۰
رئیس سازمان بورس با اشاره به ضرر ۳۰ درصدی خریداران ETF پالایشی ، منتقد دولت شد و گفت:این نهاد غیر دولتی از دولت پاسخ مناسبی می‌خواهد !
رئیس سازمان بورس مدافع متضرران ETF پالایشی و منتقد دولت شد !
به گزارش اخباربانک، مجید عشقی در نشست ماهانه جامعه اسلامی ایران درخصوص چالش‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه گفت: این بازار در گذشته تعداد ذینفعان کمتری داشت اما اکنون ۷۵ میلیون ذینفع دارد. همچنین بخشی زیادی از صنایع بزرگ در بازار سرمایه حضور دارند. در دوره گذشته با یک تبلیغات نا بهنگام مردم را به بازار سرمایه دعوت کردند در حالی که این ظرفیت وجود نداشت.

انتقاد از رشد شاخص
در کمتر از ۵ ماه شاخص بورس از ۵۰۰ هزار واحد به دو میلیون رسید اما اتفاق خاصی در شرکت‌ها رخ نداده بود. شاخص اصلا بیانگر میزان سود نیست. این موارد سبب ایجاد بی اعتمادی شد. چرا که عمده مردم در زمان اوج وارد بازار شدند. بطور قطع بعد از رشد سریع بازار، ریزش زیاد را خواهیم داشت. بازار‌ها باید با واقعیت اقتصاد برابری داشته باشند.

بخش عمده شرکت‌ها در بورس پذیرفته شده اند. بازار سرمایه درگاه اصلی شفافیت و بهبود اقتصاد است. باید موضوع خوراک شرکت‌های پتروشیمی و فولادی شفاف شود. بورس از شرکت‌ها گزارش دریافت و این اطلاعات را در اختیار عموم قرار می‌دهد. پذیرش شرکت‌ها در بورس، سبب کاهش تصدی گری دولت می‌شود. بنگاه‌ها می‌توانند تامین مالی کنند. دولت برای کسری بودجه می‌تواند از بازار سرمایه تامین مالی و آن را بعد به بورس بازگرداند.

یکی از ابزار‌های خلق ثروت برای خانوار بازار سرمایه است و اگر آن را در بازه‌های مختلف زمانی با بازارهای دیگر مقایسه کرد به مراتب در حوزه بازدهی موفق‌تر است. باید به بازار سرمایه نگاه بلند مدت داشت. ارزش بازار سرمایه اکنون ۷.۷ هزار هزار میلیارد تومان است. بحث حکمرانی شرکت‌ها بسیار جدی است اما در بازار سرمایه با قانون و الزمات جلوی بسیاری از کار‌ها گرفته می‌شود و در واقع شفافیت افزایش می‌یابد. انتشار اوراق برای تامین مالی شرکت‌ها با اعتبار سنجی انجام می‌گیرد که بسیار به شرکت‌ها کمک می‌کند.

در کل تامین مالی درشت از بازار سرمایه و خرد از بانک انجام می‌گیرد. در گذشته تعداد کارگزاری‌ها محدود بود اما آغاز رفع انحصار از زمان فعالیت گروه جدید دو کارگزاری جدید مجوز گرفته اند. بورس کالا فرصتی مناسب برای شفافیت فروش شرکت‌ها است. فولاد و میلگرد را افراد می‌توانند حتی شخصی مانند سیمان از بورس کالا خریداری کنند.

با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی این است که تصور می‌شود افت و خیز شاخص بورس بر عهده سازمان است، گفت: اما این گونه نیست. فراز و فرود به موارد مختلفی بستگی دارد و بازار سرمایه، بازار انتظارات است. زمانی که دولت‌ها با هر توجیحی قیمت‌ها را کنترل می‌کنند و قیمت گذاری دستوری می‌شود، قیمت سهام شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند. این دیگر دست سازمان بورس نیست و دولت و مجلس باید به این موارد توجه کنند. برای ثبات بازار سرمایه باید سیاست‌های کلان نیز اصولی، بلند مدت و شفاف باشد تا شرکت‌ها بتوانند برنامه ریزی کنند.

مدافع متضرران ETF پالایشی و منتقد دولت
صندوق پالایش یکم ۱۰ هزار تومان با یک فرمول مشخص به مردم فروخته شد. حال فرمول آن تغییر کرده و اکنون هر سهم آن به ۷ هزار تومان رسیده است. سازمان بورس به عنوان یک نهاد غیر دولتی از دولت پاسخی مناسب در این زمینه می‌خواهد. مردم نیز معترض هستند و این اعتراض به حق است. بازار آماده جذب نقدینگی مناسبی بود اما با چند تصمیم ناگهانی و چند اظهار نظر و عملکرد نامناسب این روند مجدد تغییر کرد. با همین تغییر سیاست‌ها است که اعتماد‌ها از بین می‌رود.
منبع:باشگاه خبرنگاران
 
https://akhbarbank.com/vdcepo8v.jh8w7i9bbj.html
تازه ترین اخبار