بوده است که نفت و انرژی ۴۳درصد، اتش سوزی۲۲درصد، مسئولیت۱۱ درصد، مهندسی ۹درصد، هواپیما هفت درصد، باربری پنج درصد، کشتی ۲درصد و سایر رشته ها یک درصد را به خود اختصاص می داده است.

شرکت بیمه اتکایی امین اقدام به تسعیر سپرده های ارزی حواله ای با منشاء داخلی خود به نرخ هر دلار 159.000 ریال و هر یورو 190.000 ریال نموده است. لازم بذکر است که شرکت دارای 14.6 میلیون دلار و 9.4 میلیون یورو حواله با منشاء داخلی است.با توجه به افزایش خسارتهای صنعت بیمه و به منظور برخورداری از پشتوانه ذخایر، شرکت بیمه اتکایی امین در سال مالی 1400 طبق مجوز اخذ شده از بیمه مرکزی، ذخیره خسارتهای معوق را با در نظر گرفتن IBNR(خساراتی که محقق شده لکن گزارش نشده است) به میزان 35 درصد که بالاترین IBNR در نظر گرفته شده توسط شرکتهای بیمه بوده، ذخایر خسارت معوق خود را محاسبه نموده است. همچنین ذخیره خسارت معوق نزدیک به 1.5 برابر حق بیمه قبولی شرکت است که نشانگر برخورداری شرکت از پشتوانه قوی ذخایر خسارت است. لازم به ذکر است نسبت خسارت در سال مالی 1400، 32 % است.

وی در رابطه با ساختمان جهان کودک بیان کرد:شرکت بیمه اتکایی امین در سال 1396 با شرکت در مزایده ی منتشر شده در روزنامه توسط بیمه ایران نسبت به خرید پلاک های ثبتی شماره 94668 فرعی از 6933 اصلی و 27307 فرعی از 6933 اصلی بخش 2 تهران به ترتیب مشتمل بر ساختمان واقع در چهار راه جهان کودک و محوطه مجاور (مورد استفاده بعنوان پارکینگ) از شرکت بیمه ایران به منظور کمک به آزادی زندانیان در بند متضرر بیمه توسعه اقدام نموده و اسناد مالکیت آن بطور رسمی به شرکت بیمه اتکایی امین منتقل شده است. این شرکت برای استیفای حقوق خود پس از اقدامات اداری و مکاتبه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی و همچنین طرح دعوی در مراجع قضائی اقدامات حقوقی لازم را برای تخلیه و تصرف کامل املاک خریداری شده انجام داده و موضوع در حال پیگیری است. انتظار داریم بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر از حقوق شرکت های بیمه دفاع نموده ولی تاکنون اقدامی جهت رفع مشکل پیش آمده ننموده است.

برگزاری نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین عنوان کرد: با توجه به انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 1400/06/31 به منظور بررسی عملکرد شرکت بیمه اتکایی امین در سال مالی 1400 نشستی صمیمانه با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار گردید. در این جلسه ابتدا گزارش کاملی از عملکرد شرکت و صنعت بیمه توسط مجموعه صبا تامین ارائه گردید. سپس گزارشی از عملکرد شرکت در ده سال گذشته و چالشهای شرکت بیمه اتکایی امین ارائه شد. با توجه به رشد سهم بعد از برگزاری این جلسه به نظر می رسد تداوم برگزاری چنین جلساتی می تواند موجب شناخت بیشتر بازار سرمایه از شرکت بیمه اتکایی امین گردیده تا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی با خیال آسوده اقدام به سرمایه گذاری یا نگهداری سهم خود نمایند.

افزایش سرمایه در سال های جاری
مصطفی کیایی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل های موجود در شرکت و ورود شرکت به بازارهای بین المللی هیئت مدیره شرکت در نظر دارد که سرمایه شرکت را به حداقل 10.000 میلیارد ریال برساند.

کیایی در رابطه با بازارگردانی سهام این شرکت نیز گفت: شرکت بیمه اتکایی امین با توجه به اجبار سازمان بورس اقدام به انعقاد قرارداد با صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی اکسیر سودا (کاریزما) جهت بازارگردانی سهم نموده است.
فرایند بازارگردانی با منابع این شرکت انجام می شود و مدیریت شرکت بر اساس قانون تجارت باید پاسخگوی نحوه هزینه کرد منابع باشد در حالی که هیچ جای دنیا تامین کننده منابع مالی بازارگردان بصورت اجباری نیست. بازارگردان بدون هماهنگی شرکت اقدام به خرید و فروش سهم می کند و کارمزد های بسیاری از بابت این عملیات بازارگردانی شامل حال صندوق ها می شود. به نظر می رسد باید در دستورالعمل های بازارگردانی در شرکت های بورسی تجدید نظر گردیده و جلوی بعضی از مفاسد در بازار بورس را گرفت. به گمان این شرکت باید با تسهیل نمودن بازارگردانی ، خرید و فروش های سهم تا 10 درصد سرمایه بعنوان سهام خزانه طبق قانون و با نظارت سازمان بورس در اختیار شرکتها قرار گرفته تا از انجام هزینه های بی مورد بازارگردانی جلوگیری و خرید و فروش سهام در راستای حمایت از سهم و سهامداران شرکت صورت پذیرد./بورس24


کد مطلب: 83052

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/83052/سرمایه-بیمه-اتکایی-امین-هزار-میلیارد-تومان-می-رسد

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com