۰
نخستین شاسی‌بلند ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟
سایپا آریا خودرویی ساخت شرکت خودروسازی سایپا است. این خودرو، نخستین کراس‌اوور ساخت داخل است و برای تولید انبوه در این کشور، برنامه‌ریزی شده‌است. نام این محصولات در واقع یادآور بزرگانی مانند رامبلر امریکن است که به لحاظ استحکام و ایمنی بالا شهرت زیادی داشتند. ناگفته نماند که نسخه سدان این خودرو، شاهین است که پیش‌تر عرضه شده بود. سایپا می‌گوید که این خودرو می‌تواند سه ستاره ایمنی اروپا را به دست آورد.

خودروی سایپا آریا محصولی آپشنال است که بیشتر به خاطر سیستم پیشرانشی و آپشن‌های مختلفش، نقل مجالس است. گر چه این خودرو مجهز به مگاپلتفرم SP۱۰۰ بوده، اما شهرت آن برای چیز دیگری است. طراحی مینی کراس اوور سایپا که دارای رگه‌های مدرن و ماندگار است به نظر جذاب می‌آید. در مردادماه نیز اخباری مبنی بر تولید رسمی سایپا آریا منتشر شد. به لحاظ زیبایی این خودرو جزو بهترین‌ها است و اگر بخواهیم تعصب را کنار بگذاریم و فارغ از علاقه به برندی خاص صحبت کنیم خودرویی جذاب است.

اطلاعات رسمی موتور ۳ سیلندر سایپا آریا هنوز رسانه‌ای نشده، اما از مدت‌ها قبل گفته شده بود که موتور ۳ سیلندر جدید شرکت تیوان، حجمی معادل ۱.۰ تا ۱.۲ لیتر داشته و حداکثر قدرتش به ۱۴۳ اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز به ۲۲۰ نیوتن متر می‌رسد. مگاپلتفرم SP۱۰۰ سایپا مجهز به پیشرانه آلومینیومی جدیدی است که با فناوری AVL اتریش ساخته می‌شود. از جمله قابلیت‌ها و ویژگی‌های این پیشرانه می‌توان به توربوشارژ، بالانسر، سیستم زمان بندی متغیر دوگانه سوپاپ‌ها، سامانه پاشش سوخت مستقیم و پمپ روغن متغیر اشاره کرد.

نخستین شاسی‌بلند ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟
موتور آریا برای خودرو‌هایی که وزن آن‌ها کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم است تهیه شده و میزان مصرف سوخت آن به ازای هر صد کیلومتر ۵ لیتر خواهد بود که عملا برای چنین خودرو‌هایی بهینه شده‌اند. در خصوص سیستم گیربکس خودروی مینی کراس اوور سایپا باید گفت که از دنده اتوماتیک CVT نسل سوم با قابلیت تعویض ۶ دنده به صورت مجازی پشتیبانی می‌کند.

جعبه دنده این خودرو همانی است که در نسخه سدان آریا، شاهین، دیده می‌شود. با تمامی این اوصاف سایپا آریا به عنوان زیرمجموعه‌ای از پروژه SP۱۰۰ در رده‌های بالاتر خود، مجهز به سیستم پیشرانشی مدرنی است که شایسته آن است. این خودرو در اسفند ۱۳۹۸ و در نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد و حالا قرار است به زودی عرضه عمومی شود.نمای بیرونی سایپا آریا آن قدر جذاب و خوش ساخت است که خواه ناخواه توقعات را از نمای داخلی هم بالا می‌برد. اما اینجاست که به طراحی و دیزاین قدیمی‌تر فضای داخلی می‌رسیم.

نخستین شاسی‌بلند ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟
گر چه فضای داخلی این خودرو نسبت به ظاهر مدرن آن قدیمی‌تر است، اما سایپا می‌توانست با چند تغییر ساده همچون دوخت رنگی و تودوزی بهتر، تعبیه مانیتور بزرگ‌تر و صفحه کیلومتر شمار دیجیتال و نیز آینه‌های الکترومیک و ارتقای دنده آن فضای بهتری را خلق کند.

البته سایپا برای زیبایی هر چه بیشتر آریا، گزینه‌های جذابی را قرار داده است. بدنه دو رنگ، رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی ۵ پیچ، سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی و سیستم اعلان برای سربالایی‌ها، امکان تنظیم برقی صندلی‌های جلو از جمله قابلیت‌ها و آپشن‌های این خودرو هستند.

نخستین شاسی‌بلند ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟
همچنین تریم‌های بدنه متفاوت است و درون این خودرو سیستمی برای کنترل هرزگردی تعبیه شده است. برای فهمیدن میزان باد لاستیک‌ها شاهد حضور نمایشگر هستیم و مانیتور بزرگ ۱۰ اینچی نیز در آن وجود دارد. این امکانات برای نسخه فول آریا جذاب به نظر می‌رسد.

اگرچه منابع رسمی هنوز چیزی در خصوص قیمت آریا نگفته‌اند، اما می‌توان حدس زد که این هاچ بک کراس اوور در محدوده قیمت ۵۰۰ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.
https://akhbarbank.com/vdcewo8v.jh8wei9bbj.html
تازه ترین اخبار